Gå til innhold
Arkivverket

Kyrkjebokside manglar – Tinn mini 1857–1878


Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

På 16.12.2018 den 23.29, Anfinn Bernaas skrev:

 

 

Hei! Dette oppslaget og ett til i samme protokoll mangler på mikrofilmen og er notert for etterskanning. Vi kom i gang med etterskanning av manglende kirkeboksider på Kongsberg i år, men dessverre opphørte arbeidsforholdet til vår mann på skanning før han rakk å bli ferdig med Telemark. I skrivende stund er det uklart hvordan vi organiserer videre skanning på Kongsberg i 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg etterlyste allerede i 2006 eller 2007 en manglende side 17 i Solum Mini 2 (1713-1761). Likeså mangler fortsatt konfirmanter i Solum 1792-1806. Med situasjonen for scanning på SAKO begynner det å se smått ut for om jeg kan få komme til å se disse sidene på nett i min levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Jeg etterlyste allerede i 2006 eller 2007 en manglende side 17 i Solum Mini 2 (1713-1761). Likeså mangler fortsatt konfirmanter i Solum 1792-1806. Med situasjonen for scanning på SAKO begynner det å se smått ut for om jeg kan få komme til å se disse sidene på nett i min levetid.

 

Den står på lista, og hadde blitt tatt i høst, om ikke det nevnte arbeidsforholdet hadde opphørt.

 

Nå er det en litt spesiell historikk på dette. Fram til ca. 2010 hadde Arkivverket rett og slett ikke skanningsutstyr i statsarkivene, og det var ikke aktuelt å frakte et stort antall kirkebøker til Riksarkivet for å få skanna et par manglende sider i hver. Dessuten var det den uheldige løsningen med permanente sidelenker opp mot den daværende datamodellen, som ville medført forskyvinger i sidelenkene, dersom vi hadde lagt inn nye bilder. Dette problemet ble først eliminert med ny datamodell og ny visning av skanna arkivmaterale i 2016. Nå som praktiske og tekniske problemer er ryddet av veien, er det ikke annet å si, enn at det står på ressurser og prioriteringer. Arkivverkets ledelse har uttalt at den vil forsøke å skaffe høyere bemanning på skannerne i statsarkivene, og det er hva jeg vet pr. nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.