Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser min oldefar Mikkel Johannesen, født 1857. Mest sannsynlig på Hedemarken. Vang, Ringsaker, Furnes. Han forliste på havet. kaptein på seilskute. Har ikke årstall for forliset. sønn, min farfar Karl Magnus født 8 okt 1886 Skiptvet, Østfold


Tom Kandal
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, Tom Kandal skrev:

En søster av Knut, Ingrid som ble født i 1920 står oppført med fødested Steilene.

 

Her Ingrid (uten navn i Fødselsregisteret) i 1920 - se nr. 13 

Akershus fylke, Nesodden i Nesodden, Fødselsregister nr. 1 (1916-1946), Fødte og døpte 1920, Side 26
Permanent bilde-ID: kb10111406231031
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10111406231031
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10111406231031.jpg
 

Jeg kan ikke finne noen dåp for Ingrid - men mulig øynene mine svikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallet til Olga Hansen - 27.08.1922 - nr. 1093 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. B 12 (1922-1924), Dødsfallsprotokollside, Side 69
Permanent bilde-ID: sk20090514320348
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090514320348
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090514320348.jpg
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Her er dødsfallet til Olga Hansen - 27.08.1922 - nr. 1093 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. B 12 (1922-1924), Dødsfallsprotokollside, Side 69
Permanent bilde-ID: sk20090514320348
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090514320348
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090514320348.jpg
 

 

Tusen takk for info om Olga, farfars første hustru sin død. Da levde de tydeligvis med adresse Alværn, Nesodden  på dette tidspunktet.  Er rett utenfor der Steilene som datter Ingrid ble født på. Tror de flyttet inn igjen til Oslo/ Kristiania etter på. Veldig mange bobler og fødesteder en periode. Mener min far er født i Vika, Oslo.

Per Hansen født 29 juni 1933. Tvillingbror Tor samme dato.

Yngre bror Kjell født 1937-38 født Kolbotn,  De hadde vist hytte der.

Eldre brødre Henry Manfred  og Jan født 1927 og 1930.

Alle disse 5 med Cecilie Katrine Hansen 

Født Olsson som mor.

Senere flyttet de til Nesodden, Flaskebekk. 

Den korte tiden Karl magnus Hansen var gift med Sigrid Marie Iversen så må de ha hatt barna fra første ekteskap med Olga boende hos seg på Hegholmen fyr utenfor Nordstrand.

Endret av Tom Kandal
Feilskrivd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

 

Her Ingrid (uten navn i Fødselsregisteret) i 1920 - se nr. 13 

Akershus fylke, Nesodden i Nesodden, Fødselsregister nr. 1 (1916-1946), Fødte og døpte 1920, Side 26
Permanent bilde-ID: kb10111406231031
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10111406231031
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10111406231031.jpg
 

Jeg kan ikke finne noen dåp for Ingrid - men mulig øynene mine svikter. 

Bodde sannsynligvis i Oslo rundt Ingrid sin konfirmasjon alder. Far født Vika, Oslo 29 juni 1933. Vet forresten at hun endte opp på Lillehammer. Levde vist for ikke mange år siden .

Skriver og leser kun fra mobil, med ordforslag på som lager noen skriveleifer innimellom😉

Og 2 småtroll rundt meg hehe

Ellers så jeg det står at 5 av 6 barn i søskenflokken lever  trur det må være Enten Ruth eller Karl som er døde. 

Knut døde i Borgerkrigen Spania 1936-, var frivillig der. Vistnok minnesmerke på Rhodeløkka.

Endret av Tom Kandal
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tom Kandal skrev:

Tusen takk for info om Olga, farfars første hustru sin død. Da levde de tydeligvis med adresse Alværn, Nesodden  på dette tidspunktet.  Er rett utenfor der Steilene som datter Ingrid ble født på. Tror de flyttet inn igjen til Oslo/ Kristiania etter på. Veldig mange bobler og fødesteder en periode. Mener min far er født i Vika, Oslo.

Per Hansen født 29 juni 1933. Tvillingbror Tor samme dato.

Yngre bror Kjell født 1937-38 født Kolbotn,  De hadde vist hytte der.

Eldre brødre Henry Manfred  og Jan født 1927 og 1930.

Alle disse 5 med Cecilie Katrine Hansen 

Født Olsson som mor.

Senere flyttet de til Nesodden, Flaskebekk. 

Den korte tiden Karl magnus Hansen var gift med Sigrid Marie Iversen så må de ha hatt barna fra første ekteskap med Olga boende hos seg på Hegholmen fyr utenfor Nordstrand.

