Gå til innhold
Arkivverket

Innbrakt av politiet og fengslet for å konfirmeres 54 år gammel


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Når jeg sitter og arbeider med de reisende eller fantefolket, så dukker det opp mye rart, uforstålig, trist og spennende.

Denne karen, Christian Fredrichsen 54 år gammel,  som er født i Vang i Valdres, ble innbrakt og fengslet i Christiania Tugthus 6 oktober 1846 for å konfirmeres !!!

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
  • Liker 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Når jeg sitter og arbeider med de reisende eller fantefolket, så dukker det opp mye rart, uforstålig, trist og spennende.

Denne karen, Christian Fredrichsen 54 år gammel,  som er født i Vang i Valdres, ble innbrakt og fengslet i Christiania Tugthus 6 oktober 1846 for å konfirmeres !!!

 

Har du sjekka om "confirmere" er i meining av den kyrkjelege handlinga (stadfeste dåpen), eller i ei anna meining - t.d. stadfeste identiteten til vedkomande?

(I det første tilfellet bør han vere innført i den næraste kyrkjeboka.)

 

Elles er vel ikkje tanken om tvangsmessige opplæringstiltak heilt fjern for nokon kvar ... (naturlegvis så lenge det gjeld opplæring av nokon annan).

Dei var kanskje meir "gjennomføringsdyktige" og handlekraftige i 1846?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Har du sjekka om "confirmere" er i meining av den kyrkjelege handlinga (stadfeste dåpen), eller i ei anna meining - t.d. stadfeste identiteten til vedkomande?

Dei brukte 1 år, så det har nok truleg vært ein prest og litt bibelsoge inne i bildet her...

Confirmeret 28. Novbr. og løsladt 2. Desbr. 1847

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Har du sjekka om "confirmere" er i meining av den kyrkjelege handlinga (stadfeste dåpen), eller i ei anna meining - t.d. stadfeste identiteten til vedkomande?

(I det første tilfellet bør han vere innført i den næraste kyrkjeboka.)

 

Elles er vel ikkje tanken om tvangsmessige opplæringstiltak heilt fjern for nokon kvar ... (naturlegvis så lenge det gjeld opplæring av nokon annan).

Dei var kanskje meir "gjennomføringsdyktige" og handlekraftige i 1846?

 

 

Det jeg vet om denne historien og mannen er at han ble brakt inn etter en slåsskamp som er beskrevet i en annen historie, og han skal ha giftet seg i fengslet i 1847, men den vielsen finner jeg ikke. Kanskje "konfirmasjon" i denne betydning var at han måtte ha litt undervisning før han angivelig skulle gifte seg? I følge notater jeg har skal han ha blitt døpt i Fosnes i 1807, og der finner jeg en med samme navn, men med feil foreldre.

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettop i fantefortegnelsen at ukonfirmerede ble tvangskonfirmert i anstalter. Det var jo påbudt å konfirmere seg. Så om han skulle gifte seg så måtte han jo ha en konfirmasjonsattest...så at han ble arrestert for å konfirmeres var nok ikke så uvanlig...men alderen var uvanlig. 

Endret av Siv Storø1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Dei brukte 1 år, så det har nok truleg vært ein prest og litt bibelsoge inne i bildet her...

Confirmeret 28. Novbr. og løsladt 2. Desbr. 1847

 

Det er nok rett...  han er konfirmert her: https://www.digitalarkivet.no/kb20060830030185 (28. nov 1847, nedst, nr. 13) Fangenummer stemmer med fangeprotokollen.

Men først vart han døypt, same dagen:  https://www.digitalarkivet.no/kb20060830030154 Her skal han vere 45 år (54 år i fangeprotokollen).

Til sist vart han vaksinert... (30.nov -47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I notatet lengst t.h. ved dåpen står det at han er døpt (voksendøpt) i henhold til biskopens tillatelse (kanskje uvisst om han var døpt fra før?), UTEN påfølgende konfirmasjon.  Selv om han altså er ført inn blant de konfirmerte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Det er nok rett...  han er konfirmert her: https://www.digitalarkivet.no/kb20060830030185 (28. nov 1847, nedst, nr. 13) Fangenummer stemmer med fangeprotokollen.

