Gå til innhold
Arkivverket

Fra Polititidende 1890. Frekt tyveri fra lensmannskontoret i Ullensaker


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dei pågripne var med andre ord kjenningar av politiet.

Ja dette var tatere, og en av de var en jeg "kjenner" godt 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er her forfatteren av "Pulverheksa og Drømmeprinsen" har hentet sin inspirasjon fra?! Prinsen syntes det var kjedelig å være prins og ville finne seg en ordentlig jobb. Han ble lurt til å bli med på å stjele ved fra lensmannen og fikk flis i fingeren. Ble tilogmed satt i kasjotten! Mente han ikke kledde fangedrakten ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig en del av en litt tragisk, men ikke spesiell hendelse når det gjelder de reisendes, eller de på fantestien, sin historie som jeg har blitt mer og mer fasinert av.

Jeg har i løpet av det siste året arbeidet med dette, og jeg er ikke ferdig. Nye ting oppdages hver dag

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine yngre dager spilte jeg i ett danseorkester. (Lokalt på Romerike)

Vi hadde  en gang på 60 tallet engasjement på Gardemoen.

Vi ble plutselig avbrutt av noen som ropte" Dukk han har en hagle."

I øyeblikket etter ropte en annen. "Spill videre jeg har fiksa'n."

Senere fikk  vi vite  at det var ett sjalusidrama  blant tatere eller Tavinger som de ble kalt lokalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tatere som som bodde på Dal i Eidsvoll  når jeg vokste opp. Det var en del bråk av og till hos dem, men det var ikke så mye problem med dem. Under krigen fikk de hjelp med for til hestene av mine besteforeldre og det gjorde att vi hadde ett bra forhold. Men en dag når vi hadde vært borte var det innbrudd og en saker forsvant. Dagen etter kom eldste i klanen, jeg husker ikke vad han het, men han hadde bare ett øye etter ett knivslagsmål, med alt som var borte og sa "unnskyld, de var svensker som var på besøk og visste ikke om alt vad dere hadde gjort for oss". Men det var klart når de sprang omkring med hagle og jaget hverandre så var vi barn redde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det herlige er jo kallenavnene; Klubben, Kalven, Pølsemageren, Titti, Loa-Ludvig. Det er vel et fenomen som i stor grad har forsvunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette kallenamn som vart brukte internt i omstreifarmiljøa, eller var det namn som vart brukte når "majoritetsbefolkninga" omtalte omstreifarane. Eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jonny Mydland skrev:

Lars: Ludvig var definitivt tater, men de andre?

Ja der er du inne på noe. Jeg vet ikke egentlig, men det kan jeg forsøke å finne ut av. Det er også stilt spørsmål om moren til Ludvig. Var hun egentlig tater? Og hva med faren? Jeg skal møte barnebarnet til Ludvigs bror i morgen

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg møtt den eneste nålevende barnebarnet til Ludvigs far i rett nedadgående farslinje, og det er tatt to DNA prøver som er sendt til laboratoriet i Texas.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.