Jump to content
Arkivverket
Per Reidar Christiansen

Folk på Agder 1560–1611

Recommended Posts

Dag T. Hoelseth
1 time siden, Jørn Middelborg skrev:

Jeg prøvde å legge til innlegget i en annen tråd om Rødberg-folket, men det var ikke mulig å legge til en post. Vet ikke hvorfor? Derfor skriver jeg her isteden. 

Rødberg & Odd Osmundsson og hans kone, Svenevig, Lyngdal

Om Odd Osmundson Svenevig (ca 1570-1652) leser vi i Folk i Nedenes, Mandals og Lista len (s. 289) at “Trond Bringsjord var søskenbarn til Hallkjell Skoftelands kone. Hallkjells kone var dessuten søskenbarn til Aad (Odd) Svenevigs kone”. 

På grunnlag av sitatet burde det være mulig å finne Odds kone sin far/foreldre. Jeg er langt fra noen ekspert på området, så jeg håper Agder ekspertene kan trå til og hjelpe. 

Hallkjell (Hugesson) Skoftelands kone er kjent - Marit Toresdotter Øvre Foss. Hun var datter av Tore Pedersson Øvre Foss (d. før 1599) og Jorun Trondsdotter Rødberg (d. før 1619). 

Trond (Stålesson) Bringsjord (d. 1646) var sønn av Ståle Karlsson Bringsjord og NN Trondsdotter Rødberg (f.ca 1558).

Etter hva jeg forstår finnes det tre søsken som er barn av Trond Torkelsson og Ingrid Ommundsdotter Rødberg:

Jorun Trondsdotter Rødberg gm Tore Pedersson Øvre Foss

NN Trondsdotter Rødberg gm Ståle Karlsson Bringsjord

Torkild Trondsson Rødberg gm ?

Siden Odds kone ikke kan være datter av Jorun eller NN Trondsdotter - for da ville hun vært søsken og ikke søskenbarn i sitatet ovenfor - må hun være datter av Torkild. Altså at Odd Osmundsson Svenevig var gift med NN Torkildsdatter Rødberg. 

Spørsmål:

Ser det riktig ut at Odd Svenevigs kone er datter av Torkild Trondsson Rødberg?

Vet vi hvem hennes mor er, dvs hvem Torkild var gift med?

Finnes kilden “Etterkommere av Erik Vestre Skogsfjord av Kristian Fjeldsgård” online? Eller hvor kan jeg finne den. 

Hvilken tråd var det du forsøkte å legge til innlegget? Var det i det gamle (arkiverte) forumet, kanskje?

Finner ikke nevnte tittel av Kristian Fjeldsgaard på Oria i hvert fall. Heller ikke i Mandal bibliotek. Kanskje du burde ringe Knut Lindseth i Mandal, han kan vel det meste om byens historie og litteratur.

DTH

Jørn Middelborg

Hei, jeg prøvde å legge til innlegget her: 

Er den arkivert og kan ikke oppdateres? Det står ikke noe om det i forbindelse med tråden. Vel, vi kan vel alltids starte en ny tråd. 

Takk for tips om Fjeldsgårds artikkel. Jeg bor ikke i Norge, og da er det alltid mye lettere hvis artikler er online 🙂 

Hilsen Jørn 

Dag T. Hoelseth

#77. Ja, lenken du viser til går til en tråd i det gamle brukerforumet, som ble stengt for nye innlegg i 2011. Du bør nok opprette en ny tråd, gjerne med lenke til den gamle tråden. Er litt nysgjerrig på slektsoversikten du viser til, så jeg skal se om jeg kan finne ut av det. Kan godt maile Lindseth.

DTH

Jørn Middelborg

Takk for det! Per Reidar Christensen er kanskje den som har best oversikt over disse personene? Men sikkert andre også 🙂 

Dag T. Hoelseth

#79. Ja, Christensen er også troendes til å kjenne til tittelen. Den eller de som har lagt til henvisningen på Geni og Myheritage burde vel også kunne kontaktes, hvis de da ikke har kopiert opplysninger og henvisning fra noen som har kopiert av noen som har kopiert av noen ...

