Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser min oldefar Mikkel Johannesen, født 1857. Mest sannsynlig på Hedemarken. Vang, Ringsaker, Furnes. Han forliste på havet. kaptein på seilskute. Har ikke årstall for forliset. sønn, min farfar Karl Magnus født 8 okt 1886 Skiptvet, Østfold


Tom Kandal
 Del

Recommended Posts

BekreftetANGRE Dette treffet har blitt bekreftet og lagret til Karl Magnus Hansen. Karl Magnus Hansen Farfar 1886 - 1981 Døpte, Norge, 1634-1927 Karl Magnus Johannesen Kjønn:MannFødt:8. okt 1886Dåp:21. nov 1886   Skiptvet, Ostfold, Norway Bosted:1886   Skiptvet, Østfold, Norway Far:Mikkel Johannesen Mor:Grethe Mathea Antonsdr Indeksseringsprosjektets nummer:C42623-4Systemets kilde:Norway-EASyGS filnummer:1282994

 

Er dette til noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tom Kandal skrev:

BekreftetANGRE Dette treffet har blitt bekreftet og lagret til Karl Magnus Hansen. Karl Magnus Hansen Farfar 1886 - 1981 Døpte, Norge, 1634-1927 Karl Magnus Johannesen Kjønn:MannFødt:8. okt 1886Dåp:21. nov 1886   Skiptvet, Ostfold, Norway Bosted:1886   Skiptvet, Østfold, Norway Far:Mikkel Johannesen Mor:Grethe Mathea Antonsdr Indeksseringsprosjektets nummer:C42623-4Systemets kilde:Norway-EASyGS filnummer:1282994

 

Er dette til noe hjelp?

 

Hvor har du funnet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det er på FamilySearch(mormonerbasen) dette er funnet.

Dette gjelder kun dåpen til Karl Magnus som er registrert i mormonerbasen.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BekreftetANGRE Dette treffet har blitt bekreftet og lagret til Karl Magnus Hansen. Karl Magnus Hansen Farfar 1886 - 1981 Døpte, Norge, 1634-1927 Karl Magnus Johannesen Kjønn:MannFødt:8. okt 1886Dåp:21. nov 1886   Skiptvet, Ostfold, Norway Bosted:1886   Skiptvet, Østfold, Norway Far:Mikkel Johannesen Mor:Grethe Mathea Antonsdr Indeksseringsprosjektets nummer:C42623-4Systemets kilde:Norway-EASyGS filnummer:1282994

 

Er dette til noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tom Kandal skrev:

BekreftetANGRE Dette treffet har blitt bekreftet og lagret til Karl Magnus Hansen. Karl Magnus Hansen Farfar 1886 - 1981 Døpte, Norge, 1634-1927 Karl Magnus Johannesen Kjønn:MannFødt:8. okt 1886Dåp:21. nov 1886   Skiptvet, Ostfold, Norway Bosted:1886   Skiptvet, Østfold, Norway Far:Mikkel Johannesen Mor:Grethe Mathea Antonsdr Indeksseringsprosjektets nummer:C42623-4Systemets kilde:Norway-EASyGS filnummer:1282994

 

Er dette til noe hjelp?

 

 

Se innlegg 28 og 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg fikk sendt samme ting 2ganger. Nå går d trill rundt her med masse info. Tusen takk for all hjelp.

Skal fordøye dette og kommenterer mer etterhvert,  leser og skriver kun fra mobil så blir litt tungvint. Kan man svare på hvert innlegg og bruke sitere knappen?

Vondt å kommentere alt i en bolk.

Ser ihvertfall at j kjenner igjen masse info men og noe nytt.  Karl magnus Hansen var gift med Olga først.

Viste ikke om denne Sigrid Marie Iversen dom han giftet seg med i 1924 og som døde allerede året etter.

Men kjenner selvsagt til min farmor Cecilie Katrine Hansen, f.Olsson som et mor til min far Per Hansen. 

Barn av Olga: Nordahl,  Knut,  Klaus, Ruth   Ingrid og Hilma, 

Sistnevnte ble gift m3d sin egen halvonkel Olaf som var sønn av Olaf Hansen og Oldemor Grethe Mathea Antonsdatter. Altså halvbror til Karl magnus Hansen. Flere halvsøsken; Klaus, Hanna Stake, Ragna Olufsen,  gift me Sverre Olufsen som er en av navnene som står som forlover på et av ekteskapene. Og Christian Martin Hansen dom det var tips om her  han var ukjent for meg.

I siste ekteskap , det tredje da tydeligvis med Cecilie Katrine Hansen var barna;

Henry Manfred (tok navnet Mandem, etter sin kone), Jan, Per, min far og Tvillingbror Tor,og kjell som er yngst og lever som Henry den eldste. Kjell har muligens en del info han også men tror elstmann vet mer om oldefar Mikkel din eventuelt sjømann karriere.  Men er enig i at det begynner å de tvilsomt ut med det utfra kirkebok notatet fra dåpen til Karl magnus. 

