Gå til innhold
Arkivverket
Baard Vidar Pettersen

Kristoffer Guttormsen Myrnesets barn

Recommended Posts

Baard Vidar Pettersen

Kristoffer Guttormsen og Marit Sjursdatter fra Myrneset i Vefsn fikk 12 barn som jeg vet om. Barbro, Sjur, Marit, Maren, Sebor, Mikkel, Guttorm, Ellen, Dordi, Bendigt, Magnild og Solla. Muligens/antakelig i den rekkefølgen. To spørsmål i den forbindelse:

1) Når Magnild døpes som nest siste barn, oppgis hun å være "prol 13". Altså skal de ha hatt totalt 14 barn. Et avvik kan lett forklares med at det er født et barn i perioden mellom de to første kirkebøkene i Vefsn (1694-1711) som dør før farens skifte i 1746. Men Sebor oppgis som 6 barn når hun døpes 10. juli 1712 og Mikkel som barn nummer 8 når han døpes 29. oktober 1713. Det er fysisk umulig at Marit har født et barn mellom disse, men vet noen om man også telte med spontanaborter? Eller er ikke oppgitt "prol" noe man skal legge for stor vekt på?

2) Marit føder en sønn Lars i oktober 1736: https://media.digitalarkivet.no/view/16540/67 (Dåp under 11. og 12. oktober på høyre side). Der leser jeg "Døbt for svagheds skyld Gregus Larss: Høyremen sit Drengeb: N Lars" Det har jeg ikke sett før. Hva ligger i dette? Marit dør sannsynligvis i barsel her, for hun introduseres ikke etter dåpen og i mai året etter forlover Gregus seg på nytt. Har det en sammenheng? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå

At de har hatt flere barn enn de vi kjenner navnet på, er vel mulig. Du har glemt Else (f. før 1712). De kan ha hatt flere barn født før 1712, og at Seborg var nr 7. Kanskje var bare 6 av barna i live i 1712, og at det har skjedd en misforståelse. Det får vi aldri vite.

Jeg har ikke undersøkt nærmere hva man faktiske la til grunn når det ble satt et nummer bak barnemoras introduksjon. Det ser også ut til at denne praksisen med å nummerere barnefødsler eller introduksjoner opphørte med Ole Brochs avskjed som prest i Vefsn omkring 1726.

 

Lars ble døpt på en vanlig ukedag. Søndager var det vanlige. Presten har vel gjort et unntak fordi man mente det hastet å få barnet døpt.

 

Det ble bare spekulasjoner.

Endret av Geir Tverå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Det gir jo mening, men oppføringen er over to dager og det har vært en anseelig mengde folk til nattverd disse dagene, så det må nesten ha vært en planlagt tjeneste. Men at Lars virket skral er nok sannsynlig 🙂I alle fall ser det ut som om Lars var sterkere enn antatt. Han lever i farens skifte 1759.

 

Jeg har ikke glemt Else, men har tenkt at hun er skrevet feil i skiftet etter faren 1746 (https://media.digitalarkivet.no/view/24845/12). Har du andre kilder for Else? Jeg finner hverken Elen eller Else i folketellingen 1769. Rekkefølgen i skiftet støtter for så vidt din teori om at Else er en eldre datter enn de vi finner i kirkebøkene. 

 

Vet du eller andre noe om eldste sønn Siur? Han skal være i Lofoten i 1746 og død i Sandsund, Lofoten i skiftet etter tanten Maren Guttormsdatter 1776 (https://media.digitalarkivet.no/view/24888/174).

Endret av Baard Vidar Pettersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
2 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg har ikke glemt Else, men har tenkt at hun er skrevet feil i skiftet etter faren 1746 (https://media.digitalarkivet.no/view/24845/12). Har du andre kilder for Else? Jeg finner hverken Elen eller Else i folketellingen 1769. Rekkefølgen i skiftet støtter for så vidt din teori om at Else er en eldre datter enn de vi finner i kirkebøkene.

