Gå til innhold
Arkivverket
Ole Bøe

Hjelp til å finne opplysninger om bygsel i Sør-Odal på 1750-tallet

Recommended Posts

Ole Bøe

Som tittelen sier, trenger jeg hjelp til å finne opplysninger om bygsling av et par gårder i Sør-Odal. Det gjelder:

1. Mellomstua Øknter (Gnr. 43, bnr. 5) som ble brukt av Arne Gundersen rundt 1756
  2. Holtet (Gnr. 22), som i 1758 skal ha blitt bygslet av Arne Gundersen.

Opplysning 2. har jeg kun fra Sør-Odal bygdebok, og jeg prøver å finne ut om de to Arne Gundersen er den samme, da den 1. helt sikkert er min 4*tippoldefar.

I tillegg sier bygdeboken at Arne Gundersen på Holtet slet med gjeld til presten, og i 1772 fikk presten av ham 1 hest, 2 kuer og 2 okser, før presten bygslet den til noen andre i 1778.

Jeg har prøvd å lete etter disse opplysningene, men kan ikke finne noe om disse eiendoms- og økonomi-forholdene. Holtet var i følge bygdeboken, eid av Strøm prestebol, så kanskje det finnes et regnskap for dette noe sted, men ikke noe jeg har funnet så langt.  Noen som kan hjelp meg her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.