Har dog sendt Knut Lindseth i Mandal en e-post, han har jo utgitt en del lokalhistorie og har kanskje vært borti tittelen.

DTH

Dag T. Hoelseth

Jeg har jo i utgangspunktet tenkt at "Etterkommerne etter Erik Vestre Skogsfjord" er skrevet av Kristian Fjeldsgaard, f. 1881, og som utga en del lokalhistoriske arbeider. Men det finnes jo en slektsforsker i dag ved navn Kristian Fjeldsgård og som har konto her, så Jørn bør kanskje kontakte ham også for sikkerhets skyld ...

DTH

Kristian Fjeldsgaard
1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg har jo i utgangspunktet tenkt at "Etterkommerne etter Erik Vestre Skogsfjord" er skrevet av Kristian Fjeldsgaard, f. 1881, og som utga en del lokalhistoriske arbeider. Men det finnes jo en slektsforsker i dag ved navn Kristian Fjeldsgård og som har konto her, så Jørn bør kanskje kontakte ham også for sikkerhets skyld ...

DTH

1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

DTH

Det er nok undertegnede i motsetning til min Bestefar som har nevnt dette i sin tid. Hvor jeg har nevnt det husker jeg ikke, men har jo kildene.

Det er i første rekke Petrus Valand AHÅ 43., 1965.

I tillegg har jeg i sin tid funnet kildene hans og ytterlige noen.

Erik (Jeg tror en Gautsson)  antatt gm Ingeborg SIgmundsdotter Rafoss ?

Barn Gaut Eriksson Vestre Skogsfjord

Sommund Erikkson Tryland (Sigmund)

Jon Eriksson Mjåland

Jorunn Eriksdotter Vestre Skogsfjord

Mvh Kristian

På 30.1.2019 den 8.29, Per Reidar Christiansen skrev:

Lokalkjent på Agder? I så fall kan du muligens hjelpe til med å identifisere ett eller flere tilsynelatende obskure stedsnavn.

Med drøye 5200 personer i registeret Folk på Agder 1591–1611, hvor de aller fleste er registrert med bosted, er det ikke rart at enkelte stedsnavn foreløpig ikke er identifisert. Under følger 26 personposter fra Nedenes len og Råbyggelaget, med dertil hørende merknader om bostedene.

En del av de uavklarte postene kan skyldes at stedsnavn i løpet av fire århundrer rett og slett er gått ut av bruk og erstattet med andre navn. I andre tilfeller kan det være kildeteksten som er problemet, ved at navn er blitt feilskrevet eller forvansket. Det må likevel være lov å håpe på å løse noen av spørsmålene før versjon 2 av registeret publiseres.

I kveld eller i morgen slippes for øvrig tilsvarende stedsoversikter for Mandals len og Lista len.

Usikre eller uidentifiserte steder i Nedenes len og Råbyggelaget:

1.             Kristen; ; Frigsnes(?); Birkenes;. Christen paa Frigsnes skatter i 1610 som husmann. Merknad (GP): Uidentifisert stedsnavn (Pengesk.).

2.             Bjørn; ; Josland(?); Iveland (gnr. 54–55?);. Biørn Jutlandt er i 1591 lagrettemann og menig bonde blant allmuen i Evje. Merknad (GP/PRC): Ingen gård "Jutlandt" i Evje prestegjeld. Navnet svarer trolig til Josland i Iveland (1591-hyll.).

3.             Jon; ; Kjeøya(?); Vestre Moland;. Jon Kieøen skatter i 1610 som husmann i Vestre Moland. Merknad (GP): Uidentifisert stedsnavn, muligens identisk med det som i dag heter Kjeholmen under Ytre Årsnes i Høvåg (Pengesk.).