Men først vart han døypt, same dagen:  https://www.digitalarkivet.no/kb20060830030154 Her skal han vere 45 år (54 år i fangeprotokollen).

Til sist vart han vaksinert... (30.nov -47)

Takk. Det er nok rett at han er 45, og ikke 54 år. Han skal være født i Vang i Valdres ca 1807 har jeg notert, men det er vanskelig å verifisere. Her er også morens navn hans rett i følge mine papirer. Den dåpen i Fosnes er tydeligvis helt feil

Det tragiske i denne saken er at begge hans barn ble overlatt til redningsanstalten samtidig som arrestasjonen. Det har jeg dokumenter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Meltzer var politiembetsmann i Kristiania. Som politireferent skrev han notiser i "Christiania-Posten". Han skrev dette om  Christian Fredrichsen  og hans samboer i forbindelse med utstedelse av et pass i 1847. Han la ikke fingrene i mellom i beskrivelsen 🙂

 

" Christian Fredriksen var en Mand af middels Høide og af et ganske godt Udseende, der bar bestemt Præg af, at han fra en af Siderne nedstammede fra nordiske
Forældre. Han talede i en sød, indsmigrende, men i paafaldende Grad hyklerisk Tone. Hun var derimod meget liden og styg, havde stridt, kulsort
Haar, der voxede langt ned i Panden, saa at denne var overordentlig lav. Øienbrynene, der vare store og buskede, stode ikke horizontale, men dannede en Vin-
kel, hvis Toppunkt laa ned mod Næsen. Øinene vare næsten sorte, men matte, og Øienlaagene vare om-givne af en høirød Rand. Hendes Ansigtsfarve var
gusten gul. Hun var øiensynlig en fuldblods Taterske eller Zigeunerske og vilde, hvis hun havde været noget ældre, mindre hurtig i sine Bevægelser og noget
mindre freidig i sin Tale og i sin Fremtræden, have afgivet den fortrinligste Model til en Hex, som nogen "Maler kunde ønske sig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Kristian Fredriksen var kjent som Kari med kjeften. Arnvid Lillehammer har skrevet utfyllende om slektskretsen rundt henne og mennene hennes i NST bind XLI, hefte 1 (2007). Lillehammer fører Kristian som døpt i "Fosen" (skal være Fosnes) i 1807. Så om dette er riktig, er han døpt to ganger.

 

Dåpen i Fosnes, høyre side

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 773/L0608: Ministerialbok nr. 773A02, 1784-1816, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070928650534

 

For øvrig kan mye leses om Kristian Fredriksen her, fra side 55 og utover: https://www.nb.no/nbsok/nb/d4c4d0394645899c84f8971bd928c195?index=1#55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ronny R. Haugen skrev:

Mor til Kristian Fredriksen var kjent som Kari med kjeften. Arnvid Lillehammer har skrevet utfyllende om slektskretsen rundt henne og mennene hennes i NST bind XLI, hefte 1 (2007). Lillehammer fører Kristian som døpt i "Fosen" (skal være Fosnes) i 1807. Så om dette er riktig, er han døpt to ganger.

 

Dåpen i Fosnes, høyre side

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 773/L0608: Ministerialbok nr. 773A02, 1784-1816, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070928650534

 

For øvrig kan mye leses om Kristian Fredriksen her, fra side 55 og utover: https://www.nb.no/nbsok/nb/d4c4d0394645899c84f8971bd928c195?index=1#55

