Gå til innhold
Arkivverket

Hva gjorde Bergensfamilien Benjamin Olrich Moss på Karmøy omkring 1816?


Knut S. Andersen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar ble døpt i Torvastad kirke på Karmøy i 1816.

Dette var ellers en Bergensfamilie (både før og etter). Jeg er interessert i å prøve å finne ut hva familien gjorde på Karmøy omkring 1816.

 Benjamin Olrich Moss (1816-1892) ble døpt i Torvastad Kirke (Kirkebok A2, s. 103) 18. februar 1816.

 "18 Februarii Døbt Benjamen Olriks Moss & Christiane Snejder ...... Søn, Nom: Benjamen Olriks Moss.

 ........ (faddere) Niels Gundershaug, Halvor Salhuus, Lars Larsen Norem, Randi øvre Bøe & Marta Elizabeth Mathiasdat Moxem."

 Foreldrene til Benjamen var Benjamen Olrich Moss og Christiane f. Schneider (av tysk/dansk slekt). De ble viet i Nykirken i Bergen i 1811.

 I 1813 fikk de sønnen Gerhard i Bergen.

 I 1816 fikk de altså sønnen Benjamen i Torvastad.

 I 1819 var de tilbake igjen i Bergen med adr. Nøstesmuget 4.

 

Både tipp-tippoldeforeldre og tippoldefar bodde deretter i Bergen til sin død.

 I 1808 var Benjamin Olrik Moss nevnt som Tollboe Røyert (en som rodde for Tollboden//Tollvesenet)

 I 1813 var han Tollbodvægter i Bergen.

 Jeg vet ikke når Benjamen og Christiane reiste fra Bergen, men de kan ha vært borte i opptil 6 år mellom 1813 -1819.

 Kan noe bidra med opplysninger om hvorfor de hadde barn til dåpen i Torvastad i 1816?

 Kan de ha vært på gjennomreise, eller har de bodd i området i lengre tid?

 Hva slags jobb hadde han? Gamle Benjamen (1779-1831) var visstnok en kraftig kar og vant til å ro.

 Jeg har tenkt på skyssvirksomhet over Karmsundet (konf. faddernes navn) eller tilknytning til en tollstasjon (Høyevarde?) i området.

 Det hadde vært fint hvis noen i Forumet kan hjelpe meg med å spore opp Torvastad-bakgrunnen for mine forfedre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knut S. Andersen skrev:

Jeg har tenkt på skyssvirksomhet over Karmsundet (konf. faddernes navn) eller tilknytning til en tollstasjon (Høyevarde?) i området.

 

Usikker: var det tollstad på Høyevarde? Uansett: faddernamna er frå begge sider av sundet, lenger nord, m.a. Salhus der det var fløttmenn som frakta folk og fe over sundet i alle fall tilbake til 1700-talet, og sikkert lenger, så det verkar på meg som det beste av dei to forslaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget, Richard! Godt å få litt spørsmål og kommentarer!

Sjekket på nytt dette med tollstasjon på Høgevarde. Ikke så mye å finne om det. Det er fyret som er mest omtalt.Men det omtales den dag i dag som "Høgevarde fyr- og tollstasjon".

Klipp fra  artikkel i Nord-Karmøy Historielag desember 2018: "1- Høyevarde ligger på gården Ringen ved innløpet til Karmsundet. «Høievarde» var tidligere fyrstasjon, opprettet i år 1700. Det var også tollsted samt los-stasjon. Ringenrøysa har vært synlig for sjøfarende i totusen år".

Enig i at sundet ved Salhus kanskje er det mest sannsynlige arbeidsstedet hans, men begge steder kan vel være mulige. Vet noen om det finnes lister/ruller over dem som fraktet folk over Karmsundet eller arbeidet for tollstasjonen omkring 1816? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Knut S. Andersen skrev:

Men det omtales den dag i dag som "Høgevarde fyr- og tollstasjon".

 

Det har du heilt rett i, ser eg nå. Søk i nb.no (Nasjonalbiblioteket på "Høievarde" gir treff m.a. i Norsk toldkalender, men dessverre ikkje så langt tilbake som det du treng. Sjå også her, http://old.genealogi.no/kilder/Tollere/index.htm, kanskje noen tips? Men min erfaring er at berre dei litt høgare opp i hierarkiet kom med i slike oversikter som tollkalenderar, ikkje "toldrorskarler" som t.d. min eigen tippoldefar i Bergen og Haugesund noe seinare enn din mann.

Endret av Richard Johan Natvig
Korrigert lenke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.