4.             Ola; ; Klingstveit(?); Vestre Moland;. Oluff Klingsthuedt skatter i 1610 som ødegårdsmann. Merknad (KF): Etter navnet å dømme bør Klingstveit ha ligget under gnr. 38 Klingsund (Pengesk.).

5.             Ånon; ; Lysdalen eller Erusdalen(?); Vestre Moland;. Annond Eruβdallen skatter i 1610 som husmann i Vestre Moland. Merknad (GP/PRC)Uidentifisert stedsnavn. Kildeteksten kan også tolkes som Liußdallen (Pengesk.).

6.             Jens; Briksson(?); ; Fjære;. Jens Brigβøn skatter i 1610 som husmann i Fjære. Merknader (PRC): Kan være boplass på en øy, men også mulig at det er patronymet Briksson (GP): Har mest tro på den siste muligheten siden Navn i Fjæreikke nevner noe stedsnavn som kan minne om dette (Pengesk.).

7.             Jon; ; ; Fjære;.Jon Dengeromp skatter i 1610 som husmann i Fjære. Merknad (PRC): Dengeromp er enten et forsvunnet stedsnavn eller et tilnavn (Pengesk.).

8.             Tollev; ; Landstø eller Leistø; Fjære;. Tholluff i Leedstø eller Landstø skatter i 1610 som husmann i Fjære sokn (Pengesk.).

9.             Tollev; ; Støtta under Birketveit(?); Fjære;. Tholluff Støtt skatter i 1610 som husmann i Fjære. Merknad (GP): I følge Navn i Fjære finnes det et stedsnavn Støtta som etter kartet å dømme kan ligge på Birketveits grunn. Det kan godt ha vært en tidligere plass som nå ligger midt i traséen til tidligere hovedvei mellom Grimstad og Arendal (Pengesk.).

10.          Per; ; Rorsholt(?); Fjære (gnr. 10?);. Peder i Roβhaffue skatter i 1610 som husmann. Merknad (PRC): Muligens Rorsholt, hvor det ifølge Per Assev (Fjære bygdebok) bodde en oppsitter Per (Pengesk.).

11.          Tord; ; Rorsholt(?); Fjære (gnr. 10?);. Thord i Roβhaffue skatter i 1610 som husmann. (Pengesk.). Merknad (PRC): Muligens Rorsholt, hvor det ifølge Per Assev (Fjære bygdebok) bodde en oppsitter Per (Pengesk.).

12.          Gunnar; ; Stølenes(?); Landvik (?);. Gunner Støfflenes skatter i 1610 som husmann i Landvik sokn. Merknader (GP): Trolig plass under Støle. Stedet er nevnt i Navn i Landvikog er på kartet plassert på Støles grunn. Landvikb. I nevner ikke Stølenes som plass under Støle, men GunnerStøfflenes er nevnt under Støle. (PRC): Kan i teorien også være Tauleneset under gården Taule i Fjære. Taule skrives på denne tiden «Thøffle» eller «Tøffle». Det er dermed ikke usannsynlig at «Støfflenes» er en forvansket skrivemåte for neset ved Taule, altså Tauleneset slik det skrives i dag. (Pengesk.).

13.          Jens; ; Øitangen(?) under Askerøya østre; Dypvåg;. Jens Øijrtheng (?) skatter i 1610 som husmann i Dypvåg. Merknad (GP): Kan det være en forvansket skrivemåte for Øitangen under gnr. 17 Askerøya østre? (Pengesk.).

14.          Svein; ; Salfitten(?); Dypvåg;. Suend Salfitten skatter i 1610 som husmann. Merknad (PRC): Er i følge NG et forsvunnet stedsnavn, identisk med Sidfitti 1630 (Pengesk.).

15.          Tord; ; Kvitbu(?); Holt ;. Tord Qidboe ble i 1610 oppført som lagrettemann i Holt prestegjeld i Strengereid skiprede, men deretter ble navnet strøket ut og erstattet med Valter Knutsvik (1610-hyll.). Merknad(PRC): Utstrykningen gjør det usikkert om person og stedsnavn virkelig eksisterte, men dersom det er reelt må bostedet pga førstestavelsen Kvit- antas å ha vært en plass under gnr. 71 Kvitberg.

