Gå til innhold
Arkivverket

To Solheim-brødre i USA


Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått så mye god hjelp på dette forumet - og prøver med et nytt tema:

To av nevøene til min bestefar reiste til Amerika på begynnelsen av 1900-tallet, og bodde tydeligvis i nærheten av hverandre i Pierce, staten Washington.

Det jeg vet er følgende:

 

1.   Einar Andreas Solheim, født i Hornindal 9.10.1889.  Død i Tacoma WA i mars 1969.  Emigrant over Ellis I 16.4.1910

 

2. Olaf M Solheim, født i Hornindal 1.5.1897.  Returnert Norge på sine gamle dager, og død i Hornindal 17.3.1971.  Gift med Gerd, som skal være død i Pierce, WA i juli 1969.  Emigrant over Ellis I 24.3.1923

 

Jeg er interessert i alt av opplysninger om disse brødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk på lenken!

Du må være registrert på FamilySearch for å få åpnet lenkene.

Det er gratis,både registrering og bruk.

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3A"einar andreas"~ %2Bsurname%3Asolheim~ %2Bbirth_year%3A1889-1890~ %2Bany_place%3A"united states

 

 

received_493120584543412.jpeg

received_580205892408466.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og tusen takk til Ann-Mary Engum, som finner et hav av ukjente opplysninger .

 

Jeg er usikker på pikenavnet til Einars kone, om det var Norman eller Mellum.  Begge navn er brukt, og de er såvidt forskjellige at det ikke kan være unøyaktig bokstavering.   Einars datter Eunice  (født 1939) ser ut til å leve, men  ingen barn registrert  etter henne.  Heller ikke etter søstera Carol. 

 

Olaf har nok vært gift to ganger.  I 1948 skal han ha vært på besøk i Norge, og besøkte bl.a gården her (Løvnes, Vegårshei)  mens min bestefar levde.  Som nevnt innledningsvis vendte han som enkemann tilbake til Hornindal, og døde der i 1971.  Gravminnet står fortsatt, men grava ser ikke ut til å være stelt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.