Gå til innhold
Arkivverket

Døde personer mellom 1938 og 1945


Terje Guttulsrud
 Del

Recommended Posts

Søker etter min bestefars søster som flyttet til Råde i 1911.  Finner henne ikke i kirkebøkene (som er søkbare) fram til 1937 og helle ikke i flytting før 1938 (Arkivverket i Oslo).

Hennes mann er oppført som enkemann når han flytter til Oslo i 1945.

 

Er det mulig for meg å søke i Kirkebøkene i perioden 1937-1945 og i tilfelle hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste listene vil vere sperra i dette tidsrommet. Døde pga at det ofte er oppgitt dødsårsak. Du kan lese meir om sperrefristar på kyrkjebøker her:

https://www.digitalarkivet.no/content/restricted-kb

 

Men det fins åpne databaser som Slekt og Datas gravminnedatabase:

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x

Du kan også forsøke å få slått opp i dødsmelding til enkemannen - det hender at der er oppgitt dødsår på avdøde ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravminnedatabasen inneheld mest av nyare dødsfall, så det er ikkje sikkert at dødsfallet finst der. Om ho ligg gravlagd i Oslo er også www.begravdeioslo.no ei mogelegheit.

 

Ofte vil ein kunne finne dødsannonsar ved å søkje i skanna aviser hos nb.no Dersom du fortel litt meir om kva ho heiter, fødselsdato, namn på ektemannen og evt. annan informasjon som du har er det mange brukarar av forumet som kan hjelpe til med å leite, og mange av desse er utruleg flinke til å finne ting.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Gravminnedatabasen inneheld mest av nyare dødsfall, så det er ikkje sikkert at dødsfallet finst der. Om ho ligg gravlagd i Oslo er også www.begravdeioslo.no ei mogelegheit.

 

Ofte vil ein kunne finne dødsannonsar ved å søkje i skanna aviser hos nb.no Dersom du fortel litt meir om kva ho heiter, fødselsdato, namn på ektemannen og evt. annan informasjon som du har er det mange brukarar av forumet som kan hjelpe til med å leite, og mange av desse er utruleg flinke til å finne ting.

Hun heter Maren Regine Lauritsdtr- født . 13.1.1874 i Våler i Østfold. gift 6.2.1910 i Sarpsborg med Emil Jacobsen fra Fet Kommune.   De flytter til Råde 3.4.1911.    Har sjekket kirkebøker og utflyttinger fram til 1937.    Det neste jeg vet er at han som enkemann i 1945 flytter til Oslo.  Han dør i Oslo 1964.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg greier ikkje å finne nokon dødsannonse, men kyrkjeboklistene over gravlagde i 1938 vert iallefall tilgjengelege etter nyttår (80 års klausul). (Dette føreset sjølvsagt at aktuell kyrkjebok er skanna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avissiden er meget interessant for Emil Jacobsen var skogsarbeider.   Klarer dessverre ikke å forstørre den og URL adressen fører meg bare til nasjonalbiblioteket.   Trenger jeg spesielle tilganger for på se den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Terje Guttulsrud skrev:

Avissiden er meget interessant for Emil Jacobsen var skogsarbeider.   Klarer dessverre ikke å forstørre den og URL adressen fører meg bare til nasjonalbiblioteket.   Trenger jeg spesielle tilganger for på se den.

 

"Tilgang i norske bibliotek"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser no at lenka mi ikkje fungerer, men du får opp treffet ved å søkje i digitale aviser på "maren jacobsen", tidsperiode rundt 1938 og fylke Akershus. Skal du sjå sjølve avissida må du som nemnt ovanfor ta ein tur på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2018 den 20.14, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Her er et utklipp fra avisen Torbjørn sikter til:

 

Akershus Amtstidende, 11.03.1938, side 2

 

809620778_MarenJacobsen.thumb.jpg.33444c6d769c4e4baac0c026dd463298.jpg

Endret av Ola ΗjeIen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si tusen takk.   1938 blir vel frigitt i kirkebøkene over nyttår.   Blir spennende å se.   For dere som ser avisen,  finnes det noen dødsannonse der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.