Det er riktig Ronny men jeg har funnet nye opplysninger som viser at Chistian Fredriksen nok IKKE var far til Loa-Marja som både Sundt, Flekstad og Lillehammer skriver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som kalles Loa-Marja. Kristian Fredrik som han står ved dåpen, eller Kristian Fredriksen som han kaller seg senere, har jeg notert at var gift i 1830 med Anne Marie Mikkelsdatter f. 1805 i Talvik, Finnmark. Han var videre samboer med Johanne Lovise Matiasdotter Glad bedre kjent som Loa f. 1795 og døbt som voksen i Hospitalet kirke i Trondheim i 1824. Loa ble gift 29/5 1824 samme sted med Johan Fredrik Lindgren f. 1787 (37 år). Johan og Loa hadde 2 barn: Johanne Fredrikke f. 1821, og d. 1823 (1 1/2 år) på Tukthuset i Trondheim og Ulrike Lovise f. 1827 (døbt i Brønnøy).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Det er riktig Ronny men jeg har funnet nye opplysninger som viser at Chistian Fredriksen nok IKKE var far til Loa-Marja som både Sundt, Flekstad og Lillehammer skriver

 

Med Loa-Marja mener du Anne Marie Nilsdatter, født i Norderhov 1851 og som skal være død som Anne Marie Oliversen i Stange i 1934? Hun var datterdatter til Kristian Fredriksen. Jeg kan ikke se at de nevnte forfatterne omtaler henne som hans datter. Kan du spesifisere hvor de sier dette?

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 0.52, Ronny R. Haugen skrev:

 

Med Loa-Marja mener du Anne Marie Nilsdatter, født i Norderhov 1851 og som skal være død som Anne Marie Oliversen i Stange i 1934? Hun var datterdatter til Kristian Fredriksen. Jeg kan ikke se at de nevnte forfatterne omtaler henne som hans datter. Kan du spesifisere hvor de sier dette?

Nei Loa-Marja skrev seg for både Anne Marie Christiansdatter og Anne Marie Fredriksdatter. så det har vært forvirring rundt dette. Loa-Marja er nok født i Sverige, men hennes mor og hennes stefar bodde en tid i Elverum,

Kristian Fredrik Fredriksen ble sammen med Loa-Marja mor, og de fikk flere barn sammen. Både i reisepassene og i andre dokumenter står det at Loa-Marja reiser sammen med sine foreldre, men det er feil. Kristian Fredrik var Ikke far til Loa-Marja, det var en som het Johan

Men jeg skal sannsynligvis til slektshistorielaget i Elverum og holde et foredrag om denne slekten i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Christian Fredriksen blir omtalt flere steder, blant annet i en del litterære verk av Eilert Sundt.

Sundt, Eilert (1850) Beretning om Fante- eller Landsstrygerfolket i Norge:  Bidrag til Kundskab om de laveste Samfundsforholde, Christiania: Wulfbergske Bogtrykkeri. Kapittel 5 (side 85-101).
Link: https://www.nb.no/items/75a0922b2f6d63a0fd725cbc2ea5dd68?page=101&searchText="Fante- eller Landstrygerfolket i Norge"

Sundt, Eilert (1859) Fortsat Beretning om FantefolketHvad der er udrettet med de Penge, som Storthinget har bevilget til «Forsøg paa at skaffe Fanter og andre deslige omstreifende og hjemstavnsløse Personer en lovlig Næringsvei, og deres Børn en ordentlig Opdragelse», Christiania: J. Chr. Abelsted. Side 126-136.
Link: https://www.nb.no/items/3e106f720d8995a808db719c51a91df4?page=133&searchText="Fortsat Beretning om Fantefolket"
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Stian Myrabø Løkeberg skrev:

Jeg ser at Christian Fredriksen blir omtalt flere steder, blant annet i en del litterære verk av Eilert Sundt.

Sundt, Eilert (1850) Beretning om Fante- eller Landsstrygerfolket i Norge:  Bidrag til Kundskab om de laveste Samfundsforholde, Christiania: Wulfbergske Bogtrykkeri. Kapittel 5 (side 85-101).
Link: https://www.nb.no/items/75a0922b2f6d63a0fd725cbc2ea5dd68?page=101&searchText="Fante- eller Landstrygerfolket i Norge"

Sundt, Eilert (1859) Fortsat Beretning om FantefolketHvad der er udrettet med de Penge, som Storthinget har bevilget til «Forsøg paa at skaffe Fanter og andre deslige omstreifende og hjemstavnsløse Personer en lovlig Næringsvei, og deres Børn en ordentlig Opdragelse», Christiania: J. Chr. Abelsted. Side 126-136.
Link: https://www.nb.no/items/3e106f720d8995a808db719c51a91df4?page=133&searchText="Fortsat Beretning om Fantefolket"
 

Takk skal du ha. Ja han og hans kone er det skrevet mye om. Ikke alt kan dokumenteres, men det er mye riktig, og mye galt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Øienbrynene, der vare store og buskede, stode ikke horizontale, men dannede en Vin-kel, hvis Toppunkt laa ned mod Næsen.