16.          Gunnar; ; Fræøya under Barmen(?); Søndeled;. Gunner Feerøen skatter i 1610 som husmann i Søndeled sokn (Pengesk.).

17.          Ivar; ; Svinnes(?); Søndeled;. Iffuer Suinnes skatter i 1610 som husmann i Søndeled. Merknad: Uidentifisert bosted (Pengesk.).

18.          Jens; ; Salbuvollen(?); Søndeled;. Jens Salbowollen skatter i 1610 som husmann i Søndeled (Pengesk.).

19.          Just skredder; ; Blikksvik(?); Søndeled;. Jost Schreder Bligsuig skatter i 1610 som husmann i Søndeled.Merknad (GP): Navnet er trolig Blikksvik, men jeg finner ikke stedet på noe kart. Stedsnavnet er muligens forsvunnet (Pengesk.).

20.          Ljodulv; ; Vegland; Søndeled;. Liøtte Wegland skatter i 1610 som husmann. Merknad (KF): Uidentifisert, trolig utgått plass (Pengesk.).

21.          Jesper; ; Hoskuldsholmen under Nipe(?); Søndeled (gnr. 02?);. Jeβper Hoffschorholm skatter i 1610 som husmann i Søndeled. Merknad (GP):Troligen forvansket skrivemåte for Hoskuldsholmen under gnr. 2 Nipe (Pengesk.).

22.          Per; ; Ramsdalen(?) under Hope(?); Søndeled (gnr. 06,24);. Peder Rollenβdallen skatter i 1610 som husmann. Merknad (PRC): Usikker identifikasjon. Stedsnavnet kan også tolkes som Hollenß-eller Kollenßdallen(Pengesk.).

23.          Hellek; ; Sletthei under Østre Røyseland (?); Søndeled (gnr. 23,1?);. Hellig Sletthobde skatter i 1610 som husmann. Merknad: Kan være samme som Sletthei gnr. 23, bnr. 1 (Pengesk.).

24.          Jens; ; Fræøya eller Frøøya under Barmen(?); Søndeled (gnr. 44,4?);.Jens Feegøen skatter i 1610 som husmann (Pengesk.). Merknad (PRC): Muligens heller identisk med store eller lille Furuøya, som ifølge NG lå under gnr. 4 Fidje.

25.          Tollak; ; Vehus vestre(?); Åmli (gnr. 70);. Thallack westerhus skatter i 1610 som dreng for full lønn (Pengesk.). Merknad (OO):Trolig kan det gjelde Vehus vestre.

26.          Ånon; O; Åraksbø(?); Sandnes (?);. Anon Aarach er 28.4 1591 nr 9av 12 lagrettemenn som sigillerer hyllingsbrevet for allmuen i Bygland. Hans bumerkesegl viser initialeneAO (1591-hyll.). Merknad (GP): Finner ikke garden Årak. Trolig identisk med det som i dag heter Åraksbø i Sandnes sogn, eventuelt er det en av Årak-gårdene i Treungen, Nissedal.

Dag T. Hoelseth

#82. Tusen takk, Kristian, for at du kom på banen. Men bare for å få det inn med teskje og for at jeg ikke har misforstått noe - vedrørende henvisningene på Geni til "Etterkommerne etter Erik Vestre Skogsfjord" - er dette snakk om et hefte du har utarbeidet og utgitt (i tilfelle når?), eller er det snakk om noe annet?

DTH

Torbjørn Steen-Karlsen
4 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

#82. Tusen takk, Kristian, for at du kom på banen. Men bare for å få det inn med teskje og for at jeg ikke har misforstått noe - vedrørende henvisningene på Geni til "Etterkommerne etter Erik Vestre Skogsfjord" - er dette snakk om et hefte du har utarbeidet og utgitt (i tilfelle når?), eller er det snakk om noe annet?

