Gå til innhold
Arkivverket

FT 1891 Balestrand


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Tusen Takk til Arkivverket sin Julegåve til oss slektsinntrisert ved å gje oss FT 1891 !

——-

Som norsk så må ein «klaga og kyta» eller iallefall spyrja.

Oldefar min Jørgen Hanson Sværen f 1852, ser eg som  Sværen og f 1852.

Men ikkje som Jørg* . Då får eg ingen i Balestrand.  Dette fordi ø-en er skriven som svensk, ein «o m/ to prikker over o-en».

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053002000863 

 

Korleis skal ein søkja på f.eks Jørgen ? Eg kan ikkje sjå at tastaturet mitt på I-padden min har ein slik bokstav.

 

Med helsing

 

Jon Sværen, Bergen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på tastaturet ditt andre rad fra toppen helt til høyre ¨ trykk på denne og etterpå på o så får du ö, jeg søkte på Balestrand Jörgen og fikk treff på en post Jörgen Hansen Sværen 1852. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Rune !

 

På PC-en kan eg gjera det du seier. Men på I-padden har eg IKKJE lykkast. 

 

Eg får ta kontakt m/ Eplehuset som sel dette produktet, og spyrja dei om kva eg kan gjera for å få fram ein «svensk» ø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på bokstaven o (eller a) og da kommer det opp en liste med sju forskjellige o'er. (seks forskjellige a-er) Flytt fingeren til den med tødler. 

 

œ ō õ ó ô ò ö

 

ā à ä á â ã 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig, Torbjørn.  🙂  Får håpe Jon S. også ser svaret. (Jeg ser han ikke 'følger' emnet sitt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No «følger» i emnet mitt, Anne-Lise !

 

Og no har eg lært å finna ein svensk ö ! Tru det eller ei. 

 

Det er nok ikkje I-padden min som er treg, det er nok meg !

 

Atter takk !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.