 

Hmm, skriveren må vel ha sett litt i vinkel sjøl, for hvis toppunktet var ned mot nesen, hvor i alle dager var nesen plassert??  😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olaf Larsen skrev:

 

Hmm, skriveren må vel ha sett litt i vinkel sjøl, for hvis toppunktet var ned mot nesen, hvor i alle dager var nesen plassert??  😅

Det var nok som en V han mente, hvor spissen er "toppunktet" ned mot nesen 🙂

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle debattantar. Eg finn grunn til å presisera ein del ting som synest uklart om Kristian Fredriksen i denne tråden. Det er sjølvsagt rett at han ikkje var født i Fosen. Det som står på side 23 i artikkelen min frå 2007 er ein trykkfeil. Gå tilbake til s 10 så vil ein sjå at han, som rett er, var døypt i Fosnes i Nord-Trøndelag 1. april 1807 med namnet Kristian Fredrik (orsak normaliseringa mi). Til Wangensten: det er ikkje feil foreldre i 1807. Hugs på at første mannen til Kari med kjeften, eller Karen Andersdatter som ho ofte er skriven, heitte Karl Fredrik Fredriksen. Då kunne det ymsa, enten på grunn av kva foreldra fortalde eller kva presten oppfatta, kva som vart skrive inn i kyrkjeboka. Då broren Fredrik Vilhelm (Naselaus-Fredrik) vart døypt i Grytten, er foreldra skrivne Fredrik Vilhelmsen og Karen Andersdatter og at dei kom frå Nordland. Det mest sannsynlege er at persten her har blanda det eine namnet til sonen inn i faren sitt namn, eller så har Karl Fredrik presentert ein liten bløff. Då den mannen det er tale om i denne tråden vart døypt i Fosnes i 1807 står foreldra som Karl Fredrik og Karen Andersdatter og at dei var frå Kautokeino og på reise frå Nordland. Dette er såleis ikkje som du Wangensten seier lenger oppe, feil forteldre. Det var forresten ikkje uvanleg at dei reisande hevda dei var frå langt nord. Eg reknar med at du held så sterkt på Vang i Valdres som fødestad fordi dette er sagt i reisepassa hans. Eg kjenner elleve reisepass til han, og Valdres dukkar opp alt i det eldste, truleg det første han fekk sjølv, frå Trondheim i 1829. Så har det sjølvsagt fylgt med etter som han fornya pass når an leverte inn gamle. Men Valdres er ikkje så uventa. Foreldra, Karl Fredrik og Kari, reiste i hovudsak på Nordvestlandet og nordover frå Trondheim. Dette går tydeleg fram av dei rettssakene eg viser til i artikkelen min. Men då Kari fekk seg ny mann, Per hesteskjerar, vart reisene lagt sørover. Dei sju borna Kari og Per fekk, er alle døypte sør for Dovre. Og nummer to, dottera Anna Marie, vart døypt i Vang i Valdres i 1814. Då var Kristian sju år. Så den staden kjende han altså alt som barn. Sidan dei reiste på Austlandet, er det difor ikkje så underleg at han gav opp ein stad der som fødestad då han bad om sitt første reisepass. Og kanskje hadde dei mista dåpsattesten frå Fosnes. Når det gjeld alderen, må ein alltid vera på vakt fordi det kan vera så mange grunnar til at ein gir seg ein spesiell alder. I sju av passa eg har registrert vil alderen han der er gitt, gi desse fødselsåra: 1803, 1804, 1805, 1808 og 1809. Så ver på vakt. Teoretisk kunne ein nok tenka seg at Kristian Fredrik i 1807 var død liten og at Kari og Karl Fredrik så fekk ein son eit par år etter som dei gav same namnet, men det har eg lite tru på av grunnar som eg ikkje finn grunn til å nemna her. Uansett er den alderen som er gitt han i Christiania i 1844 altfor høg. Det var heller ikkje så uvanleg. Dei reisande kunne ha ein tendens til å "bli eldre" jo eldre dei vart. (Gamle-Rasmus Vardal er eit godt døme på det). At han vart døypt to gonger finn eg heller ikkje uventa. Ein ting er at han kan ha mista dåpsattesten sin frå 1807. Ein annan ting er at i 1840-åra hadde prestar og til og med Eilert Sundt den underlege haldninga at dei reisande ikkje døypte borna sine eller gravla sine døde i vigd jord. Dette er tull. Eg har vore gjennom nære på alle dåpsregister i norske kyrkjebøker før 1860 (då passtvangen vart oppheva), og finn at dei så godt som konsekvent døypte borna sine og gravla sine døde på offentleg kyrkjegard. Dette måtte dei gjera, om ikkje for anna enn å kunna visa slike attestar føre seg for ikkje å hamna på tukthuset. I arbeidet med det reisande folket er det viktig å vega ulike kjelder opp mot kvarandre, ha kjeldekritiske antenner på full gir og å resonera ut frå eit rimeleg totalbilete. Så den Kristian (Fredrik) Fredriksen som Eilert Sundt hadde som "søndagsskuleelev i 1840-åra var nok den Kristian Fredrik som Karl Fredrik og Kari døypte i Fosnes i 1807. I von om at dette er avklarande. Vennleg helsing Arnvid L.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, arnvid lillehammer skrev:

