Gå til innhold
Arkivverket

Adolf Erik Endresen - noen som vet hvem han var?


JulianBrisner
 Del

Recommended Posts

Hei. Det er mulig at dette spørsmålet kommer alt for sent, men jeg er veldig interessert i å komme i kontakt med noen som kjente Adolf Erik Endresen f. 1922 på Sagene i Oslo.
 

Hans far, Adolf Orvald Endresen var gift med Erika Antonette Emilie Wold, og eide A. ENDRESEN (en slags kolonial eller noe slikt?). Denne kolonialen lå i Kristiansandsgata(nå kalt Kristiansands gate) på Sagene.
 

Adolf Erik Endresen giftet seg med Astrid Witberg (f. 1929 i Oslo) rundt slutten av 40-tallet eller i starten av 1950. Usikker på eksakt når, men de var gift i slutten av Mai 1950, da min mor kom til verden.

Adolf Endresen døde 17 Mai 1952.
 

Jeg spør altså etter eldre mennesker som fortsatt er såpass klare i hodet at de hadde hatt mulighet til å fortelle noe om hvordan de opplevde han som person. Eventuelt også mennesker som kjente Astrid Witberg rundt slutten av 40-tallet - starten av 50-tallet som kan fortelle noe om hvordan hun var på denne tiden.

Legger ved et bilde av Adolf Erik Endresen ca. 1935

 

AdolfErikEndresen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Tom Larsen. said:

Her er lysningen til Astrid Witberg og Adolf Erik Endresen i Arbeiderbladet 5/1-1949.    

https://beta.nb.no/items/a5352c05c7f6f023827c632aaaa1c2a6?page=5&searchText="Adolf Erik Endresen"   

 

 


Tusen takk. Har hatt problemer med å finne noe som helst om når de giftet seg, mtp at kirkebøkene fortsatt er "stengt" for den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ann-Mary Engum said:

Vielser har 60 års sperrefrist.

 

https://www.digitalarkivet.no/content/restricted-kb


Åja, hmm. Sist jeg forsøkte å gå såpass langt at jeg kunne se når de var gift så ble sidene blanket ut så jeg ikke kunne se lengre enn til 1947 (tror jeg det var). Får sjekke igjen da og se om jeg kan finne det. Takk for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På www.nb.no finner jeg to aviser som inneholder opplysninger om at Adolf Erik Endresen plutselig døde 17.05.1952. Avisene er sperret for lesing digitalt. 

Aftenposten 20.05.1952

Aftenposten 21.05.1952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Grethe Flood said:


Dette er "mitt" tre, men takk. Er mest interessert i å finne noen som kjente han da den personen potensielt kan gi informasjon som hverken dokumenter "vet" eller min mor har blitt fortalt (ettersom han døde når hun kun var 2 år gammel) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Grethe Flood said:

På www.nb.no finner jeg to aviser som inneholder opplysninger om at Adolf Erik Endresen plutselig døde 17.05.1952. Avisene er sperret for lesing digitalt. 

Aftenposten 20.05.1952

Aftenposten 21.05.1952

Vet du hvor jeg må dra for å kunne se disse? På et hvilket som helst bibliotek? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JulianBrisner skrev:

Tusen takk! Fant den til slutt selv. Vet du om det var vanlig å ha lysing et helt år før man faktisk giftet seg?

 

 

Lysningen var 5.1.1949.

Vielsen var 22.1.1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ann-Mary Engum said:

 

 

Lysningen var 5.1.1949.

Vielsen var 22.1.1949.

Nei. 22.01.1950?? Jeg gikk jo gjennom hele 1949, og var først helt på slutten at jeg fant dem? Så enten var det i 1950, elle så har de bare rett og slett glemt å skrive dem inn og så nesten et år etterpå funnet ut at de ikke var skrevet inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, JulianBrisner skrev:

Vet du hvor jeg må dra for å kunne se disse? På et hvilket som helst bibliotek? 

 

"Tilgang i norske bibliotek"

 

 

received_2176179072698355.jpeg

received_476432472885073.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, JulianBrisner skrev:

Nei. 22.01.1950?? Jeg gikk jo gjennom hele 1949, og var først helt på slutten at jeg fant dem? Så enten var det i 1950, elle så har de bare rett og slett glemt å skrive dem inn og så nesten et år etterpå funnet ut at de ikke var skrevet inn. 

