Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser opplysninger om min oldefars bror Conrad Howden og hans kone


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Etterlyser opplysninger om min oldefars bror Conrad Peter Howden og hans kone.

Det jeg vet om han er følgende:

 

Født: 13 Mai 1893 i Minneapolis.

  • Emigrerte sammen med familien i 1897 tilbake til Ørsta der foreldrene var fra og der moren etter kort tid døde av tuberkulose.
  • Folketellingen 1900: bosatt hos sin far og hans stemor m/familie i Moloveien i Ålesund.
  • Konfirmert i 1907: Da bosatt hos sin far i Ålesund.
  • Folketellingen 1910: bosatt hos sin far og hans stemor m/familie i Øvre Strandgate 22 i Ålesund, er da nevnt som barberer som sin far.
  • 19. Januar 1924 blir det registrert et handelsfirma Conr. Howden i Nordahl Brunsgt. 3 i Oslo

Døde: 9 April 1929 på Ullevål sykehus i Oslo.

 

Hans skal ha blitt begravet på Nordre gravlund og ifølge begravdeioslo.no finnes det en grav der registrert

som iallfall kan være hans kone:

 

22.102
Sofie Hovden    Nordre gravlund    født: 1889-10-11    død: 1974-07-25

 

Det jeg vet om henne er følgende:

  • 1940-71: Adresseboka for Oslo. Bor en enkefru Sofie Howden i Nordahl Brunsgt 3mb2.
  • Da hun døde ble det tatt vare på en salmebok fra henne der det står Karen Sophie ?(Aas)?

 

Det jeg ønsker å finne ut av er hvem Sofie var og når de ble gift, kanskje finnes det noen spor etter hvor Conrad var mellom 1910 og da han dukker opp i Oslo?

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ann-Mary, det er godt å ha et sted å spørre når man står fast. Her var det mye å lete videre i 😉 

Da skal det vel være mulig å finne vielsen et sted mellom Askim og Oslo..

Siden hans bror (min oldefar) bodde i Chicago 1909-1917, 1919-1924 kan det jo være at også Conrad var der frem til han kommer til Oslo,

men det har jeg foreløpig ikke funnet.. Interessant å lese at han i 1923 nevnes som cigarhandler :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg vil som et a propos til David Widerberg Howdens slektstre, hvis lykken bestemmer at dette emnet blir lest så lenge etterpå, ta frem igjen en sak diskutert på NSF sitt forum for noen år siden. Nemlig at vi er i slekt og har et overlappende DNA-segment. Jeg har spurt D. W. Howden om han er interessert i å samarbeide oss frem til felles forfedre, men svaret var nei, det må jeg gjøre selv. Og nå har det seg slik at det er tid og anledning til å gjøre nettopp det; granske D. W. Howdens anetavle med formål å identifisere hvilke aner vi har felles. Men, jeg ser at slektstreet på MyHeritage Widerberg Howden er stengt med innloggingssperre. Kan du gi meg adgang, eller evt. sende en .ged-fil. Til glede for Brukernes eget forum også, er det vel sannsynlig at noen av dine slektsgåter vil bli diskutert nettopp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tillegg, her vist ved mørk farge, er mine forfedre fra de nærmeste århundrer. 50% britisk/tysk er jeg, men de utenlandske anene er fra veldig langt tilbake.

slekt.JPG.0223617cc580b931c6548997a24cc3c9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Astrid K. Halleraker skrev:

Jeg vil som et a propos til David Widerberg Howdens slektstre, hvis lykken bestemmer at dette emnet blir lest så lenge etterpå, ta frem igjen en sak diskutert på NSF sitt forum for noen år siden. Nemlig at vi er i slekt og har et overlappende DNA-segment. Jeg har spurt D. W. Howden om han er interessert i å samarbeide oss frem til felles forfedre, men svaret var nei, det må jeg gjøre selv. Og nå har det seg slik at det er tid og anledning til å gjøre nettopp det; granske D. W. Howdens anetavle med formål å identifisere hvilke aner vi har felles. Men, jeg ser at slektstreet på MyHeritage Widerberg Howden er stengt med innloggingssperre. Kan du gi meg adgang, eller evt. sende en .ged-fil. Til glede for Brukernes eget forum også, er det vel sannsynlig at noen av dine slektsgåter vil bli diskutert nettopp her.

Hei Astrid.