DTH

Men når det gjelder Erik Skogsfjords barn, så har jeg også sett ei Siri Eriksdatter. Gift med Tollef Bringsjord i Lyngdal. Er hu reell eller bare og se bort fra.?

Mvh. Torbjørn.

Kristian Fjeldsgaard
4 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

DTH

Nei, ikke noe hefte eller lignende men et innlegg i en tråd i det gamle forumet antar jeg. Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker det direkte.

Kristian Fjeldsgaard

Per Seland "Audnedalsslekter" AHÅ 41 omhandler også disse kretsene.

Til Torbjørn - har ikke noe kjennskap til Siri Eriksdotter, men det kan være en som har utledet et slikt slektskap.

Jørn Middelborg

Takk til alle for inspill. Vil også gjerne ha tilbakemelding om kona til Odd Osmundsson som jeg nevnte innledningsvis. 

Per Reidar Christiansen
På 23.4.2019 den 14.32, Jørn Middelborg skrev:

Jeg prøvde å legge til innlegget i en annen tråd om Rødberg-folket, men det var ikke mulig å legge til en post. Vet ikke hvorfor? Derfor skriver jeg her isteden. 

Rødberg & Odd Osmundsson og hans kone, Svenevig, Lyngdal

Om Odd Osmundson Svenevig (ca 1570-1652) leser vi i Folk i Nedenes, Mandals og Lista len (s. 289) at “Trond Bringsjord var søskenbarn til Hallkjell Skoftelands kone. Hallkjells kone var dessuten søskenbarn til Aad (Odd) Svenevigs kone”. 

På grunnlag av sitatet burde det være mulig å finne Odds kone sin far/foreldre. Jeg er langt fra noen ekspert på området, så jeg håper Agder ekspertene kan trå til og hjelpe. 

Hallkjell (Hugesson) Skoftelands kone er kjent - Marit Toresdotter Øvre Foss. Hun var datter av Tore Pedersson Øvre Foss (d. før 1599) og Jorun Trondsdotter Rødberg (d. før 1619). 

Trond (Stålesson) Bringsjord (d. 1646) var sønn av Ståle Karlsson Bringsjord og NN Trondsdotter Rødberg (f.ca 1558).

Etter hva jeg forstår finnes det tre søsken som er barn av Trond Torkelsson og Ingrid Ommundsdotter Rødberg:

Jorun Trondsdotter Rødberg gm Tore Pedersson Øvre Foss

NN Trondsdotter Rødberg gm Ståle Karlsson Bringsjord

Torkild Trondsson Rødberg gm ?

Siden Odds kone ikke kan være datter av Jorun eller NN Trondsdotter - for da ville hun vært søsken og ikke søskenbarn i sitatet ovenfor - må hun være datter av Torkild. Altså at Odd Osmundsson Svenevig var gift med NN Torkildsdatter Rødberg. 

Spørsmål:

Ser det riktig ut at Odd Svenevigs kone er datter av Torkild Trondsson Rødberg?

Vet vi hvem hennes mor er, dvs hvem Torkild var gift med?

Finnes kilden “Etterkommere av Erik Vestre Skogsfjord av Kristian Fjeldsgård” online? Eller hvor kan jeg finne den. 

På vei ut for å spille fotballkamp i regnværet, så i all hast er jeg enig i resonnementet ditt Jørn, men med ett forbehold. Selv om Marit er søskenbarn med Trond Stålesson forteller ikke kilden hvorvidt også Trond er søskenbarn med Odds kone. Du må derfor ta forbehold om at Odds ukjente kone også kan være en hittil ukjent datter av Marits farsøster Gunnhild, som var gift med en Reidar og hadde flere barn, bl.a. en datter gift med Torkjell Trondsson. Har skrevet om Gunnhilds familie i AHÅ nr 71, s 73, og selv om jeg bare nevner tre barn kan det muligens ha vært flere.

Jørn Middelborg

Takk for svar, Per Reidar! Lykke til med fotballen, det er vel vår nå 🙂