Kjære alle debattantar. Eg finn grunn til å presisera ein del ting som synest uklart om Kristian Fredriksen i denne tråden. Det er sjølvsagt rett at han ikkje var født i Fosen. Det som står på side 23 i artikkelen min frå 2007 er ein trykkfeil. Gå tilbake til s 10 så vil ein sjå at han, som rett er, var døypt i Fosnes i Nord-Trøndelag 1. april 1807 med namnet Kristian Fredrik (orsak normaliseringa mi). Til Wangensten: det er ikkje feil foreldre i 1807. Hugs på at første mannen til Kari med kjeften, eller Karen Andersdatter som ho ofte er skriven, heitte Karl Fredrik Fredriksen. Då kunne det ymsa, enten på grunn av kva foreldra fortalde eller kva presten oppfatta, kva som vart skrive inn i kyrkjeboka. Då broren Fredrik Vilhelm (Naselaus-Fredrik) vart døypt i Grytten, er foreldra skrivne Fredrik Vilhelmsen og Karen Andersdatter og at dei kom frå Nordland. Det mest sannsynlege er at persten her har blanda det eine namnet til sonen inn i faren sitt namn, eller så har Karl Fredrik presentert ein liten bløff. Då den mannen det er tale om i denne tråden vart døypt i Fosnes i 1807 står foreldra som Karl Fredrik og Karen Andersdatter og at dei var frå Kautokeino og på reise frå Nordland. Dette er såleis ikkje som du Wangensten seier lenger oppe, feil forteldre. Det var forresten ikkje uvanleg at dei reisande hevda dei var frå langt nord. Eg reknar med at du held så sterkt på Vang i Valdres som fødestad fordi dette er sagt i reisepassa hans. Eg kjenner elleve reisepass til han, og Valdres dukkar opp alt i det eldste, truleg det første han fekk sjølv, frå Trondheim i 1829. Så har det sjølvsagt fylgt med etter som han fornya pass når an leverte inn gamle. Men Valdres er ikkje så uventa. Foreldra, Karl Fredrik og Kari, reiste i hovudsak på Nordvestlandet og nordover frå Trondheim. Dette går tydeleg fram av dei rettssakene eg viser til i artikkelen min. Men då Kari fekk seg ny mann, Per hesteskjerar, vart reisene lagt sørover. Dei sju borna Kari og Per fekk, er alle døypte sør for Dovre. Og nummer to, dottera Anna Marie, vart døypt i Vang i Valdres i 1814. Då var Kristian sju år. Så den staden kjende han altså alt som barn. Sidan dei reiste på Austlandet, er det difor ikkje så underleg at han gav opp ein stad der som fødestad då han bad om sitt første reisepass. Og kanskje hadde dei mista dåpsattesten frå Fosnes. Når det gjeld alderen, må ein alltid vera på vakt fordi det kan vera så mange grunnar til at ein gir seg ein spesiell alder. I sju av passa eg har registrert vil alderen han der er gitt, gi desse fødselsåra: 1803, 1804, 1805, 1808 og 1809. Så ver på vakt. Teoretisk kunne ein nok tenka seg at Kristian Fredrik i 1807 var død liten og at Kari og Karl Fredrik så fekk ein son eit par år etter som dei gav same namnet, men det har eg lite tru på av grunnar som eg ikkje finn grunn til å nemna her. Uansett er den alderen som er gitt han i Christiania i 1844 altfor høg. Det var heller ikkje så uvanleg. Dei reisande kunne ha ein tendens til å "bli eldre" jo eldre dei vart. (Gamle-Rasmus Vardal er eit godt døme på det). At han vart døypt to gonger finn eg heller ikkje uventa. Ein ting er at han kan ha mista dåpsattesten sin frå 1807. Ein annan ting er at i 1840-åra hadde prestar og til og med Eilert Sundt den underlege haldninga at dei reisande ikkje døypte borna sine eller gravla sine døde i vigd jord. Dette er tull. Eg har vore gjennom nære på alle dåpsregister i norske kyrkjebøker før 1860 (då passtvangen vart oppheva), og finn at dei så godt som konsekvent døypte borna sine og gravla sine døde på offentleg kyrkjegard. Dette måtte dei gjera, om ikkje for anna enn å kunna visa slike attestar føre seg for ikkje å hamna på tukthuset. I arbeidet med det reisande folket er det viktig å vega ulike kjelder opp mot kvarandre, ha kjeldekritiske antenner på full gir og å resonera ut frå eit rimeleg totalbilete. Så den Kristian (Fredrik) Fredriksen som Eilert Sundt hadde som "søndagsskuleelev i 1840-åra var nok den Kristian Fredrik som Karl Fredrik og Kari døypte i Fosnes i 1807. I von om at dette er avklarande. Vennleg helsing Arnvid L.