Får komme tilbake med mere senere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel Johannesen Herberg holdt seg på Hedemarken. Sønn av ordføreren. Var gardbruker. Som sønn på og senere gårdbruker på den garden ble han nok aldri benevnt arbeider. Ei heller sjømann! Neppe aktuell i denne farskapssaken. Men det er så spesielt at en fra dette området ble skipper. Så "kaptein" høres ut som en krydring av historien. 

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Mikkel Johannesen Herberg holdt seg på Hedemarken. Sønn av ordføreren. Var gardbruker. Som sønn på og senere gårdbruker på den garden ble han nok aldri benevnt arbeider. Ei heller sjømann! Neppe aktuell i denne farskapssaken. Men det er så spesielt at en fra dette området ble skipper. Så "kaptein" høres ut som en krydring av historien. 

 

No skal ikkje eg som vestlending hevda verken det eine eller andre om sjøfolk frå Hedmark, men det er no eit uomtvisteleg faktum at det også kom sjøfolk frå innlands- og skogsbygdene på Østlandet, jfr. no avdøde Jon Michelet sine flotte bøker om "skogsmatroser".

 

Men, for å lufta ein annan tanke:

Kan denne barnefaren Mikkel Johannessen ha vore innanlands matros/ mannskap på eksempelvis Mjøsa? Den gamle hjuldamparen "Skibladner" (Mjøsas hvite svane) gjekk vel i rutefart over Mjøsa då som no? Elles så var det no båtar som gjekk både på Femunden og på Bygdin, berre for å nemna to andre store innsjøar.

 

Dersom det finst lister over slikt innanlands sjømannskap så vil eg tru at Statsarkivet på Hamar er rette adressa å konsultere.

 

Vennleg helsing Terje

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Terje Hatvik skrev:

 

No skal ikkje eg som vestlending hevda verken det eine eller andre om sjøfolk frå Hedmark, men det er no eit uomtvistelig faktum at det kom sjøfolk frå innlands- og skogsbygdene på Østlandet, jfr. no avdøde Jon Michelet sine flotte bøker om "skogsmatroser".

 

Men, for å lufta ein annan tanke:

Kan denne barnefaren Mikkel Johannessen ha vore innanlands matros/ mannskap på eksempelvis Mjøsa? Den gamle hjuldamparen "Skibladner" (Mjøsas hvite svane) gjekk vel i rutefart over Mjøsa då som no? Elles så var det no båtar som gjekk både på Femunden og på Bygdin, berre for å nemna to andre store innsjøar.

 

Dersom det finst lister over slikt innanlands sjømannskap så vil eg tru at Statsarkivet på Hamar er rette adressa å konsultere.

 

Vennleg helsing Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo selv det var spesielt med Kaptein fra de indre strøk og ihvertfall i så ung alder. Skal forhøre meg mere videre. Tenker å få tak i bygdebøker fra Skiptvet for å se om d kan være mere der å hente på info om rett Mikkel Johannesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Mikkel Johannesen Herberg holdt seg på Hedemarken. Sønn av ordføreren. Var gardbruker. Som sønn på og senere gårdbruker på den garden ble han nok aldri benevnt arbeider. Ei heller sjømann! Neppe aktuell i denne farskapssaken. Men det er så spesielt at en fra dette området ble skipper. Så "kaptein" høres ut som en krydring av historien. 

Takk for info om denne Mikkel Johannesen,  hovedgrunnen til at j fulgte dette sporet som min første prioritet var at han stod oppført som død i 1888 og det kunne stemme med info j hadde på at han, min oldefar  var omkommet på havet etter 1886 da min farfar var født.

Synes også at det var spesielt med kaptein fra Hedmark,  særlig nå i ettertid da j fikk tydet kirkebok fra farfars dåp der det står at Mikkel Johannesen var oppført som ungkar og tjenestedreng.

Da kan j ihvertfall legge den Mikkel Johannesen bort dom oldefar. Men det står rimelig tydelig Vang, Hedemarken og muligens Brummendal,  det siste noe mer utydelig men ihvertfall tolket som det av den som hjalp meg å tyde kirkeboka. Ellers takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1880-tallet bodde det ikke mange i Brumunddal. BNrumunddal var da delt mellom Vang og Ringsaker, så Vang og Brumunddal har kirkebøker for Vang sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kolbjorn Sveen skrev:

På 1880-tallet bodde det ikke mange i Brumunddal. BNrumunddal var da delt mellom Vang og Ringsaker, så Vang og Brumunddal har kirkebøker for Vang sogn.

 

Furnes annex var en del av Vang kommune fram til ca 1890. 

Egne kirkebøker for Furnes kirke.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=0414P&start_year=&end_year=&text=

 

 

MVH

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ola Aas skrev:

 

Furnes annex var en del av Vang kommune fram til ca 1890. 

Egne kirkebøker for Furnes kirke.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=0414P&start_year=&end_year=&text=

 

 

MVH

Ola

Tusen takk for tips Og deling Kolbjorn og Ola, da skal j kikke videre etter oldefar her, har såvidt kikket litt på Furnes tidligere, men trur det stort sett bare var en folketelling fra 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ola Aas skrev:

 

Furnes annex var en del av Vang kommune fram til ca 1890. 

