Gå til innhold
Arkivverket

Vanhjemmel i eiendom


Helge Trønnes
 Del

Recommended Posts

I grunnboken til eiendommen 13/13 i Stor-Elvdal står det at:

"Skjøte, tinglyst 13/7-1871 fra Halvor Simensen til Simen Halvorsen Nergaard" På neste kolonne er det påtegnet "Vanhjemmel". Jeg har forstått det slik at vanhjemmel kan være en slags borett. Spørsmålet er om Simen Halvorsen Nergaard eide eiendommen eller ikke. Er det noen som kan hjelpe med å tolke dokumentet for å finne ut av hva "vanhjemmelen" gjaldt og hvem som faktisk var eier av eiendommen?

https://www.digitalarkivet.no/tl20070426320311

 

Takker så mye for all hjelp.

 

 

Skjøte fra 1879.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else!

 

Takk for oppfordringen. Det er nå ordnet opp i.

 

Vedr. linken så er det blant annet der jeg har lest om vanhjemmel. Greier du å se hvor i dokumentet det står om denne vanhjemmelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Ser ingenting om vanhjemmel, eg.

Nei, det gjør ikke jeg heller. Hvis Helge kan legge ut lenke til registret hvor han fant innførslen, ville det kanskje være nyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Nei, det gjør ikke jeg heller. Hvis Helge kan legge ut lenke til registret hvor han fant innførslen, ville det kanskje være nyttig?

 

Helge Trønnes opplyser i sitt første innlegg at ordet vanhjemmel er funnet på grunnboksbladet, som han kanskje har mottatt som PDF etter å ha bestilt det fra "Selvbetjening gammel grunnbok".

 

Ordet vanhjemmel står på grunnboksbladet som anmerkning til henvisningen til 1871-skjøtet som Helge Trønnes har lenket til. Men det er klart at det ikke står noe i skjøtet om vanhjemmel. Det er vel først på et senere tidspunkt man har ment å kunne slå fast at selgeren(?) ikke hadde hjemmel til å overdra eiendommen til kjøperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for interessen og hjelpen. Jeg legger ved bilde av grunnboken hvor vanhjemmel er notert.

 

I den moderne utgaven av grunnboken står dette:

1879/900018-1/16 Hjemmel til eiendomsrett Tinglyst

19.02.1879  Vederlag: NOK 0
KJØPER:Negaard Simen Halvorsen IDEELL: 1/1
Lnr: 1595757
VANHJEMMEL
 
Som Kristian Hunskaar skriver så er det mulig at dette har blitt skrevet i ettertid. Men da lurer jeg på hvordan jeg skal finne frem til hvem som er den rette eieren.
Samtidig er det skrevet et Løpenummer: 1595757. Hva vil dette nummeret si, og kan det lede meg videre?
 
 

Gammel grunnbok 13 13.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Helge Trønnes skrev:

Som Kristian Hunskaar skriver så er det mulig at dette har blitt skrevet i ettertid. Men da lurer jeg på hvordan jeg skal finne frem til hvem som er den rette eieren.

Samtidig er det skrevet et Løpenummer: 1595757. Hva vil dette nummeret si, og kan det lede meg videre?

 

Det er ikke bare mulig, men helt sikkert at vanhjemmel i dette tilfellet er en merknad fra senere tid. Hvis det på overdragelsestidspunktet hadde vært kjent at selgeren ikke hadde hjemmelen i orden, ville det jo aldri ha blitt noen overdragelse.

 

Løpenummer 1595757 er trolig et internt nummer hos Tinglysingen og ikke til hjelp her. Men på grunnboksbladet henvises det til Gl. reg. 1/306, som skal forstås som side 306 i et eldre panteregister med nr. 1. Her er det henvisning til ytterligere tinglysinger i tidsrommet 1879-1901. Årsaken til at disse ikke er nevnt på grunnboksbladet, er formodentlig at de ikke lenger var relevante da grunnboksbladet ble opprettet i 1935 eller noe senere.

 

Siden det ikke står noe om vanhjemmel i panteregisteret, kan vi vel regne med at ordet vanhjemmel er tilføyd på grunnboksbladet en eller annen gang mellom 1935 og 1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig god hjelp, Kristian Hundskaar. 

 

Kan jeg tillate å spørre litt videre:

-Henviser en vanhjemmel alltid til selgeren, eller kan det også være kjøperen som har mistet hjemmelen? 

 

Hvis det viser seg at selgeren i sin tid ikke hadde rett til hjemmel, må jeg lete etter den forrige hjemmelshaveren før selgeren for å finne den rettmessige hjemmelshaveren. Eller er jeg på villspor nå? 

 

Takk for tipset med henvisningen til panteregisteret. Jeg skal lete litt etter dette også om det hjelper meg videre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Helge Trønnes skrev:

Kan jeg tillate å spørre litt videre:

-Henviser en vanhjemmel alltid til selgeren, eller kan det også være kjøperen som har mistet hjemmelen? 

 

Hvis det viser seg at selgeren i sin tid ikke hadde rett til hjemmel, må jeg lete etter den forrige hjemmelshaveren før selgeren for å finne den rettmessige hjemmelshaveren. Eller er jeg på villspor nå?

 

Her strekker dessverre ikke mine kunnskaper og min erfaring til. Jeg synes det er pussig at det ikke står nyere opplysninger på grunnboksbladet.

 

Mitt beste råd videre er at du oppretter en formell henvendelse til Arkivverket, så vil saken havne hos en saksbehandler ved Statsarkivet på Hamar som forhåpentlig har den nødvendige lokalkunnskapen: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/opplysninger-om-eiendom#!/form/0

 

Husk å redegjøre for de undersøkelsene som er gjort, for eksempel ved å lenke til denne diskusjonstråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig hyggelig gjort av deg, Kristian. Takk skal du ha. Selv om jeg ikke har kommet i mål, så har jeg kommet noen skritt i riktig retning.

 

Jeg oppretter en henvendelse og ser om de kan hjelpe meg videre.

 

Takker så mye for all hjelp fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.