Gå til innhold
Arkivverket

Oppføringen til Jens


Øyvind Solgløtt
 Del

Recommended Posts

13tia p. Trinit: Døbt Petter Juliussøn Myhres Søn nom: Jens. Test: Jens Petter Friis, Peder Poulsøn, Johanis Bulvog, Ane Host, Ane HenricsD. Myhre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi naturligvis om dåpsdato, ikke fødsel regner jeg med. Jeg er mektig imponert over den kunnskapen dere viser her Else. Du er helt rå!

 

Igjen, hjertelig takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel dette samme Jens, vil jeg tro:

https://media.digitalarkivet.no/view/16724/152

Prøver å oversette så mye jeg greier: 

Ungkarl Jens Pettersen Myre? 

46 Aar gl. 

....Opp-Myhre i Øxnes av faderen Petter Juliusen. Pigen Zara Susanna Henrichsdtr.

Pige. 30 aar gl.

født i Qvalvigen i ....?

 

 

Her er det noe nøkkelinformasjon jeg ikke greier å lande. 🙂

 

Mvh. Øyvind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen mener jeg det står gårdsnavnet Rise bak Jens Pettersen, men det er vel liten tvil om at det er samme kar når farens navn og gårdsnavnet Op-Myhre er nevnt og hvis alder ser riktig ut? 
Jeg leser resten av hennes fødested som Malnes og stedet de giftet seg Malnes Annex kirke. Malnes kan sikte til Malnes i Bø, Nordland.

Etter Henriksdatter mener jeg det står Rise på henne også, ikke Pige. Hennes fars navn leser jeg som Henrich Henrichsen, men jeg får ikke med meg det som står før Henrich. Den nederste forloverene heter Niels Michelsen Rise. Den over heter Christopher Thygesen Selvaag.

Rise gård kan kanskje være den i Bø i Vesterålen? https://www.boe.kommune.no/gnr-65-rise.5284620-296808.html 

Endret av Inger Hohler
lagt til kirke under sted for giftemål
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Inger Hohler skrev:

Hennes fars navn leser jeg som Henrich Henrichsen, men jeg får ikke med meg det som står før Henrich.

Det ordet som står foran Henrich Henrichsen, er ordet "Faderen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.