Gå til innhold
Arkivverket

Dovre: Finnes gården Rødølen/Ryddølen (63/1) eller Breidalen (63/2) i folketellingen i 1801?


Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg forsøker å finne ut mer om en av mine aner "Marit Østensdotter" som i følge bygdebok for Dovre kommer fra "Breidalen 63/2". Marit giftet seg med Peder Pedersen Hovde i 1804. Peder Pedersen er født 2.2.1778 og er sønn av Peder Siversson Tofte (f-1.7.1736 - d-1791). Jeg har verken funnet Marit eller gården Breidalen/Rødølen/Ryddølen i folketellingen i 1801. Jeg tror Ingrids far er Østen Jespersen Rødølen (f-6.5.1740).

 

Marit og Peder skal i følge bygdeboka ha flyttet sammen til "Hanslykkja 38/9", men jeg lurer på om de ble boende på Hovde Søndre (41/2) etter at de giftet seg da deres datter Ingrid Pedersdatter Hovde (f-20.10.1804) og sønnen Peder (f-19.12.1806) har Hovde som fødested. Marit og Peder bodde ikke på Hovde i 1801 (før de giftet seg). Peder var tjenestegutt på Bjørnsgård i 1801. 

Hilsen Petter

ane82 folketelling Lesja 1801.jpg

ane82 søsken og mor folketelling 1801 Lesja.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please forgive me for answering in English - I can read Norwegian, but not write it.

 

The place is listed as Røddølen in the 1801 census: https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01058250002916

 

Østen Jespersen lives there with his wife Marit Olsdatter and their son Jesper Østensen (who is married and has two small children), but Marit Østensdatter is not there. I guess she must have been in service (tjenestepige), like Peder Pedersen.

 

In fact, there is a Marit Østensdatter (born 1780) listed in the 1801 census as tienestefolk at Baarkhus in Lesja: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058250004178

Endret av Carl-Henry Geschwind
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl-Henry: Thank you so much for leading me further on! This must be correct 🙂

Berit: Tusen takk for hjelpen!  Jeg er enig i at den første linken er mest sannsynlig. Hun har ganske sikkert vært i tjeneste i 1801.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.