Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan vet jeg hvilken kirkebok fra Christiania jeg skal lete i?


Cecilie N. Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Halve slekta er født i Christiania, og det er stort sett KUN denne informasjonen jeg har, i tillegg til navn og årstall for fødsel.

Når jeg vet at en person er født i Christiania, hvordan finner jeg ut av hvilken kirkebok jeg skal lete i da?

 

Med vennlig hilsen

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynne med avansert personsøk, eller søk i folketellingene. Da får du kanskje noe å begynne med. Nå er det mye i Christiania som er digitalisert, så da kommer det opp. Ellers så er det bare å bla i kirkebøker.

Lykke til Ha en fin dag.

Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du registrerer deg som bruker på Familysearch kan du søke etter familien din.

 

Når du har funnet en person så kan du finne kirkeboken som  innføringen er i ved å

  • klikke på "view",
  • gå til "Document Information" 
  • kopiere "GS Film number"
  • gå til fanen "Catalog"
  • klikke på "Film/Fiche number"
  • skrive inn nummeret du kopierte
  • klikke på "Search"

Da skal navnet på den aktuelle menigheten komme opp.

Når du har navnet på menigheten kan du gå til Finn kilde og skrive det inn i fritekst-rubrikken og søke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du halve slekta fra Kristiania/Oslo, så vil jeg anbefale deg å sjekke nettsidene til Oslo byarkiv. De har kommunale folketellinger fra 1899-1954 som er fritt tilgjengelige for publikum. Se: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/byarkivet/slektsforskning/. Kildeomtalene nederst på nettsiden er nyttige!

 

Oslo byarkiv har i 2018 også hatt besøk av slektsforskerforeningen Slekt og Data Oslo/Akershus på lesesalen hver torsdag. Her kan du få hjelp til slektssøk! 

 

Slekt og Data Oslo Akershus er også i Riksarkivbygningen på Sognsvann hver første mandag i måneden. 

https://slektogdata.no/nb/om-slekt-og-data-osloakershus

 

Jeg kan ikke se at Arkivverkets nettsider er oppdatert ennå mht slektsverkstedet i Riksarkivet. Du finner Riksarkivet, Oslo byarkiv og Slekt og Data Oslo/Akershus på facebook også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Hei og og fortsatt god jul.

 

Jeg ser du er ny her så jeg vil minne deg på at iflg. punkt 1 i ordensreglene skal du bruke fullt navn her.

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

 

23 timer siden, Berit Knudsen skrev:

 

Så det etter at jeg hadde laget brukernavnet- og nå klarer jeg ikke å endre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.