Gå til innhold
Arkivverket

Hans Simonsen og Gunnel Marie Christophersdatter, Borge Lofoten


Bjørn Tore Gamza
 Del

Recommended Posts

Nr. 16, konfirmasjonen til Elen Sofie Hansdatter:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 888/L1239: Ministerialbok nr. 888A06 /1, 1837-1849, s. 251-252
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071106650371

 

 

Nr. 11, Jacob Andreas Hansen, født i Fanøe, Bergens stift:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 888/L1239: Ministerialbok nr. 888A06 /1, 1837-1849, s. 239-240
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071106650365

 

 

Mor Gunnhild har forskjellige etternavn ved disse to konfirmasjonen.

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvald Johan Karlsens dåp.

Se # 53, to av fadderne er fra Moursund/Mårsund:

 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 891/L1314: Klokkerbok nr. 891C03, 1870-1885, s. 13
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108620287

 

Elen Hansdatter må være Carl Johans søster, se tidligere innlegg.

 

Edvard Jensen og Magdalena Jensen må være disse to:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052439000868

 

Edvard Jensen må være sønn av Ingeborg Christine Hansdatter og hennes første ektemann.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takker for tilbakemeldinger, men det virker som vi sporer litt av her.

 

Ann-Mary: at de skulle hatt seks barn har jeg kun fra et-par slektstrær på myheritage, men den informasjonen stoler jeg ikke på. Jeg har kun funnet Carl Johan (f. 1828, Borge) og Anne Magdalene/Malene (f. 1830, Borge), og så fant du Anne Margrethe (f. 1834, Lødingen). Tusen takk for den informasjonen. Jeg tror ikke noen av de andre barna stemmer, ihvertfall ikke basert på de deltagerne i denne tråden har klart å finne. Jeg har også saumfart kirkebøkene i Borge uten hell.

 

Randi Elisabeth: jeg vet dessverre ikke når Hans og Gunnel/Gunnil/Gunhild giftet seg, jeg leter fortsatt. Men de må ihvertfall ha giftet seg før  Carl Johan ble født i 1828, da han er egtefødt. Videre, for å svare på spørsmålet om Hans Simonsens kone er fra Borge, så er hun det. Gunnil Marie Christensdatter ble født i år 1800 (https://media.digitalarkivet.no/view/16693/23) av Christopher Hansen og Kristine/Kirstine Eliasdatter i Smedvik, Borge (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058484000511). Jeg har også funnet familien i Borge og Valberg bygdebok, bind 7, under Smedvik.

 

Så , for å oppsummere: vi er like langt med tanke på den personen som interesserer meg, Hans Simonsen. Jeg kan selvsagt ikke utelukke at han kommer fra Bergen eller andre steder i Norge for den saks skyld, men det er ihvertfall ingenting på hans kone, Gunnil, sin side av slekta som tilsier dette.

 

Hvis noen finner vigselen til Hans og Gunnil, så kommer vi kanskje nærmere et svar. Uansett, takk for info så langt:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dåpene i Borge og Lødingen;

 

Ved Carl Johan sin dåp 16 nov 1828 i Borge står foreldrene som Inderst Hans Simons. og kone  Gunnel Maria Christophersd. Valle.

 

Ved Ane Magdalene sin dåp  9 mai 1830 i Borge står foreldrene som Inderst Hans Simons. og Gunnel M. Christophersdtr. Valle.

 

Ved Ane Margrethe sin dåp 28 sept 1834 i Lødingen står foreldrene som

Omstreifende Gjørtler Hans Simonsen og Hustrue Gunhild M Christophersdatter.

Det står at det var det 5 barnet.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnhild Marie Christophersdatter, født i Borge år 1800. Har du funnet henne konfirmert i Borge?

 

Jeg har sett i ministerialboka for Borge, ikke funnet henne, men kan glatt ha oversett den.

 

 

Tror ikke dåpen hennes er lagt inn, tar den med for ordens skyld:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1129: Ministerialbok nr. 880A03, 1796-1821, s. 76-77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071105630610

 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Det som vel er spørsmålet her er om inderst Hans Simonsen er identisk med omstreifende gjørtler Hans Simonsen? 

 

Tanken har slått meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være det første barnet - Jacob, døpt i 1823 i Sund? Foreldrene er Hans Simensen og Mari Christophersdatter - omstreifende:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000883978

Hordaland fylke, Sund, Austevoll, Fjell, Møkster i Sund, Ministerialbok nr. A 11 (1814-1825), Fødte og døpte 1824, Side 58
https://media.digitalarkivet.no/view/322/59
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20050415990059.jpg 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1801 viser at Gunnil Marie Christophersdtr står med foreldre Christopher Hansen 30,og Kirstine Eliasdtr 35.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011862&gardpostnr=25&personpostnr=485&merk=485#ovre

 

 Christopher Hansen døde i 1812 ,ifølge en base jeg fant.

Når døde Kirstine Eliasdtr?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med Borge og Valberg bygdebok, bind 7 nå.

Familien til Gunnel Marie er omtalt under Smedvik  ytre, ingen opplysninger om når hennes mor døde.