Mange takk skal du ha Arnvid Lillehammer. Jeg hadde nok hengt meg for mye opp i "Vang", mye på grunn av min herhomst derfra

Da er den saken løst en gang for alle, og jeg er enig med deg i at de omreisende var veldig nøye med å døpe sine barn. Det ble gjerne gjort etter noen få dager etter fødsel. Utfordringen er å finne ut hvor 🙂
Jeg arbeider egentlig ikke med Kristian og Johanne Lovise, men med en av hennes døtre, Anne-Marie og hennes etterkommere. Hun skrev seg for Kristiansdatter, og også en gang som Freriksdatter, men jeg har kommet over et dokument fra redningsanstalten hvor hun via en attest sier hun er datter av en Johan. Jeg vet hvem Johan er, men mangler det siste beviset. I dokumentet står det også dato år år for dåpen, men ikke hvor hun ble døpt helt eksakt. Det blir mye leting framover

Det ligger en del materiale fra redningsanstalten på Oslo Byarkiv, og etter en telefonsamtale i går, så vil jeg reise dit rett over nyttår for å gå igjennom materialet.

For øvrig har vi nå fått tatt en DNA-test av en av Anne-Maries oldebarn, og den får vi fra USA i januar/februar. I tillegg skal vi ta to ytterligere tester  over nyttår.

Det er meget spennende å arbide med dette, men det er utfordrende da de var flinke til å "gå under radaren".

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

SAH, Toftes Gave, F/Fc/L0001: Elevprotokoll, 1841-1847, s. 120
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10211206110151

 

Det er Johan Fredrik Lindgren som nok var Loa-Marjas far. Han døde på Røros 3. januar 1831

Loa-Marja skal være født i juni/juli 1831

https://www.digitalarkivet.no/kb20070907670636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.