Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Kåre og Karin Linnerud, Nittedal 1916-1993 og 1928-2002. Er det noen som har kjennskap til den familien?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

På Dis Norges gravminner finner jeg Kåre Linnerud 03.04.1916 - 30.07.1993 og Karin Linnerud 13.03.1928 - 12.11.2002 gravlagt i Nittedal.

Dersom noen drar kjensel på dem, skulle jeg gjerne hatt litt opplysninger om opphavet, særlig gjelder det Karin.

 

Jeg har tidligere hatt et tema om Martha Vivås, Voss i Hordaland og hennes etterkommere. Hun hadde en datter Dina Charlotte Magnussen (Vivås) 1904-1936.

Ved hennes død i Oslo 1936 fremkommer det av dødsannonsen  at hun hadde en datter Karin.

Jeg vet ikke noe om når eller hvor Karin var født (Oslo området) ,men opplysninger som fremkom i det temaet tydet på at Karin trolig var gift Linnerud.

 

Så dersom noen har kunnskap om ekteparet Linnerud og da særlig Karin, kan man enten sende meg en personlig melding her, eller en e-post til: rthors@online.no

 

Jeg ser forøvrig av adressebøkene for Oslo, at Kåre Linnerud bodde på 1960 tallet i Niels Juelsgt nr. 52.

Jeg har også fått vite at paret giftet seg i Sør Odal i 1948 og at brudens far het Hans Gulbrandsen. Hun var født i Oslo.

 

Men disse opplysningene verken bekrefter eller avkrefter om det er rett brud, da jeg ikke har funnet dåpen og ikke kjenner navnet på faren.

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere Linnerud som er begravet i Nittedal. Gravene var pyntet i 2014. 

Kanskje du får ett svar om noen fremdeles fester graven/gravene hvis du kontakter Kirkeverge i Nittedal (tlf. nederst på siden).

http://www.nittedal.kirken.no/nb-no/Gravplassforvaltning

 

Graven til Karin og Kåre Linnerud (dobbletklikk på linken)

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=4418065 

 

Og utsnitt av gravminne.

 

Gravminner i Norge - Google Chrome 2018-12-14 11.23.40.jpg

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Leif. Det kan være bryet verdt å gå via gravfester i håp om å få avklart om dette er rett dame.

Jeg har forøvrig lagt til litt ny informasjon i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i 1948 hvor Karin har etternavnet Gulbrandsen:

 

Hedmark fylke, Oppstad i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 17 (1927-1980), Viede 1948, Side 202
Permanent bilde-ID: kb10211311046204
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10211311046204

(Nr. 13)

 

Det står hun ble konfirmert i Oppstad, Sør-Odal 10/10-1943. Kanskje en kan få gjort oppslag for å se hvilke foreldre som er oppført? 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det sannelig skjedd saker og ting mens jeg var ute og luftet de grå hjernecellene.

 

Hjertelig takk for hjelpen.

Jeg ser i lenken i innlegg 6 at vedkommende har blandet sammen forfedrene til Dina Charlotte Magnussen. Hun ble født på Voss i 1904 utenfor ekteskap av Feiermester Peder Adolf Magnussen og Martha Ivarsdtr. Vivås. De har blandet henne sammen med søster til Peder Adolf, Dina Augusta Magnussen. Jeg skal kontakte vedkommende som administrerer det treet og gjøre ham oppmerksom på feilen.

 

Eller er det jo noe underlig at Karin står oppført med to ulike fedre ved fødsel og vielse. Men i og med at mora døde allerede i 1936, kan det jo tenkes at hun ble adoptert/vokste opp hos Hans Gulbrandsen. Håper videre arbeid med opplysningene jeg har fått her kan avklare det.

 

Ellers fikk jeg opp en feilmelding når jeg prøvde å åpne dødsannonsen i Aftenposten. Så om andre klarer det, hadde det vært interessant å se hvem som var nevnt der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også bare den Ann-Mary viser (under Anmeldte dødsfall) og ingen dødsannonse i Aftenposten, (som jeg har nettabonnement på.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Sverre Johan Olavsen var Henrik Olavsen f. 18.01.1868/65 i Saaner (Son i Vestby?) og Karla Emilie f. 04.04.1868/66 samme sted.

Men jeg er ikke i stand til å finne noen av dem i kirkebok for Vestby.

Finnes det et annet sted i området som ble kalt for Saaner/Såner/Sooner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I telling 1900 står Karla som født 1866 Saaner.

 

I telling 1910 står hun som f 04.04.1868 Saaner.

 

I 1923 står hun som f 04.04.1869 Saaner.

 

På gravferdsetatens side står hun som f 04.04.1866.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har registrert det Ann-Mary, men problemet mitt er hvor dette Saaner er. Er det kun i Vestby det finnes et sokn med det navnet eller finnes det også i Østfold. Eller skyldes forvirringen min at området tidligere lå i Østfold men nå er i Akershus.

Du får forbarme deg over en som ikke er lommekjent i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. 

Da fant jeg trolig det som er dåpen til Cala Emilie Olsdtr. i Vestby. Født 28.03, døpt 04.06.1865. Litt problemer med å tyde foreldrenes fulle navn, men det går seg til når jeg får hvilt øynene mine litt. Dåp nr. 43.

SAO, Vestby prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. I 8, 1863-1877, s. 21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060927040210
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.