Gå til innhold
Arkivverket

Edvard Larsen i Drammen


Trygve Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg ser at mange får god hjelp her, så jeg prøver meg..

Det gjelder en «farsskapssak». En venn av meg er etterkommer av Ingvald Nicolai Larsen, f. jan 1883 i Drammen. Faren er ved dåpen oppgitt å være ungkarl Edvard Larsen, Handelsbetj., f. 1860, bosted Bragernæs.

Problemet er å finne «riktig» Edvard Larsen. Jeg finner 4 aktuelle kandidater i området. 1. f. 7/6 1861 i Bragernæs,   2. f. 20/7 1859 i Øvre Eiker,    3. f. 3/11-1859 i Drammen (Strømsø, Tangen), og           4. f. 4/12 1859 i Skoger, Vestfold (men flytter til Drammen i 71).

Jeg kan følge de alle sammen i tellinger og kirkebøker frem til 1910, med unntak av nr 4. som «forsvinner» etter tellingen i 1875. Han flytter kanskje..

Ved Ingvalds konfirmasjon i 1897, og ved hans bryllup 10 år senere er også faren Edvard Larsen oppført, da med tittel «kontorist».

Jeg trodde først at det var nr. 1 som var mest aktuell, siden han hele tiden bor i Bragernes i Drammen. Han blir etter hvert kjøpmann, men er oppført som «høvleriarbeider» helt frem til 1898, og passer derfor litt dårlig med titlene «handelsbetj» og «kontorist».

Så nå tror jeg mest på nr. 2. Han bruker tittel handelsbetjent, og er landhandler hele tiden. Men, han bor i Øvre Eiker, på Hokksund. Men han kan jo ha vært noen turer i Drammen..

Nr. 3 har jeg liten tro på siden han er oppført som sjømann og bryggearbeider.

Nr 4 er litt aktuell fordi han «forsvinner». Og ved Ingvalds konfirmasjon står et lite kors ved hans navn, noe som tyder på at han er opplyst å være død.  

Noen som kan hjelpe meg å avgjøre saken? Et tips til hvor jeg kan finne mer informasjon om hvem som er den riktige faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel være en god kandidat. Men antar at du har vært innom han.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004651545

La inn feil lenke

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052123006193

 

Og dette er vel samme   Edward som blir f. 20.06. 1859

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003764228

 

Mvh

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 2 har jeg i min database fordi han var onkel av oldefar. Sikrest for endelig svar, er nok selve farsskapssaken, som nok er å finne på statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Jon. 

Interessant. Så du er i slekta der også.. Jeg har jobbet litt med disse Edvard'ene noen dager, og er blitt godt kjent med den slekta også. Det ser ut til at Edvard Larsen i Eiker var en kjent landhandler i området. Min venn er som nevnt etterkommer av Ingvald, og lurer på å komme videre i slekta bakover, men vi er usikre på om han er rett far.. En DNA-test ville vel avgjøre saken, men da må man kanskje ha en direkte etterkommer av Edvard å sammenlikne med..

Ellers kan det være aktuelt med en tur til Kongsberg da kanskje.. Takk igjen for tipset. 

Endret av Trygve Andersen
feil navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne, takk for innlegg.

Jeg har tatt utgangspunkt i den oppføringen i kirkeboka, så den er kjent. Men du har et poeng der, at det faktisk er farens fødselsår som er oppført som 1862. Men der tror jeg nok at presten har bommet, for det er moren Birgitte som er født i 62.. Om du ser på oppføringene ellers der så står faren alltid øverst på de andre barna, mens her står moren øverst.. Så jeg tror presten har byttet om på fødselsårene, og tror altså fortsatt at faren er oppført med 1860.. 

Men takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise,

takk for svar.

Ja, jeg har også merket meg Elen Larsen som fadder, og søster til Edvard i Eiker heter det samme. Og det styrker hans kandidatur. Jeg finner imidlertid ingen Laura Larsen (fadder nr 2) i hans nære familie. Jeg finner imidlertid en mor og datter Elen og Laura Larsen i nabolaget (Poverudbyen) til mor Birgitte i Drammen, så jeg tror kanskje heller det er dem som er faddere.

Men takk for at du bidrar med tanker  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Anne-Lise,

ja, du er jamen observant der med 1875-tellingen. Jeg har også lurt på om det er to eller den samme Edvard Larsen. Men jeg tror som deg at han er telt to ganger, på arbeidsted og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne,

Det var ny informasjon for meg. At Edvard er fadder for sin søster Elen to ganger, rett før og rett etter Ingvalds fødsel, og ikke minst at han bruker tittelen handelsbetjent begge ganger.