 

Er det ikke Else som er dåpsfadder når Magnhild døpes?

 

Det står dog ikke at hun er fra Myrnesset, og det er en annen Else Christophersdatter som opptrer fra Åkviken i samme periode......

 

Det kan jo tenkes at Else har vært tjenestejente hos onkelen Siur Siursen i Åkviken....

 

Siur Christophersen er dåpsfadder fra Myrness i 1728. Han har da trolig flyttet til Lofoten etter dette tidspunkt.

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Skorpen
14 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

"Døbt for svagheds skyld [...]. Hva ligger i dette?

Det hadde vore messefall tre søndagar på rad og under Mikkelsmesse, fordi presten var på Alstahaug i samband med skiftet etter Anders Dass, les vi i avsnittet ovanfor. Det kan hende tiendbytet av same grunn vart utsett; det forklarer korfor det var så mykje folk til stades. I alle fall har presten tatt unna etterslep med over to dagar å halde skriftemål og nattverd. Det var nok ikkje meininga å halde dåp i denne samanhengen, men det vart altså gjort, sidan Lars var så svak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen
54 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Er det ikke Else som er dåpsfadder når Magnhild døpes?

 

Det står dog ikke at hun er fra Myrnesset, og det er en annen Else Christophersdatter som opptrer fra Åkviken i samme periode......

 

Det kan jo tenkes at Else har vært tjenestejente hos onkelen Siur Siursen i Åkviken....

Stemmer dette. Det hadde jeg glemt 🙂 Hun er også fadder for Guttorm i 1716. Hun bør ha en tett relasjon til Christopher for å være fadder til to av barna, så dette er meget mulig søsteren. Da har i så fall Elen død ung. Det er jo ikke så godt å vite hvem som dør i Vefsn på denne tiden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Da har jeg følgende rekkefølge med årstall:

  • Barbro f. ca 1700 - død sep. 1752
  • Sjur sannsynligvis f. mlm 1696-10 - død i Lofoten mellom 1746-76.
  • Else sannsynligvis f. mlm 1701-10 - død mellom 1746-76.
  • Marit sannsynligvis f. mlm 1701-10 - død sannsynlig i barsel oktober 1736
  • Maren f. ca 1711 - død 1794
  • Sebor d. juni 1712 - begravet nov 1712
  • Mikkel d. okt 1713 - død 1793
  • Guttorm d 2. juli 1716 - død før farens skifte 1746 uten arvinger.
  • Ellen d. 31. okt 1717 - død før farens skifte 1746 uten arvinger.  
  • Dordi d. 6. jan 1720 - død før farens skifte 1746 uten arvinger. 
  • Bendigt d. 29. sept 1721 - død før farens skifte 1746 uten arvinger.
  • Magnild d. 9. juli 1724 - begravet 18. apr. 1812
  • Solla d. 20. april 1727 - død etter 1780, før 1801

Kilder oppgis naturligvis på forespørsel. Dersom noen har flere opplysninger om årstall, tar jeg gjerne i mot det.

 

Lurer forøvrig på dødsåret til Maren. Året er hentet fra Vefsn bygdebok VIIIb, men jeg finner ikke skifte etter Maren, og så vidt jeg kan se, er ikke døde og begravede med i kirkeboka dette året. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå

Det er skifte etter Maren og ektemannen i 1794, men navnene er skrevet feil på begge. Anders Mikkelsen døde i 1791. Han er i skifte oppført som Christophersen. Maren har blitt til Marrit i skifte. Skiftet ble vel holdt etter at hun også var død, altså døde hun vel ca 1794.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/24900/15

 

Vefsn bygdebok, særbind 7B, har i en fotnote også kommentert feilskrivingen av navn. Opplysningene om barna stemmer jo, og det er ingen andre på Sjåmoen dette kunne passe på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Baard Vidar Pettersen

Takk, Geir! Ser det nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.