Gå til innhold
Arkivverket

Karl Bertin Larsen (Rise) f. 28.8.1901. Til New York.


Gunnar Homme
 Del

Recommended Posts

Karl Bertin Larsen ble i folketelling for 1910 registrert på Risehaven gaard.  Han står da som født 29.8.1901.  Han står kun som Bertin Larsen


Han dro fra Oslo til USA 14.9.1923 med båten Oskar ll. Han skulle da besøke sin bror Knut, som da bodde i Bronx.   Han var da ugift og båtbygger av yrke. Han dro over sammen med Oskar Olsen, Risehagen. Han oppgav å reise over for å få bedre økonomi.  Der kom til New York 25.sept 1923. 
Han ble gift i USA.  Vi vet kona ble kalt Bina (kan være forkortelse for Jakobina), men ikke om det var hennes rette navn.  Hans halvbror, Ånon Rise sendte hjem flere bilder hvor han på baksiden av det ene har skrevet at Bina var Bertins kone. Det er ingen barn med på noen av bildene.  Bildet til venstre viser Bertin og kona Bina

Bertin er den tredje av de 4 brødrene som dro over som jeg vet alt for lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et bilde jeg har funnet står det at navnet på henne som er ut til å være Bertins kone, er Anna Skogshaven.  Henne finner jeg foreløpig ingenting om i databasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anne Larine, født 28.09.1874 - foreldrene bodde på Skovhaven og var metodister:

 

Aust-Agder fylke, Øyestad i Øyestad, Ministerialbok nr. A 13 (1827-1842), Fødte barn av dissentere 1873-1875, Side 195
https://media.digitalarkivet.no/view/848/196

 

Men jeg vet ikke om hun er identisk med damen du har funnet bilde av....! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med som har bildet.  Det er nok Bina som er kona til Bertin, og Anna er ei venninne.  Bildet er tatt i New York

 

Tekst på bildet:  Til venstre Bertins kone Anna-Mudelia-meg og Anna Skogshaven

 

 

Ånon skrev Til venstre Bertins kone Anna-Mudelia-meg og Anna Skogshaven.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

"meg" er Aanen Rise som sendte mye bilder hjem.  Han er mannen på bildet.  Anna er Bertins kone. 

Mudelia er person nr 2 fra venstre og Anna Skogshaven er personen helt til venstre. 

 

🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.