Om far står det Christopher Hansen1770- ca. 1812. Leil. Indre Smedvik ca. 1800.

 

 

Familien er ikke tatt med i oversikten over slekter under Smedvik Indre. Det er kun referert til ft 1801 for Indre Smedvik. 

Under Smedvik Indre oppgis det at Christopher Hansen døde ca 1812.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Kan dette være det første barnet - Jacob, døpt i 1823 i Sund? Foreldrene er Hans Simensen og Mari Christophersdatter - omstreifende:

Hordaland fylke, Sund, Austevoll, Fjell, Møkster i Sund, Ministerialbok nr. A 11 (1814-1825), Fødte og døpte 1824, Side 58
https://media.digitalarkivet.no/view/322/59
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20050415990059.jpg 

 

Ja,dette er den samme som er lagt inn i # 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWSZ-BK3

 

Gunnil Marie Christophersdatter

Norway Baptisms
Name Gunnil Marie Christophersdatter
Gender Female
Christening Date 12 Oct 1800
Christening Place Borge, Nordland, Norway
Father's Name Christopher Hansen
Mother's Name Kierstine Eliasdatter

 

 

Nordland fylke, Borge, Valberg i Borge, Ministerialbok nr. 880A03 (1796-1821), Fødte og døpte 1801, Side 76-77
https://media.digitalarkivet.no/view/16693/23
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20071105630610.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ja,dette er den samme som er lagt inn i # 12

 

Sorry at jeg ikke har fulgt med i "timen"....! 😮 Da er vel dåpen til Gunhild Marie sikkert også lagt inn... 😮 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grethe Flood skrev:

 

Sorry at jeg ikke har fulgt med i "timen"....! 😮 Da er vel dåpen til Gunhild Marie sikkert også lagt inn... 😮 

 

 

Ja,den er visst lagt inn.

Men bedre med to enn ingen.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Ja,den er visst lagt inn.

Men bedre med to enn ingen.  🙂

Enig, Ann-Mary.

 

Mulig jeg må trekke tilbake mitt utsagn om at vi sporer av her:-) Men likevel, det er mange usikre momenter. 

Jeg tror nok omstreifer Hans fra Lødingen (dåpen til Anne Margrethe), er samme Hans fra kirkebøkene i Borge (dåpene til Carl Johan og Anne Magdalene (senere Malene)). Deres datter Anne/Ane Magdalene/Malene f. 1830 er min slekt, og de ender opp i Lødingen/Evenes-området. 

 

Det faktum at de tre mulige andre barna vi diskuterer (som ble født i Bergen, Fana og Sund pr.gj) ser ut til å ende opp i Nordland senere i livet, skulle vel kanskje styrke teorien om at dette også er barna til den Hans og den Gunnil vi snakker om. Hvis vi legger til teorien at denne Hans S. kommer fra Oppland (Christians Amt), så er dette en ganske ekstrem omstreifervirksomhet vi er vitne til, og dette var for 200 år siden. Jeg må ærlig innrømme at selv om alle fornavn, farsnavn og fødselsår hadde stemt på en prikk, så hadde mest sannsynlig jeg avfeid dette som tilfeldigheter. Når vi da i tillegg har varierende fornavn (Gunnil Marie, og bare Marie, farsnavn som Hansdatter, Peersdatter i tillegg til hennes riktige farsnavn Christophersdatter), og veldig store avstander løpet av en tiårsperiode, så er ikke dette nok bevis for meg. Gunnil Marie var ganske konsekvent med navnet sitt i Borge og Lofoten, så hvorfor skulle hun plutselig ha slurvet med både fornavn og farsnavn på vestlandet med sine tre første?

 

Men, hvis han var omstreifende metallarbeider, så kan det heller ikke utelukkes. Jeg tror det blir vanskelig å bekrefte opphavet til Hans Simonsen, hvis han ikke var fra Nordland. Derfor hadde det vært fint om vi fant vigselen deres. Der burde det stå hvor han var fra, og farens navn.

 

Bjørn Tore

Endret av Bjørn Tore Gamza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Bjørn Tore Gamza skrev:

Enig, Ann-Mary.

 

Mulig jeg må trekke tilbake mitt utsagn om at vi sporer av her:-) Men likevel, det er mange usikre momenter. 

Jeg tror nok omstreifer Hans fra Lødingen (dåpen til Anne Margrethe), er samme Hans fra kirkebøkene i Borge (dåpene til Carl Johan og Anne Magdalene (senere Malene)). Deres datter Anne/Ane Magdalene/Malene f. 1830 er min slekt, og de ender opp i Lødingen/Evenes-området. 

