Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er min tipp tipp tippoldemor Kari Andersdatter, Norderhov?


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvem Kari Andersdatter er. De eneste opplysningene jeg har om henne er ved sønnens Simen Fredriksens dåp den 19 april 1812

Nr 5 fra toppen venstre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313660459

 

Jeg har ikke funnet hans konfirmasjon.

 

Jeg finner ingen sammenheng mellom fadderne hans som er Syver Andersen, Anders Jensen, Kari Ellefsdatter, Anne Torsdatter, Kari Hansdatter-

Det står at Kari Andersdatter er bor på Høisæter ved Simens dåp.

 

Har undersøkt om Syver Andersen kan være hennes bror, men finner ikke noen med samme foreldre ved søk på familysearch.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med denne 🙂

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om konfirmasjonen i 1838 i databasen, (bør sjekkes mot kirkeboka, da det kan være tydefeil.)

 

Konfirmert 1838 i Norderhov.

NAVN: Simen Fredriksen
KONFIRMERT: 30/09-1838
KJØNN: M
ALDER: 26 1/2
FØDESTED: Halsteinrudeie
FAR: Fredrik Hansen
YRKE: Ungkarl
MOR: Kari Andersdatter
SIVILSTAND: Pige
MERKNADER: Tilbragte sine Drænge aar som omflakkende Betler i forskjellige Bygder, Kom tilbage ikke fordærvet som ?? - men med et meget fromt Gemyt, Hvilket lettede Arbeidet med Han i de kommende Aar Han gik for Præsten, for at han omsider bragtes paa ??man med et for gammalt Menneske uten forkundskab og uden mer end almindelig indskrænket.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalen er her:


SAKO, Norderhov kirkebøker, F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1837-1847, s. 270
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051111050224

 

Tilbragte sine Drengeaar som omflakkende Betler i forskjellige Bygder, kom tilbage ikke fordærvet som alm. skeer - men med et meget fromt Gemyt, hvilket lettede Arbeidet med ham i de trende Aar Han gik for Præsten, saa at han omsider bragtes saa vidt som man med et saa gammelt Menneske uten Forkundster og uden mer end almindelig indskrænket Begreb kunne haabe at bringe det.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Else og Tom 🙂 Jeg trodde ikke han gikk så sent for presten. Så frem til 1832 selv og regnet med at det var alt for langt frem 🙂 

 

Da er det bare opplysninger om Kari Andersdatter som mangler. 

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom Larsen. skrev:

Her er litt om konfirmasjonen i 1838 i databasen, (bør sjekkes mot kirkeboka, da det kan være tydefeil.)

 

Konfirmert 1838 i Norderhov.

NAVN: Simen Fredriksen
KONFIRMERT: 30/09-1838
KJØNN: M
ALDER: 26 1/2
FØDESTED: Halsteinrudeie
FAR: Fredrik Hansen
YRKE: Ungkarl
MOR: Kari Andersdatter
SIVILSTAND: Pige
MERKNADER: Tilbragte sine Drænge aar som omflakkende Betler i forskjellige Bygder, Kom tilbage ikke fordærvet som ?? - men med et meget fromt Gemyt, Hvilket lettede Arbeidet med Han i de kommende Aar Han gik for Præsten, for at han omsider bragtes paa ??man med et for gammalt Menneske uten forkundskab og uden mer end almindelig indskrænket.

 

Tom.

Hvilken database er det snakk om her? Ligger konfirmantene for Norderhov transkribert?

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra min private database over (Ringerikske kompani 1748-1856) finner jeg han også nevnt i 1834.

Tegnings liste for Ringerikske Compagnie under det Hallingdalske Musqueteer Corps for aar 1834.

Legd no.

Navne

Gaard eller husmand søn

Aar og Maaned

Høide

gift og børn

Gaard el. Plads

Opholdsted

Anmerkning

38

Simen Fredriksen Vexal

s:f:

19.04.1812

.

.

.

.

Ei at opspørge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde: 

Her kommer jeg over en familie i folketellingen 1801 i Nes i Buskerud med fire barn. To av barna heter Kari Andersdatter, født (beregnet) 1783, og Syver Andersen, født (beregnet) 1789: 

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058271004311

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058271004312

 

Hele familien er betlere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tom Larsen. skrev:

 

Fra min private database over (Ringerikske kompani 1748-1856) finner jeg han også nevnt i 1834.

Tegnings liste for Ringerikske Compagnie under det Hallingdalske Musqueteer Corps for aar 1834.

Legd no.

Navne

Gaard eller husmand søn

Aar og Maaned

Høide

gift og børn

Gaard el. Plads

Opholdsted

Anmerkning

38

Simen Fredriksen Vexal

s:f:

19.04.1812

.

.

.

.

Ei at opspørge.

 

Tusen takk skal du ha Tom 🙂

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Grethe Flood skrev:

Skudd i blinde: 

Her kommer jeg over en familie i folketellingen 1801 i Nes i Buskerud med fire barn. To av barna heter Kari Andersdatter, født (beregnet) 1783, og Syver Andersen, født (beregnet) 1789: 

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058271004311

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058271004312

 

Hele familien er betlere. 

 

Tusen takk for denne Grethe 🙂 Den kan vel stemme ganske bra i og med at alle her er betlere og at han reiste rundt sammen med dem. Betlere er vel det samme som tiggere. Vil det si at de reiste rundt og fikk arbeid og litt penger rundt omkring?

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.