Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble han gravlagt?


Øyvind Flatin
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar het Johan Rikard Adolfsen. Født: 29.02.1876, i Sverige.

Han levde sine siste år på et Santorium i Skien fordi han hadde tuberkulose. Han døde av sykdommen mens han var på sanatoriet,  men ingen vet hvor han er gravlagt. Hans død er ikke registrert i noen kirkebøker i Skien. Noen som har informasjon om hva som skjedde med fattige folk som døde av tuberkulose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å søke etter Johan Adolfsen/Adolfson på Nasjonalbiblioteket,men fant ikke noe om hans dødsfall.

Rart det ikke finnes noen dødsannonse.

 

Om kona Marie,datteren Lovise Helene og datteren Ruth:

https://www.nb.no/search?q="Marie adolfsen"&mediatype=aviser&fromDate=19430101&toDate=19441231&counties=Telemark

 

received_219617538947503.jpeg

 

Datteren Lovise Helene?

received_211668503072574.jpeg

received_528559197637329.jpeg

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind Flatin skrev:

Min tippoldefar het Johan Rikard Adolfsen. Født: 29.02.1876, i Sverige.

Han levde sine siste år på et Santorium i Skien fordi han hadde tuberkulose. Han døde av sykdommen mens han var på sanatoriet,  men ingen vet hvor han er gravlagt. Hans død er ikke registrert i noen kirkebøker i Skien. Noen som har informasjon om hva som skjedde med fattige folk som døde av tuberkulose? 

 

Vel møtt i forumet!

Det vil hjelpe om du veit kva tid han døydde. (ca. tidsrom, dersom du ikkje veit nøyaktig)

Det kan vere så seint at langt frå alle kyrkjebøker er tilgjengelege.

 

Regelen var at avdøde vart ført inn både i kyrkjeboka der han/ho vart gravlagd, og i boka der han/ho var registrert som busett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon! Setter pris på all hjelp. Vi vet mye om familien og hvor de bodde, men det er et mysterium hvor han ble gravlagt.

Han døde enten 1920, 1921 eller 1922.

Vi har sjekket alle kirkebøker og han står ingen steder. Min oldemor sa aldri noe om hvor han ble gravlagt.

Jeg har sjekket en dødsfallssprotokoll: 

https://media.digitalarkivet.no/view/55406/75?indexing=  Den nevner en person som heter Sven Adolfsen. Der står det at han etterlot seg kone og fem barn, noe som stemmer med vår slekt. Hans dødsår var 1921 og kan også stemme, men fornavnet er feil.

Sanatoriet lå på et sted som het Høgås og navnet er nevnt i protokollen som dødssted.

Det som er rart er at noen dødsfall er beskrevet med Høgaas som dødssted, men vi finner ikke min tippoldefar. Vi vet at han døde på Høgaas og at det står mellom tre ulike  dødsår.

Endret av Øyvind Flatin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du funnet ut at det står mellom 3 ulike dødsår?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på bakgrunn av at min nålevende bestemors søskenbarn hevder at de var henholdsvis 6 og 7 år da han døde. Altså nålevende personer som husker hvor gamle de var da han døde, men ikke så mye mer enn det 🙂 1920 er mer usikkert, men 1921 og 1922 skal være temmelig sikker.

 

Johan blir derimot omtalt som Jon her i digitalarkivet ved et tilfelle: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036507002779

 

Endret av Øyvind Flatin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er din mann du har funnet i dødsfallsprotokollen.

 

Alt stemmer jo,unntatt fornavnet.

 

Hvor mange med etternavnet Adolfsen(med alder 45 år i 1921,som var gift og hadde 5 barn),med dødsted Høgås,kunne det være?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind Flatin skrev:

Vi tenker det samme, men samtidig veldig rart at han har endret navn. Men ingen vet fortsatt hvor han ble gravlagt.

 

Det er vel ikke sikkert at han har endret navn.

Navnet kan jo være feilskrevet ved innføring i dødsfallsprotokollen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Det virker sannsynlig, er på ingen måte ekspert på feltet 🙂 Takk for hjelp. Johans ektefelle er gravlagt i Siljan, men Johan ligger ikke der.

 

 

Endret av Øyvind Flatin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven Johan Adolfsens dødsinnførsel i Skien.  Mann 52 i 1921.  Navnet er vel delvis feil, men jeg ville tro det er den mannen du leter etter  https://media.digitalarkivet.no/view/3989/72015/8

 

Adolf Svendson, så det kan være grunnen til feilskrivingen.  Eller kan han ha vært døpt Sven Johan Richard?

Endret av erling t endresen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Øyvind Flatin skrev:

Ja, ok. Det virker sannsynlig, er på ingen måte ekspert på feltet 🙂 Takk for hjelp. Johans ektefelle er gravlagt i Siljan, men Johan ligger ikke der.

 

 

 

Graven hans kan jo være slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, erling t endresen skrev:

Sven Johan Adolfsens dødsinnførsel i Skien.  Mann 52 i 1921.  Navnet er vel delvis feil, men jeg ville tro det er den mannen du leter etter  https://media.digitalarkivet.no/view/3989/72015/8

 

Adolf Svendson, så det kan være grunnen til feilskrivingen.  Eller kan han ha vært døpt Sven Johan Richard?

Det virker som det er han! Tusen, tusen takk! Flere personer har prøvd å finne ut dette, nesten rart at dette kan stemme, men det virker veldig sannsynlig 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, erling t endresen skrev:

Sven Johan Adolfsens dødsinnførsel i Skien.  Mann 52 i 1921.  Navnet er vel delvis feil, men jeg ville tro det er den mannen du leter etter  https://media.digitalarkivet.no/view/3989/72015/8

 

Adolf Svendson, så det kan være grunnen til feilskrivingen.  Eller kan han ha vært døpt Sven Johan Richard?

Har ikke hørt de navna før, vet heller ikke hva han er døpt som, men det er jo mulig å finne ut. Hvor fant du Adolf Svendson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.