Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok for Kvernes, Bremsnes, Kornstad og Eide


Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

For perioden 1869 - 1877 er kirkebøkene for Kvernes pr.gjeld med sokna Kvernes, Bremsnes, Kornstad og Eide ført sammen i ei og samme ministerialbok. For perioden 1878-1884 er sokna ført hver for seg i den samme ministerialboka. Dersom jeg søker etter Bremsnes, Kornstad eller Eide, enten samla eller hver for seg, kommer ikke denne boka opp. Jeg må bruke søkeordet Kvernes for å få de andre sokna opp, men for Bremsnes, Kornstad og Eide får jeg ikke opp handlingene for 1878-1884.

Kirkeboka står oppført slik på Digitalarkivet:

SAT/A-1454

568: Kvernes

L0805: Ministerialprotokoll, Kvernes prestegjeld

Arkivreferanse: SAT/A-1454/568/L0805
 
Ministerialbok for Kvernes prestegjeld 1869-1877 / Kvernes sokn 1878-1884

Geografi

Fylke:
Møre og Romsdal
Kommune (1947):
Kvernes
Geografisk område:
Kvernes prgj., Kvernes sokn, Eide sokn, Kornstad sokn, Bremsnes sokn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jonny Lyngstad skrev:

For perioden 1869 - 1877 er kirkebøkene for Kvernes pr.gjeld med sokna Kvernes, Bremsnes, Kornstad og Eide ført sammen i ei og samme ministerialbok. For perioden 1878-1884 er sokna ført hver for seg i den samme ministerialboka. Dersom jeg søker etter Bremsnes, Kornstad eller Eide, enten samla eller hver for seg, kommer ikke denne boka opp. Jeg må bruke søkeordet Kvernes for å få de andre sokna opp, men for Bremsnes, Kornstad og Eide får jeg ikke opp handlingene for 1878-1884.

 

Jeg anbefaler å bruke den spesielle søkeinngangen for skanna kirkebøker. Der kan du gjøre enkle søk, bl.a.

 

Men også i Finn kilde skulle det være mulig å få treff på denne "felles-kirkeboka" ved søk på kategori = ministerialbok, kommune = Bremsnes og tidsrom = 1872-1883. Det viste seg imidlertid at ikke alle relevante kommuner var lagt inn i metadatabasen. Nå har jeg lagt inn Eide, Kornstad og Bremsnes (i tillegg til Kvernes, som allerede var registrert), så da vil dette søket gi forventet treff f.o.m. i morgen. Det var fint at denne mangelen i metadatabasen ble avslørt!

 

PS: Hvis du i Finn kilde hadde søkt på kategori = ministerialbok, fritekst = Bremsnes og tidsrom = 1872-1883, ville du fått treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk, det var dette jeg regna med mangla - ikke alle relevante kommuner var innlagt.

Jeg finner fram, men hva med de som ikke vet at Eide sokn og nå Eide prestegjeld - eller Eide kommune, har tilhørt Kvernes prestegjeld og tidligere Kvernes herred.

Fra 2020 vil kommunen hete Hustadvika kommune - der både Eide kommune og Fræna kommune er slått sammen.

 

Problemet er at vi anbefaler folk å bruke Digitalarkivet. Det blir mer forvirring dersom vi også viser dem, det som du kaller for den spesielle søkeinngangen for skanna kirkebøker.

 

Hvor lenge vil den være oppe og kan brukes?

Jeg har forstått det slik at den skal legges ned.

 

Jeg håper at alle som kommer borti dette problemet, varsler Kristian gjennom dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonny Lyngstad skrev:

Jeg finner fram, men hva med de som ikke vet at Eide sokn og nå Eide prestegjeld - eller Eide kommune, har tilhørt Kvernes prestegjeld og tidligere Kvernes herred.

Fra 2020 vil kommunen hete Hustadvika kommune - der både Eide kommune og Fræna kommune er slått sammen.

 

Vi må kunne forutsette at brukerne skaffer seg noe kunnskap om lokal geografi og om de viktigste lokale administrative enhetene. Slik søkene er lagt opp i Digitalarkivet, trenger brukerne uansett mindre av denne typen kunnskap enn den gang man kun hadde mikrofilmer av kirkebøkene å forholde seg til.

 

Søker du på Eide sokn (MR), får du treff på alle kirkebøker som berører Eide sokn, uten at du trenger å vite hvilket prestegjeld soknet har tilhørt: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1551S2

 

Men du må vite at Eide sokn ble skilt ut fra Kornstad sokn i 1869, og det finner du i soknehistorikken, som er lenka opp fra søkeskjemaet.

 

At Eide kommune fra 2020 vil inngå i Hustadvika kommune, vil ikke spille noen rolle, ettersom alle kommunesøk i Digitalarkivet forholder seg til kommuneinndelinga i 1947, som med få unntak er lik kommuneinndelinga fram til 1964.

 

1 time siden, Jonny Lyngstad skrev:

Problemet er at vi anbefaler folk å bruke Digitalarkivet. Det blir mer forvirring dersom vi også viser dem, det som du kaller for den spesielle søkeinngangen for skanna kirkebøker.

 

Hvor lenge vil den være oppe og kan brukes?

Jeg har forstått det slik at den skal legges ned.

 

Jeg kjenner ikke til planer om å fjerne den. Det ville være mot min anbefaling. Og en spesiell søkeinngang for skanna kirkebøker har vi jo hatt siden skanna kirkebøker ble lansert i 2005, og jeg kan ikke huske at noen påberopte seg å være forvirret den gangen. Men fra 2010 ble det også mulig å få treff på skanna arkivmateriale i det kildesøket - nå kjent som Finn kilde - som i utgangspunket kun omfattet transkriberte/søkbare kilder.

 

Men jeg er enig i at det ville vært gunstig med færre søkeinnganger, og vi kommer til å ha noen diskusjoner om dette internt framover.

 

1 time siden, Jonny Lyngstad skrev:

Jeg håper at alle som kommer borti dette problemet, varsler Kristian gjennom dette forumet.

 

Hvis vi har registrert feil eller ufullstendige metadata, ønsker vi selvsagt beskjed om dette. Dette forumet kan brukes, men man kan også benytte tilbakemeldingsfunksjonen i visninga for skanna arkivmateriale.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, takk for alle gode svar, og takk for at du og dere i arkivverket står på for oss som ønsker å finne alt det fantastiske som ligger og venter på oss.

 

Mitt håp er at vi bare får en søkeinngang om noen år.

 

For vel en måned sia var jeg i SA i Trondheim og fikk fantastisk hjelp slik at jeg fant det jeg skulle ha.

 

Det var litt magisk da jeg fant ei gammel vise, Dragsetvisa fra 1776, i et privatarkiv som jeg ikke tror noen har sett på sia det vart innlevert i 1939.

 

Jeg har også lest nesten 200 år gamle dokument angående en av mine egne forfedre hvor jeg var den første til å lese dem - påsto de som arbeidet i SA i Trondheim. Utrolig opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.