Ser under under dødsinfo om Olga, der det står om farfar, Karl magnus Hansen,  oppført som bryggearbeider pr  Tidspunkt. Sikkert i forbindelse med arbeid på Steilene ved Alvøen.

Det står at det er 6 umyndige barn.

(Ved Ingrids sin dåp står det 5 av 6 barn i søskenflokken i livet.)

Men i siste linje under det med de 6 umyndige barna står det noe jeg ikke klarer å tyde,  klarer du eller andre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tom Kandal skrev:

Ser under under dødsinfo om Olga, der det står om farfar, Karl magnus Hansen,  oppført som bryggearbeider pr  Tidspunkt. Sikkert i forbindelse med arbeid på Steilene ved Alvøen.

Det står at det er 6 umyndige barn.

(Ved Ingrids sin dåp står det 5 av 6 barn i søskenflokken i livet.)

Men i siste linje under det med de 6 umyndige barna står det noe jeg ikke klarer å tyde,  klarer du eller andre dette?

 

Intet særeie.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Intet særeie.

Ok, takk for hjelpen. 

Har forresten fått min onkel i prat om oldefar. Nå var han veldig usikker om hans sjøtid i det hele, ihvertfall angående befalsgrad om han hadde dette i det hele. Det viser jo som flere har påpekt at muntlige overføringer er så som så.  Var han selv som antydet dette om kaptein for noen år siden, 2011.

Han sa at han snakket litt med sin farmor Grethe Mathea Antonsdatter i hennes siste leveår men hun var da blitt senil desverre. 

Onkel og mine brødre var Nå i Karl magnus Hansen ditt siste ekteskap så hun var blitt gammel da og onkel var i marinen først under slutten av krigen og noen år til før han var ute i handelsflåten. Så han var lite hjemme mens hans farmor fortsatt var tilregnelig og han var voksen selv.

Skal ned til han i Moss senere og ta en dypere prat om slekta. 

Mye ny info som jeg har fått fra dere her inne og litt j selv har funnet j vil dele og prate med han om. Trur han kan komplimentere helhets bildet litt rundt farfars og oldemors ekteskap, barn og oppholdssteder.

Blir da og stikke innom biblioteket i Skiptvet samtidig for å se om j får tak i bygdeboka. 

Snakket med forfatteren litt løst før i dag. Han har lett litt men sånt tar tid så skal selv prøve å få gjordt dette. Utfra nevnte plasser som Aamotsplass og Mortenshytten, ikke Martenshytten som tidligere har blitt antydet fra en så skal d være i bind 3 i dette verket.

Men flere Aamodt steder sier forfatter og flere gårder under Mortenshytten. 

Suer tvi tvi for ny info om oldefar Mikkel Johannesen der. Er sikkert bare det lille halmstrået en må finne så kartlegger en hele åkeren👍

Skal ellers kikke på tilsendt materiale om Furnes/ Vang/Brummendal. 

Vil ellers bare nevne at mor Kjellaug Kandal ble skilt fra far Per Hansen tidlig på 70 tallet, jeg tok mors pikenavn i godt voksen alder. Er selv født 06.10.1963.  Bodde på Nesodden til økt 73. Halvannet år alene med far siden j hadde begynt på skolen. Far ble alkoholiker og var tydelig preket av dette etterhvert.  Var dement siste 15 år før han døde 74 år gammel. Mistet mye av kontakten med farssiden av slekta etter dette. Så kjekt å finne ut av litt nå som et minne om slekta. Begynte så smått med dette før noen år siden.  Har vært så heldig å få 2 små barn nå etter fylte 50 år så bært satt litt på vent det hele. Samtidig har en vel håpt over litt mye på engang. Med både mors og fars slekt samtidig med barn og jobb.

Blitt kveld og nattetimer stort sett en får gjordt noe.

Kopierer på dette så alle som har vært med får denne infoen.

