Gå til innhold
Arkivverket

Gardsnavnet Heieie i Nes, Hallingdal.


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Godt Nytt År til alle i Brukerforumet. Fra USA har jeg fått spørsmål om gardsnavnet Heieie i Hallingdal. Det er flere i USA som bruker navnet som etternavn, og mange er sikkert etterkommere etter Hans O. Heieie f. juli 1856? som utv. 1858, gift med Kari, f. aug. 1857, utv. 1859 i. flg. 1900 folketellingen for Brooten, Steams Co., MN. De hadde mange barn.

Dorothy Heieie lurer på hva navnet kommer av. Er navnet etter en husmannsplass under en gard som het Hei eller noe lignende, eller er gardens navn Heieie?

Det er ikke spørsmål om slektsopplysninger. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Hans 24. august 1856:

SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1834-1863, s. 234

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114010906 

 

Faren skrives for Heieie og tituleres "inderst", d.v.s. at familien bodd til leie med egen husholdning. 

 

Jeg ser at dåpene denne datoen gjelder gårder i Flå, som da var annekssogn til Nes. Der fins gården Heie som gnr. 11 - som på kartet skrives kun som Hei:

https://www.norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=13&lat=6713686.84&lon=194654.95&markerLat=6713686.8386546895&markerLon=194654.95497490693&panel=searchOptionsPanel&sok=Hei 

 

Jeg deler derfor Astrids vurdering. Flå har utmerkede bygdebøker. Trolig vil et oppslag i disse kunne bekrefte dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid og Dag.

Tusen takk for svar som styrker antakelsen om at  dette var navn på en husmannsplass under garden Hei eller Heie. Her  på Hadeland har vi Heier garder både i Gran og Lunner og plasser under disse gardene ble i kjørkeboka kalt Heiereie. Jeg sender link til denne tråden til USA. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.