Gå til innhold
Arkivverket
Ivar Moe

Catharina van Gansepoel gift med Abraham Erpecom. Hun hadde broren David og søsteren Eliasbeth, men hva var navnet til hennes andre søster ??

Recommended Posts

Ivar Moe

Catharina van Gansepoel (1664 - 1720) gift med Abraham van Erpecom i Amsterdam i 1666, siden etablert i Bergen.

Catharina var datter av Daniel van Gansepoel  (? - 1650 - 1654) og  Catharina van Driel.

De hadde også sønnen David og datter Elisabeth gift med Johan Nicolaas Aabo.

Men det skal være en søster til. Hva var hennes navn ??

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Pihl

I et gammelt notat, dessverre uten kildeangivelse, finner jeg anført at  Catharina v. Gansepoel sal. von Erpecoms oppgis å være en moster av Cort Adelers frue Anna Pelt.. Iflg. Norsk biografisk leksikon (2. utg.)  var Cort Sivertsen Adeler (1622-75 gift 2.g.  m. Anna Pelt (1640-92) , dtr. av kjøpmann  Arnoult Pelt og Susanna van Gansepoel..     mvh.  Torbjørn Pihl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe
Skrevet (endret)
1 time siden, Torbjørn Pihl skrev:

I et gammelt notat, dessverre uten kildeangivelse, finner jeg anført at  Catharina v. Gansepoel sal. von Erpecoms oppgis å være en moster av Cort Adelers frue Anna Pelt.. Iflg. Norsk biografisk leksikon (2. utg.)  var Cort Sivertsen Adeler (1622-75 gift 2.g.  m. Anna Pelt (1640-92) , dtr. av kjøpmann  Arnoult Pelt og Susanna van Gansepoel..  

Hei Torbjørn og takk skal du ha. Det samsvarer med de opplysningene jeg har funnet.

Susanna hadde også en søster til Lucretia som gifter seg inn i Pelt familien (Paulus). Foreldre Abraham Pelt og Eva Vogels.

Kanskje du eller andre kan hjelpe med å indentifisere navnene som står etter Coert Siwertsen Adeler i hans vielse til Anna ? Antar og tror det er hans foreldre.

07-07-1662 - Odellaer, Curt Siweren - Adelaer, Coert Siwertsen - Siwerts, Engeltje - Pelt, Anna - DTB 685, p.197 - Huwelijksintekeningen van de PUI. - OTR00207000102

image.thumb.png.20a620248f1260c831f69415fe3c7e32.png

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe
Skrevet (endret)

Hei Grethe og takk skal du ha.

Som du ser så nevnes bare  søsteren Elisabeth gift med Johannes Niclous Abo i Ætte boka.  Men Catharina og Elisabeth hadde også broren David og en søster til iht et arveskrift jeg har funnet. Det er vanskelig å finne navnet på denne søstra så mulig hun døde ung.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

Catharina og Elisabeth Gansepoel hadde en bror - David.

Jeg finner merkelig nok lite opplysninger om David. Ikke fødsel, ikke giftemål (om han var gift da) og sprikende dødsår.

I et skifte står han oppført som død 1669 og et annet 1650 eller 1654.  Det er mulig David drev med sukker raffirinering i Amsterdam, men det kan også være en navnebror.

Er det noen som har opplysninger om David så tar jeg imot med takk. 

Her fra skiftene, må desverre legge dem over tre sider pga opplastingsgrense.

image.thumb.png.2c12fb7defc0134910628e2b90d9b0c5.png

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

image.thumb.png.0b2519fa8cb8e9aee3ee4ac3ca452698.png

Fortsettelse.... neste side

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

image.thumb.png.3d3e71ed7ae8aa5bff33ee4f2ced5f81.png

Tips og hjelp vedrørende David blir tatt imot med takk

Mvh

Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Hohler

Jeg kom over referanse til en Daved Gansepoel som drev vinhandel med Venezia. Vet ikke om deter den samme, men det ser ut til at det er riktig periode.. 

https://books.google.no/books?id=M97Upupsi30C&pg=PA84&lpg=PA84&dq=David+Gansepoel&source=bl&ots=0QtXSBimRm&sig=ACfU3U3eNQgSHSR5xFWo1HRdGrbme3hA7Q&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjXs5HU-Y7hAhXDxMQBHewhD70Q6AEwBXoECAgQAQ#v=onepage&q=David Gansepoel&f=falseT

Trading Places: The Netherlandish Merchants in Early Modern Venice

By Maartje Van Gelder
Til Haag 02.10 1646

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Hohler

Her er det mer referanser til David van Gansepoel og Pelt-familien http://research.frick.org/montiasart/browserecord.php?-action=browse&-recid=29201 

N[r det gjelder sukkerraffieneringen antar jeg at du kjenner til de som er omtalt i  https://pure.uva.nl/ws/files/3571203/26821_UBA002001049_13.pdf

Eenn bijzonder geval van het aan elkaar verbinden van twee families door middell van huwelijksbanden levert opnieuw de familie Pelt. Hans Pelt en zijn vrouw Susannaa Vogels kregen vier zonen, van wie drie in hetzelfde beroep als hun vader terechtkwamen.. Het opmerkelijke nu is dat deze drie heren, Abraham, Arnout enn Hans, trouwden met drie vrouwen uit één gezin. Abraham huwde in 1625 Helenaa van Gansepoel.22 Zijn broers, Arnout en Hans, volgden acht jaar later door 211 Waarmee uiteraard niet wordt beweerd dat geen profijt getrokken kon worden van directe familieleden.. Bij een biologische verwantschapsrelatie bestond uiteraard de mogelijkheid van strategische opvolging. . 222 GAA, DTB 670 f. 98 (25-10 1625). 2066 Deel II De Amsterdamse suikerondernemers, 1580-1630 mett respectievelijk Susanna en Anna van Gansepoel in het huwelijk te treden.23 Driee broers van deze bruiden -David, Jacob Lanslot enn Daniel de jonge- sloten in 16433 met hun moeder een compagniecontract af om de komende zes jaar gezamenlijkk een suikerbakkerij te exploiteren. Hiertoe hadden zij de brouwerij 'de Goutsbloem'' op de Prinsengracht gekocht.24

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

Hei Inger og tusen takk .

Denne vinhandleren er svært interesannt, det kan fort være rett David. Dette tror jeg er ett skritt videre . Supert.

Den David som er nevnt i Art in the Montias Database er onkel til "min" David. Sønn av Paulus van Gansepoel og Maria de Renialme .  Har vært inne på tanken om det er han som drev med sukker. Pelt slekta  var gründerne i såmåte. Virker som de hadde et stort sukker "kartell", der også noen  av de inngifte slekter også  ble involvert. 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar Moe

Fant dåpen til en David i 1619  i Lutherse kerk i Amsterdam -

David - 31-07-1619 - Lutherse Kerk - Evangelisch-Luthers - [van] Gansepoel, Daniel - DTB 138, p.249 - 000000061904

Endret av Ivar Moe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   1 medlem

• K-A Mellum

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.