Gå til innhold
Arkivverket

tydning av gammel skift,hva står det her


Per lysell
 Del

Recommended Posts

se link en  Arendal byfogd, G/Ga/L0012: Panteregister nr. 10 B, 1875-1940, s. 350

                Arendal byfogd, G/Ga/L0012: Panteregister nr. 10 B, 1875-1940, s. 351

gjelder matrikkel 340 og 341 

jeg er ikke i stand til å lese hva som står her, kan noen hjelpe meg å tyde innholdet

det jeg primært er ut etter er 

For matrikkel 341 , når kjøpe og solgte  Johan Peter Jacobsen og Gunhild Jacobsen denne eiendommen 

 

For matrikkel 340 når jeg er usikker på om Gudrun Elvira Botha og Alfred Linhardt Nilsen Botha) leide ev eide denne eiendom

                             iht fødsel register bor de her i 1920 og (barn Nils Aralt dåp) 

                             iht ekteskap inngåelse 1927 gifter Gudrun seg med Charles Lysell og her går adresse igjen( Alfred er omkommet på sjøen 1922)

                             iht grunnbok blad for eiendom  nå gnr 2 bruk nr 340 finner en følgende opplysninger:

                     7-10-1941 skjøte fra Nils Gundersen til Nils Aralt Botha ( Nils dør 12-2.1943)

                     16-9-1943 skjøte fra Gudrun Lysell og Charles Lysell iht fullmakt til Erling Tellefsen

                     er usikker på hvordan en skal tolke disse opplyningene, kan det ha vært 2 leiligheter i bygget ( bygget eksister i dag og er rimelig stort)

            Primær ønsker er å få vite når ev Gudrun-Alfred kjøpe denne eiendommen, ev når startet deres leieperiode

Takknemlig for svar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelnr. 341:

Johan Peter Jakobsen kjøpte eiendommen ifølge skjøte datert 3. mars 1900, tinglyst 5. mars samme år.

Han solgte den videre til kjøpmann A. Aslaksen ved skjøte av 15. april, tinglyst 17. april 1920.

 

Det første skjøtet er på venstre side, dok. nr. 3 fra toppen. Det andre er på høyre side øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

beklager sen  tilbakemelding her på forumet

jeg takker så mye for alt hjelp dere har bidratt med.

Jeg har med god hjelp fra dere og fra tyde forum fått klarlagt flere detaljer rundt disse eiendommene som jeg ikke hadde klart alenne

 

En kan nå bekrefte at nevnt opplysninger fra dere på matrikkel 340 og 341 er rett tolket, sjekket imot div matrikkel bøker på Kuben.

 

Jeg har de 3 siste arbeidsdagene vært på bibloteket i Arendal samt «aust agder museum KUBEN» og letter er  opplysninger  om familien.

 

 

en har søkt igjennom arkivet Boligtellingen 1946 Arendal for å finner hvor Gunhild Jacobsen har bodd (siste spor er salg av Barbu matrikkel 267i 1934, ) etter dette har hun leid bopel. 

Rykter  var

1.kirkebakken 7 ,ikke sjekket.

2.Torbjørnsbu matrikkel 120, sjekketfor 1946, hun bodde ikke her pådette årstallet.

3. Torbjørnsbu pleiehjem, Kuben hadde arkiv på hjemmet,men det viser ikke hvem som bor her,kun regnskap,personall saker ol.

 

videre forsøk imorgen vil baseres seg på følgende .

1.ligningarkiv strømsbu krets  og barbu krets fra 1933

2. Fortegnelse over barn i alde 6-15 år i barbu  krets  for årene 1933 til 1940.( leter etter fars navn,Odd lysell )

3. Skolebøker,karakter kort , da en mener hvilke skoler far har gått på.

Tror at vi via  overnevnte pkt kan klare å finne adressene som far og Gunhild bodde på i tidsrommet

  1934 til ca 1940 far og Gunhild bor sammen.

   1940-1950 far og Gunhild har splittet lag ,alle informasjon om Gunhild er ukjent , dog vet en at hun døde 21.2 1950,

  (har kopi av dødsannonsen,)

 

er det noen som har noen andre forslag til hvor en kan søke etter Gunhilds historie.

 

på forhånd takk

Per

 

 

 

 

     

 

 

Endret av Per lysell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.