Gå til innhold
Arkivverket
Stian Myrabø Løkeberg

Kommunale folketellinger for Oslo under krigen

Recommended Posts

Stian Myrabø Løkeberg

Anny Margrethe Paulsen, født 1. oktober 1912 i Sandar (Sandefjord), skal ha bodd en kort periode i Oslo under krigen. Tre av hennes brødre dro til Sverige som flyktninger i 1944, og i avhørsrapportene deres fra Kjesäter står det også noen opplysninger om Anny. I den første rapporten datert 30. juni 1944 står det "Anny Paulsen, 31 år, hjv., bor Sandar". Rapport nr. 2 datert 10. august 1944: "Anny Margrete, ugift, 32 år, hushjelp, Sofiegt. 6 A, Oslo". Rapport nr. 3 datert 12. september 1944: "Anny, 32 år, hushjelp, bor Oslo (adr. ukjent)". Dette var altså i 1944, og året etter er hun tilbake i Sandar der hun giftet seg 8. desember 1945 med Johannes Iversen (nr. 58: https://media.digitalarkivet.no/view/7265/105797/37). I lysningsprotokollen for Sandar står det at hun er hjemmeværende og bosatt på Langeby (Sandefjord). Jeg hadde tenkt å oppsøke Oslo byarkiv for å se på de kommunale folketellingene, men på arkivportalen kan jeg ikke finne folketellingen 1944 (http://www.arkivportalen.no/search/5?repository=OBA&text=folketelling). Som jeg har forstått det er adressebøkene for Oslo basert på den kommunale folketellingen fra året før, og riktignok finner jeg en kandidat i adresseboken for Oslo 1945, nemlig "Paulsen, Anny, frk., H Svartesgt. 2 b1" (https://media.digitalarkivet.no/view/43442/955?indexing=). Jeg finner ikke denne personen i adressebøkene for hverken 1944 eller 1946, så det er en god mulighet for at dette er riktig person, men det er frustrerende at jeg ikke kan finne den aktuelle folketellingen. Er det noen som vet noe om dette? Ettersom adresseboken for Oslo 1945 eksisterer, er det nærliggende å tro at det ble holdt telling i 1944, men jeg vet ikke. Har den blitt borte/ødelagt, eller har den ennå ikke blitt lagt ut på arkivportalen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

"Tellinger ble holdt nærmest årvisst fram til og med 1954. De mangler de årene det ble tatt opp statlig telling, og i 1944 og -45. Mens de statlige tellingene etter 1900 er sperret for alment innsyn i hundre år på grunn av bestemmelsene i statistikkloven av 1907, er de kommunale tellingene fram til krigen kun gjort for å oppdatere folkeregisteret. Dermed sperres disse kun etter de alminnelige personvernbestemmelsene, og sperretiden er seksti år."

 

Fra: https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/t1931.htm

 

Adressebøkene for 1944 og 1945 finnes jo, så hva er kildene til dette?

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
1 time siden, Stian Myrabø Løkeberg skrev:

Ettersom adresseboken for Oslo 1945 eksisterer, er det nærliggende å tro at det ble holdt telling i 1944, men jeg vet ikke. Har den blitt borte/ødelagt, eller har den ennå ikke blitt lagt ut på arkivportalen?

 

24 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Adressebøkene for 1944 og 1945 finnes jo, så hva er kildene til dette?

 

Jeg antar at det er krigen som medførte at det ikke ble avholdt telling (1. desember) 1944. Siden 1946-tellinga ble avholdt på den i denne sammenhengen uvanlige datoen 10. april 1946, var den kanskje utsatt fra 1945 (akkurat som den statlige 1940-tellinga først ble avholdt i 1946).

 

Nå er det vel ingen direkte sammenheng mellom de kommunale folketellingene og adressebøkene. Utgiverne av adressebøkene innhentet nok opplysninger uavhengig av de kommunale folketellingene. Men forordet i adresseboka 1945 sier litt om situasjonen: Adressebøker og folketellinger var nyttige verktøy for okkupasjonsmakten, noe som kunne være god grunn til å sabotere eller innstille arbeidet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Myrabø Løkeberg

Takk skal dere ha. Det er jo typisk at når det kun er ett år som er aktuelt, så er det nettopp tellingen for dette året som ikke finnes. :) Men sånn er det. Hvis det stemmer at Anny var hjemmeværene i Sandar (Sandefjord) i juni 1944 (ifølge rapport nr. 1), bosatt i Oslo i august og september 1944 (rapport nr. 2 og 3) og tilbake i Sandar i november 1945 (ekteskapslysningen), så er det et nokså kort tidsrom hun var i hovedstaden. Hvis personen i adresseboken for Oslo 1945 er riktig, har jeg altså to adresser på henne i Oslo: Sofies gate 6A og Halvdan Svartes gate 2B. Jeg hadde håpet at den kommunale folketellingen kunne bekrefte/avkrefte at dette var samme person.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten Ryager

Hei Stian. Et lite klipp fra avisen: Sandefjords blad, 28.12.1945. Du ser hele på biblioteket. (bokhylla.no) Her linkes Anny Margrethe Paulsen med H.Svartesgt.

Side: 2

...Andersenn Moe, Sfj. Margaret June Moe. Ple Norby, Hedrum. Fr. Olsen Havnegt. 10. Anny Margrethe Paulsen, H. Svartesgt. 21 b.

 

 

Hilsen Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Myrabø Løkeberg

Takk Morten! Da vet jeg i alle fall med sikkerhet at kvinnen i adresseboken er riktig person.😀

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

På Byarkivets egne sider funner du svaret på hvorfor det ikke var noen folketellingen før i 1946:

https://www.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_folketellinger.asp

 

"På grunn av papirmangelen kom neste telling først 10. april 1946. Ny telling kom 3. november 1947, og fra 1948 av ble 1. oktober fast tellingsdato.". 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian Myrabø Løkeberg
På 21.12.2018 den 10.56, Morten Ryager skrev:

Hei Stian. Et lite klipp fra avisen: Sandefjords blad, 28.12.1945. Du ser hele på biblioteket. (bokhylla.no) Her linkes Anny Margrethe Paulsen med H.Svartesgt.

Side: 2

...Andersenn Moe, Sfj. Margaret June Moe. Ple Norby, Hedrum. Fr. Olsen Havnegt. 10. Anny Margrethe Paulsen, H. Svartesgt. 21 b.

 

 

Hilsen Morten


Her er avisutklippet. Det dreier seg om "Ubesørgede brev". Adressen som det aktuelle brevet ble sendt til, var Halvdan Svartes gate 21. Denne adressen finnes både i Oslo og Sandefjord, men siden dette ble publisert i Sandefjords Blad, dreier det seg nok om adressen i Sandefjord. I adresseboken for Oslo i 1945 er adressen til Anny oppgitt å være Halvdan Svartes gate 2 - ikke 21, slik som i avisen nedenfor. Dermed er nok dette to forskjellige adresser.

2142951105_SandefjordsBlad-28.desember1945.thumb.PNG.881e4df83223eef8006eec6457cf593f.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.