Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er anene til Peter Larsson Ile Tønder (1699-1770), byfogd i Kragerø (gift med Elisabeth Gjønge) ?


Einar H. Aandahl
 Del

Recommended Posts

Byfogd i Kragerø Peter Tønder skal ha vært sønn av Lars Gudmundsson Ile og Anna Marie Pedersdtr Tønder (ca 1675-1700). Nettbaserte slektstavler angir at Anna Marie var datter av Karen Matsdatter Lund Medelfart/Middelfart, som igjen var datter av biskopen i Lund i Skåne, Mats Jensen Medelfart.  Anna Maries far skulle være en "Peder Tønder", som synes ukjent.

Flere eldre, store og detaljerte slektstavler for Tønderslekten oppgir derimot at Karen Matsdatter Lund Medelfart var gift med Andreas Christophersen Tønder (1615-1696), som var magistrat, borgermester  og stiftskriver i Trondheim, og at de hadde minst 13 navngitte barn. Men var Karen Matsdattergift to ganger? Byfogd Peter Ile Tønders mor, Anna Maria, hadde to søsken, nemlig Peder Pedersen Tønder (gm Margareta Hansdtr Bugge) og Fredrik Pedersen Tønder (gm Agnete Sørensdtr Godtzen). Disse tre kan ikke ha vært barn etter Andreas Christophersen Tønder i Trondheim. Ikke er de nevnt og ikke passer fødselsår. Men hvem var foreldrene til disse tre? Alle tre har patronymet "Peder--" . Noen som har kjennskap til grener av Tønderslekten?

Mvh Einar H. Aandahl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg å kunne mye om Tønderslekten ( fint lite, faktisk), men jeg får ikke disse stamtavlene på nettet til å stemme med at Karen Matsdatter Lund er mor til to kull barn ( et sted på geni var  det faktisk ført 4 søsken i det ene kullet, de 3 du nevner samt en Anders/Andreas Pedersen Tønder). 

Karen M. Lund har folk ført opp død i 1698, og mannen Andreas C Tønder i 1696. Deres barn har i stamtavlene cirka fødselsår stort sett fra 1640årene, mens det påståtte andre kullet med en Peder Tønder har fødselsår fra 1660årene og oppover 1670årene.... Da ramler ihvertfall jeg av lasset. Var de to skilt og Karen  gift på ny? Neppe. 

 

Jeg ser at det er oppgitt en sønn Peter Andreassen Tønder blant barna til Andreas C. Tønder og Karen Matsdatter Lund, men ingen av de stamtavlene jeg så, hadde mer informasjon om ham, -  hvor ble han av, gift, når død?. Kunne han være en mulig far til de 3-4 yngste, slik at Karen M. er deres farmor og ikke mor? 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om Tønder

Andreas Christophersen og Karen Madsdatter Lund (Medelfart) hadde 13 barn som var navngitt, bl.a. en sønn ved navn Peter (Andreassen) Tønder. Om ham står det bare: ble kaptein i Holland, ikke f. eller d.dato. (Oppgitt kilde: Svein Tore Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700 (Tr.heim 1997) s.20.

Detter er åpenbart ikke den Peder Tønder jeg ettersøker (om han da finnes?)

Om Karen Madsdatter står det samme sted: født 1628-1629 i Lund, død 20 mars 1698. Hun er definitivt kona til Andreas Christophersen Tønder, men jeg finner ikke noe som tyder på at hun skulle være gift flere ganger, f. eks. da med en "Peder Tønder" og være foreldre til disse tre søsken: Peder Pedersen Tønder, Fredrik Pedersen Tønder og Anna Marie Pedersdtr Tønder, gift med Lars Gudmundsson Ile, og foreldre til byfogd i Kragerø Peter Larsen Ile Tønder (1699-1770) pluss to andre søsken.

Til Olav Bonesmo: Jeg klarer ikke å få opp det emnet idet gamle forumet som du henviser til. Hva gjør jeg ?

Mvh Einar H. Aandahl, Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lenken til 36882 på DIS' slektsforum. Du finner den under Orkdal, ST, og et søk på Martinus Martins NN/Klemmetsmo.

Det finnes også andre kildehenvisninger til Tønderfamilien der.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei til dere alle 😊

Jeg er veldig interessert dersom noen av dere finner eller har ledetråder til disse Pedersen Tønder som noen av dem er nevnt ovenfor.

Jeg har selv aner til en Andreas Tønder som var fogd over Senja og Troms fra 1709-1743 (til sin død). Før denne Andreas får jobben langt opp i nord, bor og jobber han som toller på på Stord.

Fogd Andreas Tønder skal ha brukt Pedersen som etternavn i sine yngre virkeår.

Jeg har prøvd å finne en kobling mellom Fogd Fredrik Pedersen Tønder, gift med Agnete Sørensdatter Godtzen,

og Peder Pedersen Tønder, gift med Margaretha Hansdatter Bugge,

Og har også notert meg Anna Maria Pedersdatter, som en mulig søster.

Alle disse skal være født rundt samme tid som Andreas Pedersen Tønder, så de kan meget mulig være søsken. Finner det iallefall litt merkelig at alle heter "Pedersen/Pedersdatter Tønder", uten at man finner hvem disses foreldre er. 

Jeg har fortsatt stor tro på at disse Tøndere hører til blant etterkommerne etter Christopher Nielsen Tønder, han hadde jo tross alt 19 barn i to ekteskap (11 døtre og 8 sønner), og det mangler fortsatt data for 9 av disse, kanskje flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MariaPJ skrev:

Hei til dere alle 😊

Jeg er veldig interessert dersom noen av dere finner eller har ledetråder til disse Pedersen Tønder som noen av dem er nevnt ovenfor.

Jeg har selv aner til en Andreas Tønder som var fogd over Senja og Troms fra 1709-1743 (til sin død). Før denne Andreas får jobben langt opp i nord, bor og jobber han som toller på på Stord.

Fogd Andreas Tønder skal ha brukt Pedersen som etternavn i sine yngre virkeår.

Jeg har prøvd å finne en kobling mellom Fogd Fredrik Pedersen Tønder, gift med Agnete Sørensdatter Godtzen,

og Peder Pedersen Tønder, gift med Margaretha Hansdatter Bugge,

Og har også notert meg Anna Maria Pedersdatter, som en mulig søster.

Alle disse skal være født rundt samme tid som Andreas Pedersen Tønder, så de kan meget mulig være søsken. Finner det iallefall litt merkelig at alle heter "Pedersen/Pedersdatter Tønder", uten at man finner hvem disses foreldre er. 

Jeg har fortsatt stor tro på at disse Tøndere hører til blant etterkommerne etter Christopher Nielsen Tønder, han hadde jo tross alt 19 barn i to ekteskap (11 døtre og 8 sønner), og det mangler fortsatt data for 9 av disse, kanskje flere.

 

 

Hei

 

Fint hvis du kan endre "MariaPJ" til fullt navn.

Jfr.forumreglene.

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.