Gå til innhold
Arkivverket

Kommunal folketelling for Aker 1917


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på hvorfor jeg får treff på den kommunale folketellingen for Aker 1917 når jeg søker på én måte, men ikke på en annen. Videre lurer jeg på hvorfor den heller ikke virker å være listet opp når jeg klikker meg inn via "Utforsk digitalisert arkivmateriale", "Kommunale arkiver", "Oslo byarkiv"?

 

Vedlegger skjermdumper av de to søkemåtene jeg brukte i et Word-dokument. Når det gjelder opplistingen nevnt til sist er det jo bare å klikke seg inn via de nevnte lenkene og ta en titt selv.

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

Med vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

 

 

 

Kommunal folketelling for Aker 1917.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du ikke fikk treff i "Finn kilde" var antakelig at tellinga en periode var tilgangsstyrt, og at tilgangsgruppa ikke var fullstendig fjernet i administrasjonsverktøyet vårt. Det tok litt tid før jeg fikk øye på det, rett og slett, men jeg har rettet nå, og da håper jeg "Finn kilde"-søket gir korrekt antall treff fra og med fredag morgen.

 

Når det gjelder artikkelen "Utforsk digitalisert arkivmateriale", så har ikke denne (og tilsvarende artikler) blitt kontinuerlig oppdaterte med nytt innhold i Digitalarkivet. Det er noe vi ikke har prioritert, men det er såpass lenge siden de sist ble oppdaterte, at de fortjener en gjennomgang over nyttår. Men disse artiklene kan aldri bli uttømmende - de er primært ment som overordnet informasjon og inspirasjon til søk etter kilder.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for kjapt svar og retting av feil!

 

Når det gjelder «Utforsk digitalisert arkivmateriale» var det ingen artikkel jeg mente å henvise til, men den klikkbare lenken til høyre på DAs forside, og som - om du fortsetter å følge de klikkbare lenkene jeg ramser opp - ender med opplistingen du finner her: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&i%5B%5D=25&archive_key= Der kan jeg heller ikke se at folketellingen fra 1917 dukker opp nemlig, men den gjør det muligvis i og med de feilene du over nevner å nå ha rettet.

 

Vennlig hilsen

Marius

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Hellerud skrev:

Når det gjelder «Utforsk digitalisert arkivmateriale» var det ingen artikkel jeg mente å henvise til, men den klikkbare lenken til høyre på DAs forside, og som - om du fortsetter å følge de klikkbare lenkene jeg ramser opp - ender med opplistingen du finner her: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&i%5B%5D=25&archive_key= Der kan jeg heller ikke se at folketellingen fra 1917 dukker opp nemlig, men den gjør det muligvis i og med de feilene du over nevner å nå ha rettet.

 

OK, dette er artikler, men den siste artikkelen lenker da til et søk i "Finn kilde". Saken er at trefflista i "Finn kilde" utelater alle kilder som er registrert med ei tilgangsgruppe du ikke er medlem av. Så når jeg fikk rydda vekk den siste tilgangsgruppa, bør Aker 1917 komme med i alle "Finn kilde"-søk med relevante kriterier.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius Hellerud skrev:

Å ja, skjønner hva du mener. Da løste dette seg også. Takk igjen!

 

Tja, mon det? Aker 1917 dukka ikke opp, og i stedet forsvant Kristiania 1907: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1900&to=1920&archive_key=&jt[]=15&m[]=0218&m[]=0301

 

Jeg gjør et nytt forsøk, men da må vi vel vente på ny nattlig oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det skal visst ikke være helt lett dette. Får håpe du finner ut av det. Man vil jo gjerne få opp alle kilder som er tilgjengelige enten man går inn slik eller sånn; det er jo ofte mange veier til Rom i DA, og da blir det litt plundrete og uoversiktlig om det Rom man kommer til ikke er identisk. - Eller noe sånt... ☺️

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Marius Hellerud skrev:

Hm. Det skal visst ikke være helt lett dette. Får håpe du finner ut av det. Man vil jo gjerne få opp alle kilder som er tilgjengelige enten man går inn slik eller sånn; det er jo ofte mange veier til Rom i DA, og da blir det litt plundrete og uoversiktlig om det Rom man kommer til ikke er identisk. - Eller noe sånt... ☺️

 

Jeg mener å ha funnet avviket nå. Det kan nok hende at dette vil medføre en endring i vårt administrasjonsverktøy, for å unngå liknende tilfeller senere ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

.

 

Litt på sida av temaet, men likevel: Finst det nokon enkel måte å finne fram i denne folketeljinga på? For meg virkar det som om korta innanfor eit visst geografisk område ligg hulter til bulter, og at ein må bla seg gjennom hundrevis av bilete for å komme fram til eit gitt gards- og bruksnummer, evt. ei gitt adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Litt på sida av temaet, men likevel: Finst det nokon enkel måte å finne fram i denne folketeljinga på? For meg virkar det som om korta innanfor eit visst geografisk område ligg hulter til bulter, og at ein må bla seg gjennom hundrevis av bilete for å komme fram til eit gitt gards- og bruksnummer, evt. ei gitt adresse.

 

Her må du spørre Oslo byarkiv! Men jeg mener å huske at vår kontakt på byarkivet nevnte at denne tellinga ikke er god å finne fram i, fordi det mangler kretslister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.