Jeg husker ikke nå at jeg har sagt nei til det, men kan godt være at jeg da var opptatt med noe annet. Akkurat nå har jeg jo vært opptatt med oppdrag for TV2. Men ellers ligger slekta mi ute flere steder, så har ikke så mye hemmeligheter der ;)  

Bare hyggelig om noen gjenkjenner noe felles, noen feil i treet har jeg som alle andre også. Oppdaget en følgefeil som av en eller annen grunn ikke har blitt rettet, senest i dag (vielsesår for mine tippoldeforeldre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask og utfyllende tilbakemelding. Jeg har nettopp lest episode-omtale 7 av 9 Josefine Babyen i containeren, lenket hvis det er flere på forumet som har lyst å vite hva som blir presentert på TV(2) fra siste forskning innen DNA og slekt.

Jeg vil se nærmere på alle slektslenkene du har listet opp, og har bare ett spørsmål til. For å være helt nøyaktig så er det JAN KJETIL Howden C/O David W. Howden som er min match. Tredje part er en person med navn Tore Syversen. Både Jan Kjetil H. og Tore S. har gårdsnavnet Howden/Hovden i sine anetavler. Kan du kort si meg hvilke aner du har felles med Jan Kjetil Howden? Er han din farbror?

Endret av Astrid K. Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Astrid K. Halleraker skrev:

Takk for rask og utfyllende tilbakemelding. Jeg har nettopp lest episode-omtale 7 av 9 Josefine Babyen i containeren, lenket hvis det er flere på forumet som har lyst å vite hva som blir presentert på TV(2) fra siste forskning innen DNA og slekt.

Jeg vil se nærmere på alle slektslenkene du har listet opp, og har bare ett spørsmål til. For å være helt nøyaktig så er det JAN KJETIL Howden C/O David W. Howden som er min match. Tredje part er en person med navn Tore Syversen. Både Jan Kjetil H. og Tore S. har gårdsnavnet Howden/Hovden i sine anetavler. Kan du kort si meg hvilke aner du har felles med Jan Kjetil Howden? Er han din farbror?

Ja, det har vært et spennende prosjekt å jobbe med den saken,  lærer så mye av å ta på seg slikt! Men lærte da også mye av å utgi denne boka: https://slekt1.com/boka-slektsforskning-med-dna-endelig-pa-norsk/ Jan Kjetil er min far, født i Stavanger og i hans anetavle er det omtrent kun vestlendinger, farfar (Howden) fra Ørsta på Sunnmøre, farmor fra Egersund i Rogaland, morfar fra Hommersåk i Rogaland, morfars far fra Bergen, morfars mor fra Hommersåk og mormor fra Gjesdal i Rogaland.

Endret av David Widerberg Howden
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Astrid K. Halleraker skrev:

Tredje part er en person med navn Tore Syversen. Både Jan Kjetil H. og Tore S. har gårdsnavnet Howden/Hovden i sine anetavler. 

 

Her dukket det opp et interessant navn. Jeg har ei nedarvet gammel snusdåse i messing hvor det er inngravert 'Thore Siversen' og 'ANNO 1793'. Har overhode ingen opplysninger om han eller hvor snusdåsa kommer fra. Noen mulighet for at dette kan være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Syversen er i denne sammenheng født ca 1945, bor for tiden i Trondheim.

11 timer siden, Per-Sverre Budahl skrev:

Jeg har ei nedarvet gammel snusdåse i messing hvor det er inngravert 'Thore Siversen' og 'ANNO 1793'

Det er ikke uvanlig med etterlysningsemner på forumet her, med utgangspunkt i inngraverte initialer og årstall. Bare opprett et nytt separat emne, så kanskje det kommer svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Per-Sverre Budahl skrev:

 

Her dukket det opp et interessant navn. Jeg har ei nedarvet gammel snusdåse i messing hvor det er inngravert 'Thore Siversen' og 'ANNO 1793'. Har overhode ingen opplysninger om han eller hvor snusdåsa kommer fra. Noen mulighet for at dette kan være samme person?

Per-Sverre og jeg deler endel slekt fra Trondheim: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Schultz_(fra_Trondheim)_(slekt) Men hvem Thore kan være er nok ikke lett å spore.. Spennende å knytte gjenstander med initialer til personer i slektstreet 🙂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: arbeidet for å oppspore felles opphav til Jan Kjetil Howden (far til David W.

Howden NSF og Åsted Norge TV2), Tore Syversen (1945) i Stjørdal Slekt og Data Nord-Trøndelag

og meg Astrid K. H.

 

Forprosjekt, en kort repetisjon. Et felles overlappende DNA-segment (litt over 7 cM, krom 9)
ble oppdaget på FTDNA Family Tree DNA i 2017. På Middelalderforumet til NSF spurte jeg da
DWH og TS om de kunne ha lyst til å delta i jakten på opphavsmann til DNA-segmentet. Og kan
med det samme si at e-poster blir det uhyre mye av i denne typen arbeid. DWH og TS fikk altså
hver sin henvendelse, men avslo.