Egne kirkebøker for Furnes kirke.

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=0414P&start_year=&end_year=&text=

 

 

MVH

Ola

Skal se selv senere i helgen, men kjenner dere til Guldskjæggerød gård søndre? Skal være Vang, Furnes området. Mener j så en MikkelJohannesen,  dreng på 28 år i 1875 folketelling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2019 den 14.37, Grethe Flood skrev:

Det står at sønnen Knut er født 1915 - Hegholmen?? - ved giftermålet i 1924 står det at Karl Magnus og kona skulle bosette seg på Hegholmen fyr, Nordstrand. 

 

 

Farfar , Karl magnus Hansen var først på utenriks, avanserte til 2 styrmann på seilskuter. Senere ble han kystskipper/skipsfører  og seilte fra Trøndelags kysten til Sverige, t.o.m. på Väneren. Seilte mye i Oslofjorden. 

Ser og vet at de bodde i både Oslo og hadde hytte på Kolbotn mot Bekkelaget/ Nordstrand. Nevnte Dønn Knut var altså født på Hegholmen fyr, De må ha bodd der med han s første kone, Olga. 

Ser senere at brud nr 2 som j ikke kjente til , Sigrid Marie Iversen sin far var fyrvogter på nevnte fyr,  Hegholmen.

De må ha bodd der ute. En søster av Knut, Ingrid som ble født i 1920 står oppført med fødested Steilene.

Dette er en godt kjent plass for meg da jeg jo er født på Nesodden. Steilen3 ligger rett utenfor Allværn . Der var det også fyrvokterbolig, og senere vil jeg tru de store tankene med Bensin eller hva det var som lå på en av de øyene. 

Var der flere ganger med far Per Hansen og lå over der i telt.

Til giftermål i 1924 med Sigrid Marie Iversen . I skjemaet

Under Karl magnus Hansen sine foreldre, Mikkel og Grethe står det et ord jeg ikke klarer å tyde, etterfulgt av datoen 30/9-1930. Kan du/dere tyde dette ordet? Tenkte det kunne ha noen betydning i søket etter oldefar Mikkel Johannesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke 30/9-1930,men 30/9.1900

"Konf. 30/9.1900"

Og det var vel ved vielsen i 1926 at den datoen sto,ikke ved vielsen i 1924.

Det var konfimasjonsdatoen til Karl Magnus.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2019 den 13.39, Ann-Mary Engum skrev:

Prøvde å søke etter Mikkel Johannesen i telling 1891 for Skiptvet.

Fant ham ikke der.

Men ser at tellingen er ufullstendig.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1891/52685

Har fått tak i forfatter av bygdebok fra Skiptvet,  boka bind 3 so er aktuell  skal finnes på biblioteket der i Skiptvet.  Skal kontakte de til uken,  og prøve å få tatt en tur dit samtidig med et besøk til min gamle onkel i Moss for å prøve å få lirket ut noe mere  utfyllende info fra han om Oldefar Mikkel Johannesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det står ikke 30/9-1930,men 30/9.1900

"Konf. 30/9.1900"

Og det var vel ved vielsen i 1926 at den datoen sto,ikke ved vielsen i 1924.

Det var konfimasjonsdatoen til Karl Magnus.

 

 

Ok, takk for oppklaring.  J mente å skrive 1900 men ble tydeligvis feil. 

Trudde det kunne være info om foreldrene men da var d jo hans egen konfirmasjon. 

Setter stor pris på deres hjelp alle sammen😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2019 den 8.41, Tom Kandal skrev:

 

Takk for tips Terje,  skal eventuelt sjekke med Hamar  statsarkivet senere. 

Har selv vært med å distribuere bøkene om Sjøens helter, Skogsmatrosen etc.

Jobber for Forlagssentralen. 

Skal prøve med et nytt forsøk på å få kontakt og opplysninger fra min gamle Onkel i Moss. Han var tidligere sjef for verftet Moss og hadde kapteingrad så han kunne ta ut de nye fartøyene på jomfruturen når de var ferdigstilte.

Ellers var farfar, Karl magnus Hansen på seilskuter  fra ca år 1900 som 14 åring.

Avanserte til 2 styrmann  og var en såkalt Capehorner   rundet Cape Horn med seilskute og minimum 300 nautiske mil seilas ved runding. Var vist 2 styrmann  på Lancing som var en av verdens raskeste båter/skarp seiler . Slo damperene med glans på diverse kryssninger/overfarter.

Han ble senere skipsfører/kystskipper innenriks. Var dog over til Sverige og opp Väneren også.

Kjørte vistnok Blindleia,  nærmest i blinda. På slutten kun i  indre Oslofjorden. Holdtpå til han var 70 år.

Min egen karriere ble kun byssegutt på Kielferja. Dette var i 80/81, ville ut videre men var begynt å bli vanskelig å få hyre særlig i byssa i handelsflåten for Norske. Så ble Kokk i land noen år og  15 mnd i marinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.