Gå til innhold
Arkivverket

Hvem fikk Anna Sofia Andersdotter Bystrøm-Hallin (Hallins-Fia) barn med, og hva med Carolina?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Anna Sofia Bystrøm-Hallin fikk gjennom årene en rekke barn, som hun, ett etter ett bar til dåpen. Hvor hun konsekvent unnlot å oppgi barnets fars navn. For meg avstedkommer dette utfordringer med hensyn til å – på en etterprøvbar måte – tilegne rett far til Anna Sofias barn. 

 

Jeg føler at det er så mye usikkerhet her, at jeg skal unngå å påstå noe som helst. Imidlertid er det første barnet jeg har oversikt over, unge Johan Olof, som døpes 9. november 1866 i Hassela Gävleborgs län. ( https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0018083_00059 )

Mange år senere avgår den selvsamme Johan Olof ved døden på Bodø Sykehus, da med etternavnet Hermansen ( https://www.digitalarkivet.no/kb20050317011231). Dette kan jo antyde at Johan Olofs far var Herman. På den annen side, kan jo også Johan Olofs fornavn være knyttet til en mann som er kjent som en av Anna Sofias partnere, John Oluf Forselius Dilsbo. Mulighetene er legio, og mitt håp er at noen av dere der ute har et svar det kan settes to streker under.

 

Det neste barnet er Carolina, født 5. februar 1871, og døpt i Undersvik i Gävleborgs län. ( https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0010785_00047). Carolina har riktignok en far, Jon Olof Forselius från Delsbo. Utfordringen her er at mor er oppgitt å hete Helena Melldahl. Og dét er navnet til Anna Sofias mor. Som døde i 1851. Lena Eriksson hevder i en tråd på Anbytarforum at Carolinas egentlige mor er Anna Sofia, men at hun av en eller annen grunn velger å utgi seg for sin mor ( https://forum.genealogi.se/index.php?topic=129133.0). Imidlertid kan jeg ikke finne noen kilder som understøtter dette, og lurer på om det er noen der ute som kan bekrefte eller avkrefte dette (helst med to streker under...).

Jeg lurer også på om dette er den Carolina som reiste med Johan Aksel August Algot Johansen, og som ofte er forvekslet med Benjamin Forselius Jacobsens datter, Karoline Jacobine Amalie Jacobsen?

 

Det neste barnet uten far er Petronella Olivia, døpt 12. oktober 1872 ( https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0014544_00254), og hvor mor kaller seg Sophia. Her er det rimelig å mene at dette er Anna Sofia, fordi hun oppgir å være datter av «Afskedat Soldat Anders Byström». Men igjen: Hvem er Petronella Olivias far?

 

Det siste barnet jeg tenker å spørre om i denne omgang er Karl Fredrik Karlsen Forselius. Utover det ganske Internett sies denne karen å være født 5. april 1874 i Vatndal socken i Jämtland. Den største utfordringen her er at det, så vidt jeg har klart å finne ut, ikke finnes noe Vatndal socken i Jämtland. Ströms socken er også nevnt. Og der har jeg etter beste evne søkt. Uten hell. Finnes det noen der ute som har funnet dåpen til Karl Fredrik?

Det er mye som tyder på at Karl Fredriks far er John Olof Forselius Dilsbo. Men hvorfor bruker da Karl Fredrik etternavnet Karlsen?

 

Kirkeboken med mange svar – sort of...

I tidsrommet 1898 til 1906 kan det med en viss rett hevdes at Sorenskriveren i Guldalen hadde en betydelig pågang av omstreifere som ønsket å gifte seg borgerlig. (

https://www.digitalarkivet.no/kb20050406030427).

 

Her finnes vielsen mellom Anna Sofia og Karl Ludvig Petersen i 1898. De fikk flere barn sammen, og holdt sammen til Anna Sofia døde i 1926. I denne oppføringen står det også at Anna Sofia ble født 24. juni 1842 i Grue, Solør. Denne informasjonen har jeg ikke klart å finne i kirkebøkene for Grue, og heller ikke i resten av Solør, Odalen – så om noen har lykkes bedre enn meg, mottas en primærkilde til Anna Sofias dåp med ydmyk takk.

Året etter, 12. juni 1899, gifter Karl Fredrik Forselius seg med Marie Juliane Fredriksdatter. Her står det at at det er John Olof Forselius og Anna Sofia Pettersen som er brudgommens foreldre, og at Karl Fredrik er født 16. mai 1875 i «Stroms Vatndal Socken i Jemtland». Men så var det dette med Vatndal som ikke finnes. Og primærkilde.

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

 

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Petronella Olivia, f. 12.10.1872 i husforhörslängd 1892:

Frösö kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11051/A I/13 (1884-1893), bildid: C0035582_00127

 

Petronella Olivia - husforhør.jpg

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Grethe

 

Takk skal du ha. Jeg er slutter aldri å føle meg ydmyk overfor deg og Ann-Mary og andre gode hjelpere her inne på forumet som aldri sier nei til å hjelpe og bidra med deres uendelige kunnskaper.

Utfordringen min er primært å finne etterprøvbare kilder som kan fortelle hvem fedrene til disse barna er. Det er mange som hevder å ha svar, men når jeg forsøker å gå disse svarene etter i sømmene, viser det seg at det meste er resirkulering på nett av allerede udokumenterte påstander. 

 

Med vennlig hilsen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Leif

Takk for interessant artikkel. Dette åpner jo for muligheter. Det ser ut for meg som at det her bare er å kaste seg over husforhør og andre dokumenter som angitt i artikkelen.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.