Gå til innhold
Arkivverket

Nils ,Kirsti og Hans Olsbarn Brevad i Kvikne??


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer litt på jeg ,om noen vet mer om slekta til disse søsknene?

Nils Olsen Brevad død 1741 i Kvikne ,Østerdalen

Kirsti Olsdatter Brevad gift med Rasmus Hansen Hals i Kvikne

Hans Olsen Brevad ca 1681-1741 på Botnan i Kvikne

Litt usikker på Hans var fra Brevad....jeg stammer fra begge de to siste der.

Skulle gjerne visst litt mer om hvem som egentlig var foreldre eller forfedre til disse eller om det var flere søsken etc?.

Jeg har notert meg at faren kan ha hett Ole Hansen Brattbost ,farfaren Hans Iversen Brattbost f ca 1626 og farfarfaren Iver Helgesen Brattbost.....men stemmer det?

Er jo vanskelig å være sikker på veldig mye på 1600 tallet eller før ,så håper noen har litt greie på dette?!!.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nevnes om mulig opphav på Brattbost kommer nok opprinnelig fra meg, og det virker svært sannsynlig, uten at det er konkret dokumentert. Henter denne biten fra et avsnitt jeg skrev i mitt innlegg 471 her 09.12.2008: https://forum.arkivverket.no/topic/121040-35514-slekten-hals-i-kvikne/?page=19 .  Om Brevad i Kvikne:

 

Jeg har en mistanke om at Ole, som bosetter seg der like før 1700 når Grøntvedt begynner å bli erstattet med bergplasser, kan være identisk med Ole Hanssen Brattbost på Grøntvedt, som oppgis med brødrene Iver og Per. Ole Brevad har sønnen Nils og nok også Hans (Botnan, mitt opphav), samt Kirsti, som er gift med Rasmus Hanssen Hals Storeng. Leiv Skjerves nettside nevner en mulig søster til, også en Kirsti, som er g.m. Ole Johansen Francke Flatmo (f. 1688) på Frankstøa i Kvikne.   (Hans Olsen her er min 5-tipp.)

 

Disse søsknenes mor er Ingeborg Iversdatter Bagge, som er datter av smelter Iver Knutsen Bagge og sønnedatter av smelter Knut Iversen Bagge og Ingeborg Knutsdatter. Det er sannsynlig at dette er samme ætt Bagge som pliktsfutslekten i Innset, som også har en Knut.

 

Hans Olsen og broren Nils Olsen er de eneste i Kvikne som benytter Ågot / Agate som navn til døtre. En formor heter vel da gjerne det. Muligens kan dette navnet komme fra Tolga-trakten.

 

En annen mulighet: Ole Hanssen Schrøder nevnes som røstvender ved verket i 1657, men han er vel antagelig for gammel til å være Hans Olsen Botnans far, siden sistnevnte er født i 1681.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Du skriver at Ingeborg Iversdatter Bagge var mor til Nils, Hans og Kirsti Brevad ,vil det si at Ingeborg var gift med denne Ole Hansen Brattbost?

Isåfall har jeg fått ting feil. Jeg har Ingeborg Iversdatter Bagge gift med Hans Olsen Botnan og som datter til Iver Knutsen Bagge og Anne.NN så hva er egentlig riktig her?

 

Og hvem er egentlig Ole Hansen Brattbost sine aner? var hans far Hans Iversen Brattbost født ca 1626? og var Hans igjen sønnen til Iver Helgesen Brattbost på begynnelsen av 1600 tallet?

 

Var jo en Hans Iversen Brattbost født rundt 1689 også sønn til en Iver Hansen f ca 1638.....men det er vel en annen Brattbost-familie antagelig.

 

mvh Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - her gikk det en tanke for fort. Litt lenge siden jeg har holdt på med dette:

 

Det er riktig at Hans Olsen er gift med Ingeborg Iversdatter Bagge. Min linje fra disse går via sønnen Ole Hanssen Botnan, som er gift med Kirsti Eriksdatter (Oppstugu) Sundset fra Rennebu. Ingeborg er da ikke mor til Nils og Kirsti, men det kan tenkes å være en Ågot / Agate, siden familien bruker det navnet til døtre. Jeg mener altså at det er sannsynlig at disses far Ole Hanssen er identisk med Ole Hanssen Brattbost, som fra 1685 bruker Grøntvedt sammen med faren Hans Iversen Brattbost og broren Per Hanssen Brattbost. Er dette riktig, så er Ole Hanssen i ganske nær slekt med de tidligere brukerne av Brevad. Gården Grøntvedt må fraflyttes av Brattbost'ene fordi den skal legges ut til boplasser for verksansatte. (Faren er altså den Hans Iversen Brattbost som er født i 1626, og som nok er sønn av Iver Helgesen Brattbost.)

 

Ellers så visse jeg ikke at Iver Bagges kone er en Anne, så takk for den opplysningen hvis den er rett. Det er vel kanskje noen som har funnet henne nevnt eller annet sted.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo beholde det jeg hadde fra før da inntil videre ang Iver Helgesen-Hans Iversen og Ole Hansen og Ole`s barn Hans ,Nils og Kirsti!.

Når det gjelder Iver Bagge`s kone "Anne" vet jeg ikke hvor jeg har det fra ,så det må tas med en klype salt eller to ,hvertfall hadde Hans Botnan døtre ved navn Kari og Anne.

Kunne vel hende det går an å finne noe i noe skifter eller noe?....

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.