Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde navn


mailiss haugland
 Del

Recommended Posts

Navnene er Alfred Andreasen og Anna f. Nilsdatter. Det som står i parentes, er vel en yrkestittel, men jeg klarer ikke tyde alt. Tror det ene orden er broform (broformann), det stemmer også med klokkerboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Geir Tverå skrev:

Navnene er Alfred Andreasen og Anna f. Nilsdatter. Det som står i parentes, er vel en yrkestittel, men jeg klarer ikke tyde alt. Tror det ene orden er broform (broformann), det stemmer også med klokkerboka.

tusen takk

 

 

har en til jeg trenger hjelp med Dagmar lagerta og det som står i siste kolonne.

https://media.digitalarkivet.no/view/685/239 det står en dato der 27.03.02 . hva betyr det og hva betyr skriften der...prøver å finne ut hvor foreldrene til Dagmar lagerta giftet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mailiss haugland skrev:

har en til jeg trenger hjelp med Dagmar lagerta og det som står i siste kolonne.

https://media.digitalarkivet.no/view/685/239 det står en dato der 27.03.02 . hva betyr det og hva betyr skriften der...prøver å finne ut hvor foreldrene til Dagmar lagerta giftet seg

I merknaden står det "Viede Vaalerengen 22/3 02". Så da finner du vel vielsen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Geir Tverå skrev:

Navnene er Alfred Andreasen og Anna f. Nilsdatter. Det som står i parentes, er vel en yrkestittel, men jeg klarer ikke tyde alt. Tror det ene orden er broform (broformann), det stemmer også med klokkerboka.

Eg les det som

"Alfred Andersen (Kristens.),

broform. (v. jernb.)

h. Anna, f. Nilsdatter"

 

Det kan vel tyde på at han også brukte, eller vart kalla, Kristensen til etternamn. (far Anders, farfar Kristen - eller omvendt?)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les det som

"Alfred Andersen (Kristens.),

broform. (v. jernb.)

h. Anna, f. Nilsdatter"

 

Det kan vel tyde på at han også brukte, eller vart kalla, Kristensen til etternamn. (far Anders, farfar Kristen - eller omvendt?)

 

 

 

ja for familienavnet er andersen så snes det var litt rart med andreasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mailiss haugland skrev:

her er en til

karl johan og emma kaspara giftet seg 27.03.02 all informasjon  som står der. karl johan er min oldefar, men heter hansen og her står det ett annet etternavn

https://media.digitalarkivet.no/view/25781/54922/22

 

Sikkert presten som har blandet kortene! Karl Johan er oppført med etternavn "Knudsen", men hans far er husmann Hans Ingebretsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

 

Sikkert presten som har blandet kortene! Karl Johan er oppført med etternavn "Knudsen", men hans far er husmann Hans Ingebretsen!

hva mer står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Du kan registrere deg som medlem på slektsforum. 🙂

hvordan fant du fram til det der...jeg er helt ny på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjestemedlem på slektsforum.

Fant temaet ved å søke på på nettet på navnet Emma Kaspara Johansen.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

Jeg er gjestemedlem på slektsforum.

Fant temaer ved å søke på på nettet på navnet Emma Kaspara Johansen.

hvordan kan jeg bli medlem der, for den linken du sendte meg, der koster det penger å bli medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mailiss haugland skrev:

hva mer står det?

20. / 27/3 / 1. /1. / Karl Johan Knudsen - Emma Kaspara Johansdt. / Dagarb. Smaalensgd. 1 - Tjenestepige Smaalensgd. 1 / Eidsvold - Frogn / 1876 - 1883 / a. Ullensaker 1890 b. ibid. - a. Frogn 1897 - b. ibid. / Husm. Hans Ingebretsen - Husm. Johan Martinsen / Hans Norby Totens Gd. 1 - Oscar Hansen Totens Gd. 1. / 23/3 / - / - / nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.