 

Nå i november 2019 kan alle tre involverte personer mer om DNA, og våre anetavler har vokst
med slektsgransking underveis, og ved denne gangens anmodning svarte de ja til å samarbeide.
Jeg har fått tilsendt en lenke til Tore Syversens anetavle som er publisert på MyHeritage.
DWH's anetavle er lagt ut på flere nettsteder, lenker er oppgitt ovenfor #17.

 

I slektsprogrammet Legacy, som jeg bruker på min PC, og antagelig er det slik med alle slekts-
programmer, så kan et slektstre importeres ved at det leses og lagres av Legacy. Tilsvarende
kan en anetavle eksporteres. F.eks. hvis jeg har et stort slektstre der alle søskenflokker er
registrert, med evt. ektefeller, så vil det oppstå et behov for å eksportere og ekstrahere

bare direkte aner. Dvs. barn, mor og far, for hver generasjon. Legacy bruker en metode som
kalles flagging til å avmerke alle direkte aner. Flaggene er skjult i skjermvisning. Det
viktigste jeg vil frem til her er å minne om standard utvekslingsformat kalt gedcom. Filene
har ekstensjon eller etternavn ".ged".

 

Neste gang noen spør om du vil samarbeide i jakten på opphavsmann til et felles DNA-segment,
så er det mest bekvemt og effektivt å eksportere og sende din anetavle på .ged-format, slik
at mottager raskt og enkelt importerer dette i sitt slektsprogram og øyeblikkelig får din

anetavle skjermvist lokalt på sin PC.


Hovden-navnet:
Første antagelse var at DWH og TS var beslektet via Hovden-gården. Men det viser seg at
gårdsnavnet Hovden finnes flere steder i landet, og DWH-Hovden er i Ørsta MRO, mens TS-Hovden
er i Østfold.

 

Anetavlene til DWH og TS er blitt nokså store i mitt Legacy-system. Her er de store FELLES-
trekk som har fremkommet. DWH har forfedre i Ørsta MRO og Rogaland. TS har forfedre i ytre
Sunnmøre MRO, og AKH (meg) har kjente forfedre i Rogaland.

Som kjent så er det en skipsled langs kysten av Sørvestlandet. I følge bygdehistorien  (<- lenke)

se s. 49 og Ixxx som viser treff på ordet Ryfylke, for Ørsta var det vanlig med jektefart sør til Bergen,

men også nordover. Det er et unntakstilfelle for denne trafikken, som kan være relevant for

inneværende slektsoppgave. Nemlig at ørstinger seilte så langt sør som til Ryfylke for å kjøpe såkorn

("sædekorn"). I en bestemt tidsperiode det var flere uår på rad, nemlig beg. av 1690-årene.

 

Da er spørsmålet: hvem var disse "Terje Vigen" i våre anetavler, det gjenstår å finne frem

til. Ryfylke-området står for et distrikt i ROG, øst-delen av Bokna-fjorden. Men i gamle
dager var det hele Rogaland, visstnok.

 

 

 

 

 

Endret av Astrid K. Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Segmenter på 7 cM alene er det nok sjeldent jeg jobber mye med, grunnen er at disse kan være arvet inntakt gjennom så mange generasjoner at det ville vært vanskelig å finne noe ut av og kan i teorien også være et befolkningssegment som deles av svært mange helt tilbake til langt før skriftlig tid. Segmenter som er 10cM eller større er nesten alltid IBD, segmenter på 8-10cM er sannsynligheten omtrent 50%, for IBD, mens segmenter på 6-8cM er mer sannsynlig IBC enn IBD.  (IBD= Identisk grunnet delt ane, IBC= Identisk grunnet tilfeldig likhet). Mer om dette her: https://dna-explained.com/2016/03/10/concepts-identical-bydescent-state-population-and-chance/

 

Hvis dette allikevel er et segment arvet gjennom en felles ane, bør man nok se etter noe felles i Sunnmøre,. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så hyggelig at du også er nysgjerrig på hvor denne granskningen vil føre hen. Hvis innsatsen bare fører til en tåkeheim av mulige kandidater, eller tvetydige resultater, så blir det en erfaring å ta med seg videre. Utover prioritering om at en anetavle må være korrekt, så er ikke dette prosjektet av samme alvorlighetsgrad som en krimserie.

Bygdehistorien referert til ovenfor nevner gårdene Follestad og Åm i Ørsta, som aktører i Jektefarten. Det er morsomt å vite at Jan Kjetil Howden har disse gårdene i sitt tre, men enda gjenstår flere uker med slektsgransking før jeg kan lete etter enkeltpersoner og slektskap på tvers av matchene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.