Gå til innhold
Arkivverket

Slekt fra Merdø.


John-Erik Aslaksen
 Del

Recommended Posts

Hei! Har muligens en tipp, tipp, tipp olderfar som skal ha bodd på Merdø. Noe usikkert, men er det noen som har god kjennskap til Merdø på 1750 tallet? Hans Aslagsen Merdø. F. 1752 d. 1799. Regner med Merdø hørte til Tromøy sogn på den tiden.. Alt av tips mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for hjelp! Nå må jeg prøve å finne ut mer om gården Merdø og huset han bodde i.... Spennende å lete etter etterkommere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John-Erik, det er mye litteratur omkring Merdø, og du vil også finne en del ved å søke på Merdø her på forumet. Jeg har notert at Hans Aslaksens foreldre var Aslak Hansen Merdø (1727-1764) skifte avholdt 21/12-1764, og gjenlevende enke Marte Nilsdatter fra Hessvik. Aslak Hansens foreldre var Hans Aslaksen Merdø, skifte avholdt 13/12-1736, og kone Karen Jensdatter. Skiftet inkluderte 1 og 3/8-del kalveskinn i Østre Skare. Forfedrene til Marte fra Hessvik kan følges et stykke bakover. Hun var datter av Nils Araltsen Hessvik/Flosta og Ingeborg Bjørnsdatter Borøya, død på Hessvik som enke etter Tallak Hansen i 1764, skiftet avholdt 6/3-1765. Ingeborg var da eier av 3,5 kalveskinn i sine forfedres eiendom på Øvre Borøya. Farssiden hennes kan følges tilbake til en av de første kjente leilendinger på Ytre Borøya, Peder M. Ytre Borøya (1550-1619).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det du har funnet. Skal bli artig å finne ut mer (om det er mulig) om min tipp, tipp, tipp oldefar.... Kjempespennende å se om jeg klarer å nøste frem hvordan deres liv har vært! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 13.12.2018 den 12.05, Helge Berntsen skrev:

Hei John-Erik, det er mye litteratur omkring Merdø, og du vil også finne en del ved å søke på Merdø her på forumet. Jeg har notert at Hans Aslaksens foreldre var Aslak Hansen Merdø (1727-1764) skifte avholdt 21/12-1764, og gjenlevende enke Marte Nilsdatter fra Hessvik. Aslak Hansens foreldre var Hans Aslaksen Merdø, skifte avholdt 13/12-1736, og kone Karen Jensdatter. Skiftet inkluderte 1 og 3/8-del kalveskinn i Østre Skare. Forfedrene til Marte fra Hessvik kan følges et stykke bakover. Hun var datter av Nils Araltsen Hessvik/Flosta og Ingeborg Bjørnsdatter Borøya, død på Hessvik som enke etter Tallak Hansen i 1764, skiftet avholdt 6/3-1765. Ingeborg var da eier av 3,5 kalveskinn i sine forfedres eiendom på Øvre Borøya. Farssiden hennes kan følges tilbake til en av de første kjente leilendinger på Ytre Borøya, Peder M. Ytre Borøya (1550-1619).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.