 

Ja,ser det nå.

Men rart at paret står som nr 190.

Lysningsdato oppgitt: 4/1.

Burde stått blandt de første i året 1950.

 

Ser at det står:

"Hennes foreldres samtykke".

Bruden var født 21.10.1929.

Myndighetsalderen var 21 år.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, JulianBrisner skrev:

Vet du hvor jeg må dra for å kunne se disse? På et hvilket som helst bibliotek? 

 

En kan se dødsannonser med Aftenposten-abonnement.

 

Moren til Adolf Erik rykket inn dødsannonse for sønnen den ene dagen og Astrid den neste. Begge annonsene står der samtidig den 20. mai. I morens annonse ser en at han døde natt til 17. mai og at han ble kalt 'Affen'.

 

 

IMG_2417.PNG

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Ann-Mary Engum said:

 

Ja,ser det nå.

Men rart at paret står som nr 190.

Lysningsdato oppgitt: 4/1.

Burde stått blandt de første i året 1950.

 

Ser at det står:

"Hennes foreldres samtykke".

Bruden var født 21.10.1929.

Myndighetsalderen var 21 år.

 

 

Ja men det vil jo også si at hun hadde ikke fylt 21, dersom det var 22 januar 1950. Da var hun fortsatt 20 ettersom hun ikke hadde bursdag før senere på året. Hmmm, Men ser man videre på neste side så er det jo skikkelig rot der også. Ingenting som står i riktig rekkefølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anne-Lise Hansen said:

 

En kan se dødsannonser med Aftenposten-abonnement.

 

Moren til Adolf Erik rykket inn dødsannonse for sønnen den ene dagen og Astrid den neste. Begge annonsene står der samtidig den 20. mai. I morens annonse ser en at han døde natt til 17. mai og at han ble kalt 'Affen'.

IMG_2417.PNG

Tusen takk, er det de samme som det er snakk om over her? Isåfall har jeg dem. Har abb. hos både dagbladet og øhhh, ja en eller annen til avis(aftenposten kanskje?). Hehe, husker ikke hvilke akkurat nå ettesom det begynner å bli en del måneder siden jeg sist drev med slektsforskning. 

Dessverre står det ingenting om hvorfor han gikk bort. Jeg ønsker å finne noen som kjente han rundt den tiden, som potensielt kan bekrefte det moren min ble fortalt. Jeg liker ikke å tro på "rykter". Kaller det rykter fordi det rett og slett bare er noe som ble fortalt til min mor. Det har aldri på noen som helst måte blitt bevist at det hun ble fortalt var årsaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo henvende deg til Sagene-Bjølsen eldresenter og spørre om noen av brukerne der husker butikken og kanskje kjente  'Affen' fra gamle dager? Siden foreldrene drev butikk i Kristiansandsgata, tror jeg det gjør det lettere å huske familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anne-Lise Hansen said:

Du kan jo henvende deg til Sagene-Bjølsen eldresenter og spørre om noen av brukerne der husker butikken og kanskje kjente  'Affen' fra gamle dager? Siden foreldrene drev butikk i Kristiansandsgata, tror jeg det gjør det lettere å huske familien.

Det var smart! Takk for godt tips. Er dog usikker på om den fortsatt var drevet av min familie rundt den tiden bestefaren min gikk bort. Oldefaren min døde nemlig i 1939, men kan virke som at oldemoren min drev den ihvertfall i en viss periode. Men det der skal jeg absolutt forsøke. Igjen, takk for tips! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Ann-Mary Engum said:

Jeg har allerede vært i kontakt med dem. Det står ingenting om dødsårsak der, men de skrev i mailen at dersom man søkte ytterlige informasjon så kunne man søke etter dette. Jeg gjorde dog det, men fikk aldri noe svar tilbake på det. Kanskje jeg skulle forsøkt igjen. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, JulianBrisner skrev:

Jeg har allerede vært i kontakt med dem. Det står ingenting om dødsårsak der, men de skrev i mailen at dersom man søkte ytterlige informasjon så kunne man søke etter dette. Jeg gjorde dog det, men fikk aldri noe svar tilbake på det. Kanskje jeg skulle forsøkt igjen. Hmm

 

Ja,prøv igjen. 

Henvis til første mail.🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.