Gå til innhold
Arkivverket

Marie Fæster fra Bergen som "udsætter" sin datter Ingeborre Marie i Kjøpenhavn i 1820.


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Da er det nok ikke så godt å finne ut hvem fedrene var, det ser ut som Marie tok den hemmeligheten med seg i graven.

 

Men så var det denne mosteren som hun bodde hos og som var  Styrmand Jens Malbeks Hustrue. Det hadde vært fint å få klarhet i det. Rune er innepå at det kan ha vært  Elisabeth Margrethe Heitmann.

Jeg klarer ikke å finne noen av dem i folketellingene i Danmark- Kjøpenhavn. Er dette Malbek navnet feil skrevet? Kan han ha kommet fra Norge?

 

Sitat fra utsettelseprotekollen:

"til Moderen Marie Fæster, 27 Aar fra Bergen i Norge, og for 6 Aar siden hidkommen her til Staden - tjent 1 Aar til 1 Nov. 1819 paa Nordruplund. I Dybensgade Nr 171 paa 1ste Sal til Gaden hos hendes Moster Styrmand Jens Malbeks Hustrue. Barnet i Rosengaden Nr 423 paa 1ste Sal til Gaden hos Skrædder Ole Andersen"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke enkel Ivar. Det er jo selvsagt en mulighet for at navnet er skrevet feil. Selv har jeg vært borti navnet Molbek/bæk. Jeg finner i alle fall ingen passende kandidat i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Den er ikke enkel Ivar. Det er jo selvsagt en mulighet for at navnet er skrevet feil. Selv har jeg vært borti navnet Molbek/bæk. Jeg finner i alle fall ingen passende kandidat i Bergen.

 

Samme her. Disse slektene var også spredd over flere land, og flyttet på seg så ikke alltid så lett å følge.

 

Her er et par "utsettelser" til Bergen - Danmark) De omhandler ikke min slekt men kanskje andre som kan dra nytte av det.

 

1)

Arkivskaber: Den Kgl. Fødsels- og Plejestiftelse. Arkivserie: Udsætterprotokoller. Periode: (1822 - 1825) 
Morens navn: Anne Thorine Lind. Barnets navn: Jacobine Laurine. Køn: Pige. Undernr:: 1076. Nr: 806. Bemærkning til udsat/udleveret: til moderen Anne Thorine Lind, ugift, ej født før, 26 år, fra Bergen i Norge og derfra i 1820. 

 

2)

Arkivskaber: Den Kgl. Fødsels- og Plejestiftelse. Arkivserie: Udsætterprotokoller. Periode: (1822 - 1825) 
Morens navn: Arianike Christine Pedersen. Barnets navn: Owe Christian. Moderens nr: 957. Undernr:: 947. Køn:Dreng. Nr: 702. Bemærkning til udsat/udleveret: til moderen Arianike Christine Pedersen, ugift, ej født før, 26 år, fra Bergen i Norge og derfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Og hvordan gikk det med datteren Ingeborg", blev der spurgt i første indlæg.

 

Den eneste Ingeborg Marie i den rigtige alder, jeg kan finde i Dansk Demografisk Database i FT 1834, er denne mulighed:

Sankt Annæ Vester Kvarter, Balsamgade 455, 1. sal:

 

Niels Christian Holm, 36 år, skomagermester

Anne Marie Hansen, 31 år, hans kone

Carl Helmer Holm, 7 år, plejesøn

Ingeborg Marie Hansen, 13 år, plejebarn

+ 2 logerende

 

Carl Helmer blev født på Fødselsstiftelsen d. 8. juli og døbt 14. juli 1827.

Han var den første tid hos moderen, men omkring 1. maj 1828 kom han i pleje hos Holm.

Han blev ikke døbt med efternavnet Holm, så det kan se ud som om, plejeforældrene har givet børnene deres respektive efternavne.

 

På DDD er der en kommentar om, at Ingeborg Marie blev underholdt af fattigvæsenet, men det står ikke i originalen.

Der er nok mere sandsynligt, at der var plejeløn for begge børn, men jeg har indtil videre ikke fundet dem i fattig- og forsørgelsesvæsenets

protokoller, der er lagt ud på Københavns Stadsarkivs hjemmeside.

 

Ved FT 1855 boede en tjenestepige Ingeborg Marie Hansen, 33 år, i Store Kongensgade 43. 

 

Vh, 

Berit Pagh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Berit for nye interessante bidrag.

Det vi vel vet med sikkerhet er at Maria Fæster må ha reist til Danmark kort tid etter ektemann og barn døde i 1814/15. Og vi vet dessuten at hun må ha returnert til Bergen trolig i 1821 da hun ble gift på nytt med Niels Nielsen Teigen.

Men vi vet lite om hva hun gjorde i Danmark disse 6-7 årene, bortsett fra å få to døtre som begge ble døpt Ingeborg Marie etter hennes mor og som ble satt bort.

Hvorfor hun døper begge med samme navn med mindre den ene døde, er uforståelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Berit Frank Pagh skrev:

"Og hvordan gikk det med datteren Ingeborg", blev der spurgt i første indlæg.

 

Imponerende Berit og veldig intressant.

 

Jeg har "pløyet" danske aviser uten å finne noe om Ingeborg. Carl Helmer derimot er nevnt flere ganger. Han var snekkersvend og var også borti ett slagsmål.