Tusen takk alle sammen. Setter stor pris på innsatsene deres. Ikke alle spor er fulgt opp ennå men skal ta tak når tid er til stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen.  Har forresten fått min onkel i prat om oldefar. Nå var han veldig usikker om hans sjøtid i det hele, ihvertfall angående befalsgrad om han hadde dette i det hele. Det viser jo som flere har påpekt at muntligeoverføringer er så som så.  Var han selv som antydet dette om kaptein for noen år siden, 2011. Han sa at han snakket litt med sin farmor Grethe Mathea Antonsdatter i hennes siste leveår men hun var da blitt senil desverre.  Onkel og mine brødre var Nå i Karl magnus Hansen ditt siste ekteskap så hun var blitt gammel da og onkel var i marinen først under slutten av krigen og noen år til før han var ute i handelsflåten. Så han var lite hjemme mens hans farmor fortsatt var tilregnelig og han var voksen selv. Skal ned til han i Moss senere og ta en dypere prat om slekta.  Mye ny info som jeg har fått fra dere her inne og litt j selv har funnet j vil dele og prate med han om. Trur han kan komplimentere helhets bildet litt rundt farfars og oldemors ekteskap, barn og oppholdssteder. Blir da og stikke innom biblioteket i Skiptvet samtidig for å se om j får tak i bygdeboka.  Snakket med forfatteren litt løst før i dag. Han har lett litt men sånt tar tid så skal selv prøve å få gjordt dette. Utfra nevnte plasser som Aamotsplass og Mortenshytten, ikke Martenshytten som tidligere har blitt antydet fra en så skal d være i bind 3 i dette verket. Men flere Aamodt steder sier forfatter og flere gårder under Mortenshytten.  Suer tvi tvi for ny info om oldefar Mikkel Johannesen der. Er sikkert bare det lille halmstrået en må finne så kartlegger en hele åkeren👍 Skal ellers kikke på tilsendt materiale om Furnes/ Vang/Brummendal.  Vil ellers bare nevne at mor Kjellaug Kandal ble skilt fra far Per Hansen tidlig på 70 tallet, jeg tok mors pikenavn i godt voksen alder. Er selv født 06.10.1963.  Bodde på Nesodden til økt 73. Halvannet år alene med far siden j hadde begynt på skolen. Far ble alkoholiker og var tydelig preket av dette etterhvert.  Var dement siste 15 år før han døde 74 år gammel. Mistet mye av kontakten med farssiden av slekta etter dette. Så kjekt å finne ut av litt nå som et minne om slekta. Begynte så smått med dette før noen år siden.  Har vært så heldig å få 2 små barn nå etter fylte 50 år så bært satt litt på vent det hele. Samtidig har en vel håpt over litt mye på engang. Med både mors og fars slekt samtidig med barn og jobb. Blitt kveld og nattetimer stort sett en får gjordt noe. Kopierer på dette så alle som har vært med får denne infoen. Tusen takk alle sammen. Setter stor pris på innsatsene deres. Ikke alle spor er fulgt opp ennå men skal ta tak når tid er til stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 11.41, Ann-Mary Engum skrev:

Lenke til vielsen i 1926

høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/50923/85

Hei, klarer du/dere å finne vielsesdokumentet for Karl Magnus Hansen  født 08 oktober 1886, Skiptvet sitt første ekteskap,  det med Olga? Hun var født 24 mars 1883, Høland, Akershus . Død 27 august 1922.

Slik at jeg kan finne Olga sitt pikenavn og kanskje noe mer info om oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Dåpen til Olga: 

 

Akershus fylke, Løken i Høland, Ministerialbok nr. I 13 (1880-1897), Fødte og døpte 1883, Side 24
Permanent bilde-ID: kb20060719030103
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060719030103

(Nr. 21)

 

Tusen takk for info om Olga. 

Da har en funnet hennes foreldre.

Klarte å tyde at moren het Maren Sørensdatter og var fra Ljøner, Eidskogen.  Faren Anton Hansen. Men hva står det etter hans navn?

Lengh(k) og noe som ser ut som en stor H, det siste kan jo være for Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tom Kandal skrev:

Tusen takk for info om Olga. 

Da har en funnet hennes foreldre.

Klarte å tyde at moren het Maren Sørensdatter og var fra Ljøner, Eidskogen.  Faren Anton Hansen. Men hva står det etter hans navn?

Lengh(k) og noe som ser ut som en stor H, det siste kan jo være for Høland.

 

"Lengh(k)=Ungk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

"Lengh(k)=Ungk.

Takk skal du ha.

Har prøvd å lete etter vielsen til Karl magnus Hansen og Olga Hansen men finner den ikke. 

Første sønn, Nordahl ble født i 1909 så tipper litt før dette, ser omtrent 1907 i et notat på My Heritage profilen min men finner ikke ut hvor det stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tom Kandal skrev:

Takk skal du ha.

Har prøvd å lete etter vielsen til Karl magnus Hansen og Olga Hansen men finner den ikke. 

Første sønn, Nordahl ble født i 1909 så tipper litt før dette, ser omtrent 1907 i et notat på My Heritage profilen min men finner ikke ut hvor det stammer fra.

 

Prøv å finn dåpen og konfirmasjonen til Nordal.

Kan være opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I telling 1910 bodde Nordal i "Arbeiderboligen paa Jagtsjæret" i Aker.

 

I telling 1923 bodde Nordal  i Klingenberggt 20 i Johannes menighet.