 

Det faktum at de tre mulige andre barna vi diskuterer (som ble født i Bergen, Fana og Sund pr.gj) ser ut til å ende opp i Nordland senere i livet, skulle vel kanskje styrke teorien om at dette også er barna til den Hans og den Gunnil vi snakker om. Hvis vi legger til teorien at denne Hans S. kommer fra Oppland (Christians Amt), så er dette en ganske ekstrem omstreifervirksomhet vi er vitne til, og dette var for 200 år siden. Jeg må ærlig innrømme at selv om alle fornavn, farsnavn og fødselsår hadde stemt på en prikk, så hadde mest sannsynlig jeg avfeid dette som tilfeldigheter. Når vi da i tillegg har varierende fornavn (Gunnil Marie, og bare Marie, farsnavn som Hansdatter, Peersdatter i tillegg til hennes riktige farsnavn Christophersdatter), og veldig store avstander løpet av en tiårsperiode, så er ikke dette nok bevis for meg. Gunnil Marie var ganske konsekvent med navnet sitt i Borge og Lofoten, så hvorfor skulle hun plutselig ha slurvet med både fornavn og farsnavn på vestlandet med sine tre første?

 

Men, hvis han var omstreifende metallarbeider, så kan det heller ikke utelukkes. Jeg tror det blir vanskelig å bekrefte opphavet til Hans Simonsen, hvis han ikke var fra Nordland. Derfor hadde det vært fint om vi fant vigselen deres. Der burde det stå hvor han var fra, og farens navn.

 

Bjørn Tore

 

Ja,her er er det nok bare å brette opp ermene og lete etter vielsen.

 

Man skal aldri avfeie mulige spor.

🙂

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 28 har jeg lagt inn en lenke til en tidligere tråd om Ingeborg Kristine Hansdatter, oppgitt døpt i Fana kirke ved konfirmasjonen i Hadsel og gift med Jens Andersen.

 

I denne tidligere tråden skriver Guttorm Flygel i sitt innlegg:

Jens og Ingeborg hadde ei datter, Anna Gunelia Jensdatter, f. 14 sep 1845 i Bø. I FT 1875 står det at hun var tater og blandet. Lenke Var det hennes mor som var tater?Mvh Guttorm.

 

Noen må nødvendigvis ha hatt opplysninger om omstreifende slekt siden det er oppgitt tater og blandet i ft for Anna Gunelia. Jeg undres bare . . . . 

 

 

Et ting til, ved dåpen til Elen Sophia i Fana i 1826 kommer oppl om at far: han født i Christians amt.  Er det Kristiania som du nevner eller Christiansand f. Eks?

 

I en annen tråd stilles det spørsmål om en av fadderne til Elen Sophia, Rasmus Simonsen af Borgund, er bror til Hans Simonsen. 

Dette er kanskje verdt å undersøke videre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, Gunnil Marie Christophersdatter fra Smedvik i Borge, hvor ble det av henne, mor og søstre etter at faren døde ca. 1812 (Oppl fra bygdeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

I innlegg 28 har jeg lagt inn en lenke til en tidligere tråd om Ingeborg Kristine Hansdatter, oppgitt døpt i Fana kirke ved konfirmasjonen i Hadsel og gift med Jens Andersen.

 

I denne tidligere tråden skriver Guttorm Flygel i sitt innlegg:

Jens og Ingeborg hadde ei datter, Anna Gunelia Jensdatter, f. 14 sep 1845 i Bø. I FT 1875 står det at hun var tater og blandet. Lenke Var det hennes mor som var tater?Mvh Guttorm.

 

Noen må nødvendigvis ha hatt opplysninger om omstreifende slekt siden det er oppgitt tater og blandet i ft for Anna Gunelia. Jeg undres bare . . . . 

 

 

Et ting til, ved dåpen til Elen Sophia i Fana i 1826 kommer oppl om at far: han født i Christians amt.  Er det Kristiania som du nevner eller Christiansand f. Eks?

 

I en annen tråd stilles det spørsmål om en av fadderne til Elen Sophia, Rasmus Simonsen af Borgund, er bror til Hans Simonsen. 

Dette er kanskje verdt å undersøke videre. 

 

 

Christians amt er det som i dag er Oppland fylke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Og, Gunnil Marie Christophersdatter fra Smedvik i Borge, hvor ble det av henne, mor og søstre etter at faren døde ca. 1812 (Oppl fra bygdeboka)

de forsvinner ut av bygdeboka, ja. Frustrerende, men mennene var jo mer interessante på den tiden, spesielt odelsguttene. 

 

Jeg har bare fulgt Gunnil videre, siden bare er hun som er interessant for min slekt. Har dessverre ikke tid og kapasitet til følge hennes søsken.

 

Det er som sagt vigselen til Hans S. og Gunnil M .Chr. som er interessant i denne tråden. Det var vel naturlig at de giftet seg i Borge, Lofoten, siden brura var derfra, men finner ingenting fra 1820 til 1828. Denne kirkeboka er riktignok veldig kronglete ført. Prøver også å finne ut når Gunnil døde (fokuserer først på perioden fra siste kjente fødsel i 1834 og fram til FT 1865 og med Nordland som utgangspunkt).

Endret av Bjørn Tore Gamza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Jacob Andreas Hansen i ft 1865, Bø i Vesterålen. se på merknaden.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038383000877

 

Vielsen i 1854, far er Hans Simonsen Rise. Se par nr. 10:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 891/L1299: Ministerialbok nr. 891A04, 1841-1856, s. 157
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050419030983
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.