Her som vernepliktig

image.png.c6b8452374f296f46cce81c988e730b4.png

 

Han døde ca 20feb 1877

image.png.48a0fcd730a0efa976d5b8609db55ba2.png

 

Uten at dette hjelper oss videre

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Berit Frank Pagh skrev:

Den eneste Ingeborg Marie i den rigtige alder, jeg kan finde i Dansk Demografisk Database i FT 1834, er denne mulighed:

Sankt Annæ Vester Kvarter, Balsamgade 455, 1. sal:

 

 

Ser man bort fra nøyaktig f. år så er det 3 registreringer her som kanskje er samme Ingeborg ?

https://www.danishfamilysearch.com/search/

Ser den lenken ikke virker som tenkt

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Om Marie Fæster ved vi, at hun i et års tid - indtil 1. november 1819 - havde tjent på Nordruplund:

 

http://www.danskeherregaarde.dk/nutid/nordruplund  

 

og - med et morsomt udtryk jeg er stødt på i en kirkebog - det må være her "der blev lagt vind på barnet".

 

 Ingeborg Marie Holm - den havde jeg ikke lige set. 

 

BP

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har trolig ingen sammenheng, men jeg nevner det likevel.

Kan det tenkes at det er noen form for forbindelse mellom slekten til Tobias Ellingson Holm (Maria Fæsters første ektemann) og slekten ved samme navn som Ingeborg Marie Holm vokste opp hos i Danmark)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste, der er bevis for, er, at Marie Fæster i 1820 fik en datter, der blev kaldt Ingeborg Marie.

Vi ved ikke, om hun voksede op.

 

Hvis hun gjorde, så var FT 1834 værd at kigge på, fordi alderen - 13 år - passede.

FT 1834 blev foretaget 1 februar, kort før Ingeborg Marie ville fylde 14 år.

Men er hun den rigtige?

 

Aldersangivelsen passer også på en pige født i 1821.

Jeg ser, at der på Fødselsstiftelsen blev født en pige d. 18 maj 1821 og døbt Ingeborg Marie dagen efter.

Moderen hed Anne Marie Hansen på 33 år. Hun tog ifølge udsætterprotokollen barnet med sig.  Beholdt hun det ?

Det er ikke Niels Christian Holms kone !

 

Denne Ingeborg Marie blev konfirmeret d.7. oktober 1835 i Vor Frue.

Kun faderen er nævnt: afg. Canoneer Christian Ludvig Andersen.

 

Hun blev gift 1. januar 1860 med Frederik Ferdinand Guldbrandt Bjerring 

Hendes alder opgives til 38 7/12 - altså født i maj 1821.

 

Denne nød skal nok klares med hjælp fra Københavns stadsarkiv.

 

Vh. 

Berit Pagh.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Berit.

Det er også mye å finne om  Frederik Ferdinand Guldbrandt Bjerring  i danske aviser og familysearch.

 

Her er foreløpig svar fra Rigsarkivet, men om fødselen var hemmelig så tviler jeg på om de finner far, men kanskje de kan gi ett svar på Ingeborgs skjebnene ?

 

Tak for din henvendelse.


Svaret du modtager, er hjælp til selvhjælp og vil ofte give dig links til arkivalier, vejledninger og ressourcer på internettet, så du kan komme videre med dine arkivstudier.

NB: Pga. DRs serie Forsvundne Arvinger modtager vi ekstra mange henvendelser, og svarfristen er derfor pt. op til 5 hverdage (normalt 3 hverdage).

Du kan også finde hjælp og vejledning her. Tjek fx vores vejledninger eller Vidensbanken, hvor du kan se andre brugeres spørgsmål og Rigsarkivets svar.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Berit Frank Pagh skrev:

Hun blev gift 1. januar 1860 med Frederik Ferdinand Guldbrandt Bjerring 

Hendes alder opgives til 38 7/12 - altså født i maj 1821.

Dags-Telegraphen (København) (1864-1891)    3. marts 1871

image.png.be508b4dd118a4d06a6d854645ec5a68.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har falt litt av lasset pga høy feber og betennelse på lungeposen. Men Maria Fæsters datter  Ingeborg Marie var døpt 14.01.1820. Da rimer det dårlig at hun det var hun som giftet seg med Bjerring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ret.

Ivars Ingeborg var født i januar og altså 14 år ved FT.

 

Jeg mener heller ikke, at det var hende, der blev gift med Bjerring.

Det fremgår af fødsels-, konfirmations- og vielsesoplysninger, at det var Ingeborg Marie, født i maj 1821.

 

Spørgsmålet er: 

Hvem var i pleje hos Niels Christian Holm ?

Det kan ikke afgøres alene ved aldersangivelse i en folketælling.

 

Vh,

Berit Pagh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er svaret fra Rigsarkivet i Danmark.  

 

Kære Ivar Moe

 

Du skal lede i Fødselsstiftelsens dåbprotokol som findes online: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114461#203403,38575338

Men det er desværre så langt fra sikkert, at du finder fædrenes navne.

 

Der kan være faderskabssag, hvor fædrenes navne kan optræde. Læs om faderskab: https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/faderskabssager-kom-godt-gang/

Københavnske faderskabssager før 1856 skal enten findes på Københavns Stadsarkiv: http://www.starbas.net/arkivserie.php?arkivserie_id=13064

eller i Landsover. samt Hof- og Stadsrettens arkiv i civile justitssager: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=hof+stads+landsover&b=civil&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=3193272&henid=3193272&epid=3193272&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.