Gå til innhold
Arkivverket

Viktig! Mulig å manipulere innlegg?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Aller først vil  jeg poengtere at jeg tror ikke at personen som har lagt inn tekst i mitt innlegg har ment å gjøre dette.

Det er nok et uhell - som ikke skal kunne skje.

 

Hvordan kan det være mulig for medlemmer å endre/legge til tekst, manipulere,  svar i et emne i brukerdebatten.

Dette skjedde meg da et medlem siterte meg, men fikk med sin egen tekst inne i den blå boksen slik at det fremstår som mitt svar.

Jeg trodde ikke det  skulle være mulig.

Se side 2 og #45 og #46 . Det er noe merkelig med hele #46. Tror det har blitt #45, altså mitt innlegg.  Det står også et det er bare 45 svar.

Fint om dere kan rette opp dette snarest mulig, og å sørge for at slikt ikke kan skje igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Aller først vil  jeg poengtere at jeg tror ikke at personen som har lagt inn tekst i mitt innlegg har ment å gjøre dette.

Det er nok et uhell - som ikke skal kunne skje.

 

Hvordan kan det være mulig for medlemmer å endre/legge til tekst, manipulere,  svar i et emne i brukerdebatten.

 

Vedkommende har ikke manipulert innlegget som sådan, men redigert sitatet. Det er sikkert gjort ved en misforståelse.

 

Du kan jo forsøke å sitere meg, så ser du at du har anledning til å skrive i sitatboksen. Det er for så vidt fornuftig å ha denne muligheten, f.eks. hvis du ikke ønsker å sitere det foregående innlegget i sin helhet. Når jeg har sitert deg ovenfor, har jeg for eksempel fjernet store deler av innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så tror heller ikke jeg at vedkommende har gjort noe slikt.

 

Jeg ser hva du mener Kristian.

At de kan kopiere deler av innlegget er en ting, men å legge til tekst i en annen persons  innlegg synes jeg er feil.

Jeg har sett andre "sitere", men de har skrevet kommentaren under og ikke i sitatet.

Dette vises offentlig, og andre kan altså redigere andres innlegg så det fremstår som noe helt annet en det var opprinnelig.

5 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Vedkommende har ikke manipulert innlegget som sådan, men redigert sitatet. Det er sikkert gjort ved en misforståelse.

 

TEST: Redigering av Kristian Hunskaars svar:

Jeg synes det er fornuftig at folk kan fremstille deg med all slags meninger som du ikke står for.

Jeg kan altså redigere hva som står hvor som helst i en tekst bare på ren f...... Slutt TEST.

 

Du kan jo forsøke å sitere meg, så ser du at du har anledning til å skrive i sitatboksen. Det er for så vidt fornuftig å ha denne muligheten, f.eks. hvis du ikke ønsker å sitere det foregående innlegget i sin helhet. Når jeg har sitert deg ovenfor, har jeg for eksempel fjernet store deler av innlegget ditt.

 

 

 

Sitat

 

 

 

Endret av Berit Knudsen
Test
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler nok i første rekke om å forstå hvordan man skriver et innlegg og bruker siteringsmulighetene i et nettforum. Dernest er det hele basert på tillit.

 

Nå vil jo uansett ditt opprinnelige innlegg også være tilgjengelig for enhver, og skulle det bli tvil om hva du har ment, er det det opprinnelige innlegget man må se til. Hvis noen da har drevet bevisst sitatfusk, vil det straks slå tilbake på og diskreditere dem, og i grove tilfeller kan de få advarsler og/eller bli utestengt. Forumet er altså gjennomsiktig; enhver kan oppdage sitatfusk.

 

Tenk til sammenlikning på at det er enklere å manipulere (og vanskeligere å bli gjennomskuet) med vanlig e-post. Hvis du for eksempel sender meg en melding via e-post, kan jeg videresende den til nye mottakere etter å ha redigert den og ha tillagt deg meninger du ikke har, og de nye mottakerne vil ikke ha din opprinnelige e-post å sammenlikne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Berit Knudsen skrev:

(...)

Hvordan kan det være mulig for medlemmer å endre/legge til tekst, manipulere,  svar i et emne

 

 

Ofte er det naturleg å sitere berre akkurat den delen av eit innlegg som ein ynskjer å svare på, og då kan dette gjerast slik som eg gjorde no. Dette har eg gjort mange gonger.

 

Når det kjem svar der svaret blir lagt til inne i ein sitatboks skjer dette fordi den som svarar ikkje er merksam på at ein må klikke utanfor sitatboksen før ein svarar.

 

Elles tykkjer eg at det i siste versjon av forumet har blitt vanskelegare å fjerne uønska sitatboksar når ein skal svare. Ofte kjem også teksten frå tidlegare svar fram automatisk når ein skal leggje inn nytt svar. Om ein ikkje legg merke til den små teksten der ein skal trykkje for å fjerne dette må ein til å slette innhaldet inkludert eventuelle sitatboksar før ein kan svare det ein eigentleg hadde tenkt, og nok ein gong skaper sitatboksane problem. Når folk trøblar med dette kan det vere årsak til "merkelege" svar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

 

Sitat er forståelig så lenge det er et sitat.

 

Jeg synes fremdeles at det er en svakhet at man kan skrive i eller endre andres innlegg,

enten ved uhell eller ved overlegg,

og at det bør gjøres noe for at det ikke kan skje.

 

Jeg har sagt min mening om dette, og DA har svart, så da ser jeg ingen grunn til å fortsette temaet.

 

 

 

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.