Det styrker meg i troen på at dette er den riktige Edvard..

Tusen takk for bidraget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne, 

Veldig interessant også at søsteren Elen bor i Bragernes i Drammen på den tiden Ingvald blir til. Det gir mer mening i at Edvard var i området, og hadde sitt "eventyr" med Bergitte..

 

Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid, 

(det er helt utrolig at flere brukere her engasjerer seg i denne saken!! Kjempespennende!)

 

Jeg har også tenkt i den retning, og har bladd i aktuelle kirkebøker i området, men har ikke funnet noen Edvard Larsen i riktig alder som er død.  Som nevnt i det første innlegget så er nr 4, han som er født i Skoger en kandidat som forsvinner for meg, og er derfor aktuell i den sammenheng, så jeg skulle gjerne ha funnet svaret på den gåten også.

 

Det jeg har tenkt om det korset er at Nicolai er litt flau over å ikke ha noen far, han vokser opp hos sin mormor, og moren bor vel delvis der også. Så Nicolai kan ha løyet litt for presten og sagt at faren er død selv om han ikke var det. Men dette er jo bare spekulasjon, så jeg skulle gjerne ha funnet svaret på det korset, og kanskje det bringer inn en annen "handelsbetjent" Edvard Larsen.

 

Takk for bidraget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Astrid, og de andre som følger med,

Bare nevne at ingen av de tre første kan ha dødd i perioden 1883-1897 (konfimasjonen) Jeg har fulgt dem alle 3 videre i tellingene frem til 1910. De har giftet seg og fått barn. 

 

Trygve A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også favoritten? Da er det bare han fra Skoger igjen, da?

 

Dåp:

 

Vestfold fylke, Skoger, Konnerud, Strømsgodset i Skoger, Ministerialbok nr. I 3 (1842-1861), Fødte og døpte 1860, Side 130
Permanent bilde-ID: kb20051110010840
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051110010840

(nr 8 )

 

 

Utflytting fra Skoger:

Vestfold fylke, Skoger, Konnerud, Strømsgodset i Skoger, Ministerialbok nr. I 4 (1862-1872), Inn- og utflyttede 1872, Side 490-491
Permanent bilde-ID: kb20051109050202
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051109050202

(nr. 147-151)

 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Anne-Lise.

Ja, "favoritten" nr. 2 er lett å følge i Øvre Eiker. Han gifter seg i 91 og får mange barn. Lever helt til 1951..

 

Hvis vi skal tro på at faren til Ingvald er død når han konfirmeres i 97, så seiler han fra Skoger opp, ja. Jeg har ham og familien i 75-tellingen

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052111009469

Men så forsvinner han. Han blir jo voksen selvfølgelig, og flytter sikkert, kanskje til utlandet??. Med hans fødselsdato burde jeg kunne finne ham i 1910-tellingen i alle fall, der er det jo både år og dato. Men jeg finner ham ikke igjen. Har kikket på alle med den fødselsdatoen..

 

Fant en Edvard Olsen som ble forretningsmann i Drammen, og trodde kanskje det var ham, at han tok farens etternavn. Ser moren bruker det i 75. Jeg fulgte ham til 1910 og fant hans fødselsdato, men den stemte ikke med "vår" Edvard, og jeg fant Edvard Olsen sin fødsel. Så det ble et blindspor.

 

Men jeg leter fortsatt etter Edvard Larsen fra Skoger etter 1875, han er kandidat til farskapet på grunn av dette med at faren skal være død i 97.

Trygve A. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei

Kom tilfeldigvis innom her siden jeg leter etter dødsfallet til Ingvald Nicolai Larsen.

Han er ikke min familie, men min grandonkel Thomas Kristian Hansen giftet seg i 1903 med Ingvalds mor.

Hun hadde en sønn til, Bernhard Lind f. 1899. Han bor også hos mormor i 1900, men i 1910 bor han sammen med mor og stefar.

Da har Ingvald reist til Kr.a.a. (Eriksgt. på Kampen)

Men dette har du sikkert. Men om du kan hjelpe meg med dødsafallet vil jeg bli veldig takknemlig.

Med vennlig hilsen

Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen følger dette emnet lenger, siden dette ble nullet ut ved en forumprogramoppdatering. En kan komme i kontakt med trådstarter ved pm eller ved å ‘tagge’ vedkommende, (har jeg nettopp lært).

 

Så derfor:  @Trygve Andersen

 

se forrige innlegg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.