 

Han var født 15.03.1909 i Kristiania.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Olaf Hansen 01.11.1863 Fredrikshal m   g ??carl   Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
Grehte Hansen 23.05.1867 Skipvet k Kone g     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
Klaus Hansen 17.01.1900 Kristiania m Søn !!     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
Hanna Hansen 08.11.1902 Malmøkalven k Datter !!     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
Ragna Hansen 02.09.1906 Kristiania k Datter !!     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
Olaf Hansen 16.03.1909 Kristiania m Søn ug     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
Leif Stake 18.04.1900 Kristiania m   ug Sjaufør   Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k

> Karl Hansen

08.10.1886 Skipvet m   e Arbeider   Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
> Nordal Hansen 15.03.1909 Kristiania m Søn ug     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
> Hilma Hansen 23.11.1912 Kristiania k Datter ug     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
> Knut Hansen 25.01.1915 Hegholmen ?? m Søn ug     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
> Ingri Hansen 11.08.1920 Steilene k Datter ug     Klingenberggate 20 03 Johannes Bunke198k
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

I telling 1910 bodde Nordal i "Arbeiderboligen paa Jagtsjæret" i Aker.

 

I telling 1923 bodde Nordal  i Klingenberggt 20 i Johannes menighet.

 

Han var født 15.03.1909 i Kristiania.

Det virker som Karl Magnus Hansen har bodd i Klingenberggata 20 i flere vendinger. Ser jo at moren Grethe Mathea Hansen og stefar Olaf bor der.

Leif Stake som står oppført der i 1923, blir gift med Hanna, Halvsøster av Karl magnus Hansen. Både Leif Stake som er sjåfør og Grethe Mathea Antonsdatter Jansen jobbet for Kirsten Flagstad,  operasangerinnen. Stake som sjåfør og forretningsfører. Så til det meget spesielle forholdet i slekta; Olaf Hansen, Født 16 mars 1908 eller 1909, det står forskjellige år på telling, 1910 og 1923.

Han er jo da Sønn av Grethe Mathea Antonsdatter Hansen og Murer Olaf Hansen. Han blir senere gift med Hilma Hansen, Født 23 november  1912 og datter av Karl magnus Hansen. Altså blir Hilma gift med sin halvonkel...

Mulig å finne vielsen for disse 2?

Interesert om det står noe om dette nære slektsforholdet i vielser eller lysning for deres ekteskap.de fikk ihvertfall en sønn, Ørnulf  født sent 30 tall vil j tru.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tom Kandal skrev:

Det virker som Karl Magnus Hansen har bodd i Klingenberggata 20 i flere vendinger. Ser jo at moren Grethe Mathea Hansen og stefar Olaf bor der.

Leif Stake som står oppført der i 1923, blir gift med Hanna, Halvsøster av Karl magnus Hansen. Både Leif Stake som er sjåfør og Grethe Mathea Antonsdatter Jansen jobbet for Kirsten Flagstad,  operasangerinnen. Stake som sjåfør og forretningsfører. Så til det meget spesielle forholdet i slekta; Olaf Hansen, Født 16 mars 1908 eller 1909, det står forskjellige år på telling, 1910 og 1923.

Han er jo da Sønn av Grethe Mathea Antonsdatter Hansen og Murer Olaf Hansen. Han blir senere gift med Hilma Hansen, Født 23 november  1912 og datter av Karl magnus Hansen. Altså blir Hilma gift med sin halvonkel...

Mulig å finne vielsen for disse 2?

Interesert om det står noe om dette nære slektsforholdet i vielser eller lysning for deres ekteskap.de fikk ihvertfall en sønn, Ørnulf  født sent 30 tall vil j tru.

 

Mer info om Hilma, Olaf og Ørnulf.

Finner navnet Hygås bak både Hilma og Olaf på My Heritage siden til Jack Lendl, gift med Grete Lendl, datter av Ørnulf.

Olaf stod i den ene folketellingen med initialene O.A.  dette står for Olaf Aleksander. Født 16 mars 1909. Han døde 3 april 1974 på Oksval, Nesodden, Akershus. 

Hilma født 23 november 1912, død 11 juni 2002, Fagerstrand,  Nesodden. 

Under Hilma fant jeg født Nilsen, hørest rart ut... kan være født Hansen det menes,  blir jo uansett gift Hansen. Bare en tanke om dette med at hun blir gift med sin egen halvonkel   kan hun ha endret på navn underveis før vielsen? Bare for å gå klar med myndighetene?

Rein synsing selvsagt.

Sønnen Ørnulf Hansen født 26 mai 1938, død 2009.

Ha en fin natt/dag.

Vennlig hilsen Tom Kandal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.