Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skrift


Tommy Greger Pettersson
 Del

Recommended Posts

18 minutter siden, tgp24 skrev:

Hei, noen som kunne hjulpet meg med å forstå hva som står her? 

Greger Jørgen Christian.PNG

 

Hei

Du bør legge lenke til kirkeboken.

 

Fint om du kan endre "tgp24" til ditt fulle navn.  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom meg i forkjøpet der Ann-Mary! 

 

Dette er konfirmanter fra Melhus i 1852, og jeg skulle gjerne vist mer om foreldrene til Jørgen Christian Greger, som ble konfirmert her. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Johan Christian Greger har vi funnet navnet til, som er far til Jørgen Christian. Noe sier meg at det som står ved konfirmasjonen kan gi oss en nærmere pekepinn på hvem han var, og hvor han kom fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra foreldrenes navn, står det ikke noe om "hvem han var".

 

Merknaden i kirkeboka er slik:
god - var syg da den egentlige Confirmationsdag for de andre ovenanførte var, maatte derfor confirmeres siden af Sognepræsten, der og havde vurderet ham dertil.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else, du har ikke muligheten til å se om det står noe mer spesifikt i dåpen til Christian Jørgen Greger: https://media.digitalarkivet.no/view/16281/78 Nummer 42.

 

Og jeg legger også merke til at det står "John Greger" i konfirmasjonspapirene, og ikke "Johan Christian Greger". Er det mulig at presten har skrevet feil? https://media.digitalarkivet.no/view/2411/172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er døpt Jørgen Christian, ikke Christian Jørgen.

 

Foreldrene var ikke gift. De var:
Uk. Matros Johan Christian Greger og Pige ingeborg Christine Berg i Bakkestrand.
 
I merknaden står det at det var farens første leiermål, men morens 3.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else, du er fantastisk! 

 

Dere som er litt mer drevne på dette - har dere noen tips til hvordan jeg skal gå frem, for å finne mer om Matros Johan Christian Greger, og hvor han kom fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, 

 

nå i disse tider har jeg tatt opp denne tråden igjen. 

 

Jeg fant dette: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000002484250

 

Her står det lite om etternavn, men jeg finner navnet til både Christian Jørgen og Johan Christian (står oppført som mor). 

 

Dog står det at Jørgen Christian nå er født i 1824, og ikke i 1837 som i tidligere minestralbøker. Her er linken til Jørgen Christian i denne boken: https://media.digitalarkivet.no/view/16400/32.

 

Noen som kunne hjulpet meg å tyde det som står her? Og står det kanskje noe om hvem denne Bård Elias er, hans navn har jeg ikke sett før. 

 

 

- Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg les foreldra som

"Hmd  Baard Eliasen Vest Bye og Qv [qvinde = kone] Johanne Xstiansd."

"Xstian" var vanleg som forkorting for "Christian"

Når det i avskrifta står "Johan%Christian%" skal det vise at "Christian" er overstroke og erstatta av "Johan". Men det stemmer ikkje her.

 

Men denne Jørgen Christian (Baardsen) må vere ein annan enn Jørgen Christian Gregersen i konfirmasjonsinnførsla i #1.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.