Gå til innhold
Arkivverket

Søker foreldrene til Jørgen Frederik Hansen (1792-1865), født i Farsund


Harald Moen
 Del

Recommended Posts

 

Hei

Jeg har gjort (litt famlende) forsøk på å finne ut hvem min tipp-tipp-oldefar Jørgen Frederik Hansens foreldre var. Jørgen Frederik skal være født i Farsund i 1792, var blant annet lensmann i Vanse og gift med Christiane Gabrielsdatter Lund (1794-1832) fra den velstående Lund-familien i Farsund (kilde: min bestemors upubliserte notater). Jeg finner imidlertid ingen ting om ham fra før han var voksen. Blant annet finner jeg ham ikke i folketellingen fra 1801.

 

Derimot finner jeg en Jørgen Fredrik Ambrosiussen i folketellingen fra 1801 for Vanse/Farsund (https://www.digitalarkivet.no/ft/bosted_land/bf01058344003019). Han var da 9 år og altså født ca 1792, som min tipp-tipp-oldefar. Jørgen Fredrik Ambrosiussens foreldre var skpr. borger (skipperborger?) Ambrosius Hansen og Elen Cathrine Klein.

 

Noe mer om Jørgen Fredrik Ambrosiussens liv finner jeg ikke, og det er ikke usannsynlig at han døde ung (høy dødelighet). Men noen "indisier" tilsier at det kan være en sammenheng mellom Jørgen Fredrik Ambrosiussen og Jørgen Frederik Hansen:

- Hansen-navnet. Har Jørgen Fredrik Ambrosiussen tatt farens etternavn (Hansen) på et tidspunkt?

- Jørgen Fredrik-navnet går igjen både "bakover" i Ambrosiussen-familien og "framover" i Hansenfamilien.

- Ambrosius-navnet: Kilder sier at Jørgen Frederik Hansen har en sønn som heter Ambrosius og en datter som heter Ambrosie (har lest det på nettet, men finner ikke tilbake til kildene). Dessuten har han et barnebarn som heter Tor Ambrosius (bestemors notater).

 

Kan disse "likhetene" være tilfeldig? Eller kan Jørgen Fredrik Ambrosiussen og Jørgen Frederik Hansen være samme person? Hvordan kan jeg eventuelt finne ut mer om denne delen av slekta?

 

Jeg tar imot hjelp med stor takk!

 

Harald Bøe Moen

 

Endret av Harald Moen
Gi mer oversikt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambrosiussen var et patronym, et fakta. Jørgen Fredrik Ambrosiussen var sønn til Ambrosius Hansen. Og det ville han vere resten av livet, sjøl om han seinere begynte å bruke et anna etternavn.
Det var vanlig på den tida at overklassen brukte slektsnavn. Så da var det naturlig at Jørgen Fredrik begynte å bruke Hansen, farens patronym, som etternavn, som slektsnavn.

 

 

Endret av Harald Søren Storaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er på det rene at Jørgen Fredrik Ambrosiussen var sønnen til Ambrosius Hansen. Det går jo blant annet fram av folketellinga fra 1801. Utfordringen er å bekrefte eller avkrefte om Jørgen Fredrik Ambrosiussen og Jørgen Frederik Hansen er samme person.     En del ting tyder, som tidligere skrevet, kanskje på det, men jeg ønsker ikke å bygge på antakelser når jeg går går bakover i slekta.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Saken løst! I begge bygdebøkene "Lista" og "Listaboka" av henholdsvis Abraham Berge og Kåre Rudjord går det fram at Jørgen Fredrik Ambrosiussen er samme person som den senere lensmann, undertollbetjent og måler/vraker Jørgen Fredrik Hansen. I de to bøkene står også mye om hans forfedre på Lista. 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.