Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel/Gårdsoversikt Vefsn etter 1718


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver fortsatt å nøste opp i noen slektninger i Vefsn. Jeg har fått hjelp til å finne gårdoversikter i skattelister og matrikler tidligere. Fra 1610-1668 er det Lensregnskaper for Nordlandenes len som gjelder. For 1670-1690 gjelder Stiftstueregnskaper for (Trondheim stiftamt og) Nordlands Amt, og fra 1691-1718 finnes Fogderegnskap for Helgeland fogderi. Men etter 1718 finner jeg ingenting med unntak av Jordebok for 1726,1734 og 1744 som ikke er scannet, men søkbar.

 

Finnes det slike gårdoversikter etter 1718 og hvor finner jeg i så fall dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Baard.

Ta kontakt med Riksarkivet. Der kan du få svar på om det finnes fortløpende matrikler for området du arbeider med. Fortløpende, dvs. hvert tredje år.

Mvh. Olav Bonesmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelegvis gardslister (med eller utan personnamn) i futerekneskapa. Etter 1718 må du kanskje til Riksarkivet for å sjå i dei (evt. Statsarkivet har mikrofilm eller papirkopi?).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelprotokollen (registreringa)  frå 1723 har eg brukt mykje: https://www.digitalarkivet.no/ma20090820650148

(evt herifrå: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/39210 )

 

Arbeidet resulterte i dette matrikkelurtkastet: https://www.digitalarkivet.no/ma20090820650467

(evt herifrå https://media.digitalarkivet.no/db/contents/39211 )

-- men det er den første kjelda som har flest interessante detaljar.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere alle! Jeg fant 1723 matrikkelen etter at jeg postet dette. Jeg er mest interessert i navnet på oppsitteren, så for meg var den siste mest interessant. Vet du, Knut, som har jobbet med dette, om det finnes flere gårdslister med navn på oppsitter i papirarkivene? Riksarkivet er relativt lett tilgjengelig for meg som bor i Oslo-området.

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

 flere gårdslister med navn på oppsitter i papirarkivene?

Blant dei listene eg bruker har vi

Coldevin Ms 606 Helgelands Fogderies Landskyld 1720  Vefsn fjerding s. 97-131

 

Frå  "det Coldevinske godsarkiv" (DKNVSs bibliotek i Trondheim) har eg også ein kopi av

f MS 605 b Korn og Oste Tiende Mandtal for Wefsen Fierding Pro Anno 1752 og f MS 605 c  Pro Annis 1754-57

 

Kanskje ikkje så lett tilgengeleg for deg som bur i Oslo-området.

 

Men i Riksarkivet bør du finne "Leedings Mandtal for Helgelands Fogderie forfatted Anno 1738 (visstnok utført i 1739 og vedlagt fogderirekneskapen for 1742).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien med fogderegnskap fortsetter også etter 1718 og utover på 1800-tallet.

Nå vet jeg ikke for Helgeland sin del, men for Lofoten og Vesterålen er det årlige skattemanntall  iallefall utover mot 1800 som vedlegg i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Serien med fogderegnskap fortsetter også etter 1718 og utover på 1800-tallet.

Mener du digitalisert? Hvor finner du dem? Både om jeg søker på "fogderegnskap Helgeland" og "fogderegnskap Lofoten" stopper dette i 1718 på digitalarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erlend! Jeg har tydeligvis vært litt upresis i spørsmålet mitt i starten, for det var akkurat dette jeg lurte på 🙂 Har nå etter at du fortalte dette også funnet denne siden:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/eldre-historie--1814/lens-og-fogderegnskap-1500-talletca.1810

 

Som egentlig hadde gitt meg den informasjonen jeg trengte - om jeg bare hadde visst hvor jeg skulle lete. Har også fått logget meg inn på Riksarkivet og bestilt opp noen årganger, så nå blir det på med hvite hansker :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vært på Riksarkivet i dag og kikket gjennom Fogderegnskapene for Helgeland fra 1719 t.o.m. 1745. Alle årene har Matrikler med oppsittere og i flere av dem har i tillegg manntall eller utvidede matrikler. Jeg har fotografert av dette for Vefsn fogderi. Dette er gjort for eget bruk og kun med telefon, men stort sett er det bra leselighet, og er dette av interesse for noen andre er det bare å sende meg en personlig melding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.