Gå til innhold
Arkivverket

Passasjerlister


Ingrid Lunøe-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har mistanke om at en 5 år gammel gutt ble sendt hjem til Norge omkring 1895 - 1900.

Hvor bør jeg lete for om mulig å finne han i passasjerlister f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist! Du og Egil hjalp meg for noen måneder siden med Olaf Carten , fød 1873, som familien hadde mistet kontakten med etter at han emigrerte til USA i 1889. Dere fant han i alle folketellinger fra 19100 til 1940 til han døde i 1949. Alt i Kansas city.

Ny utvikling i denne saken er at han mest sannsynlig fikk en sønn i den tiden han oppholdt seg i NY, 1889 til 1900.

 

Nå har mitt DNA treff fått kontakt med en fetter!!! I USA.  Mitt DNA treff kjenner ikke sin far.

 

Fettereen mener at hans farfar ble født i USA, men vokste opp hos besteforeldrene i Norge.  

 

Han returnerte til USA som 16 åring. 

 

Fetteren lever nå så jeg vet ikke hvor mye jeg kan oppgi her.

 

Men det jeg låter etter er en 5 år gammel gutt som bl fulgt av en sannsynligvis slektning, kanskje med etternavn Johansen i tiden 1895 - 1900.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at jeg ikke vet noe om han.

Jeg har bare en tanke om at Olaf fikk en sønn i NY før han dukker opp i folketelling for Kansas i 1900.

Og at denne sønnen kan være linken til fetteren. 

Har bare de tidligere oppgitte opplysninger. 

Derfor tenkte jeg at jeg kunne sjekke om det fantes en 5 åring som ble sendt til Norge 1895 til 1900.

Jeg vet ikke hvor i landet han ble sendt.

Lite å gå på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev:

Det er bare det at jeg ikke vet noe om han.

Jeg har bare en tanke om at Olaf fikk en sønn i NY før han dukker opp i folketelling for Kansas i 1900.

Og at denne sønnen kan være linken til fetteren. 

Har bare de tidligere oppgitte opplysninger. 

Derfor tenkte jeg at jeg kunne sjekke om det fantes en 5 åring som ble sendt til Norge 1895 til 1900.

Jeg vet ikke hvor i landet han ble sendt.

Lite å gå på.

 

 

 

Ja,dette blir nok som å lete etter nåla i høystakken.  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.