Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplassen Tveregtrøen under Tvereggen på Strinda


Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

En gren av mine aner har fire generasjoner (generasjon 5, 4, 3 og 2) som har bodd på husmannsplassen Tveregtrøen under Tvereggen på Strinda i Trøndelag. Navnet Tveregtrøen dukker opp første gang som bosted i barnedåpen til Karen Margrethe 20 februar 1848. Hun er datter av Nils Olsen fra Kvamsgrind under Leira (født 17 september 1809) og Christiana Olsdatter fra Ranumsbak under Ranum (født 20 september 1812) som er gift og bor på Tveregtrøen.

 

Etter dette er det jevnlige referanser til Tveregtrøen i en rekke barnedåper og i folketellingene i 1865, 1875 og 1900. I 1910 er bostedet til min familie endret til Tveregdal (Navnet Tveregtrøen finnes ikke i folketellingen i 1910 og jeg lurer på om Tveregdal og Tveregtrøen er samme plass). Familien forlater Tveregtrøen (eller Tveregdal) i 1913. Siste referanse til navnet Tveregtrøen forekommer i en barnedåp i 1906.

 

Mitt spørsmål er: Er det noen som sitter på mer informasjon om Tveregtrøen? Hvor dette stedet finnes på kartet og om stedet finnes i dag? Bilder er vel mye og håpe på 🙂

Jeg har funnet et oversiktsbilde over Tvereggen som muligens også inkluderer Tveregtrøen (link). Er det noen som kan peke ut Tveregtrøen på dette bildet?

Alle tips er til stor hjelp 🙂

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelutkastet 1950: https://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50?task=s&fnr=16&hid=531&gnr=90

Dette er oversyn over eigedomar under Tverregga; nokre av dei er neppe meir enn ei hustomt. Delar av garden vart bygd ut som bustadområde på 1950/60-talet

Her er ingen "-trøen" eller "-dal", så anten har husmannsplassen ikkje vorte skild ut og tinglyst  (skyldsett) som bruk, eller så har han skifta namn.

Nedre Tverregga hadde eige gardsnr. og var framleis udelt. i 1950

https://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50?task=s&fnr=16&hid=531&gnr=93

 

Dersom plassen aldri vart utskild og formalisert, kan det vere vanskeleg å finne særleg mange spor etter han.

I prinsippet skulle plassekontrakter tinglysast, men det kosta pengar og vart ofte ikkje gjort. Men det kan hende du kan finne ei slik tinglysing.

Det kan vere ført inn i realpanteregisteret under bruket plassen høyrde til, eller i personpanteregisteret på husmannen sitt namn.

 

Det vart halde utskifting på mange gardar (innmark, utmark) i 1860-80-åra. Tveregga hadde to bruk i 1886 (matrikkelen), så det kan

hende det var ei form for utskifting. Dette er i så fall tinglyst der grensene er utførleg skildra, inkludert plassering og status for

husmannnsplassar. Det vart gjerne laga kart for denne utskiftinga. Men det kan også hende at dei to bruka hadde delt garden i to skilde delar,

som ikkje trong vidare utskifting. Då finn du ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar!  

Takk for verdifull informasjon!  Jeg er redd det er som du sier, og at Tveregtrøen aldri fikk sitt eget bruksnummer. Jeg har fått opplysninger om at en av søsknene til den siste av mine aner som bodde på Tveregtrøen på et litt senere tidspunkt fikk kjøpt en tomt utskilt fra en av Tvereggen brukene. Jeg skal forsøke å finne ut mer om dette. Det kan tenkes at Tveregtrøen rett og slett ble fraflyttet (og eventuelt revet) like etter 1910. Jeg vet heller ikke om Tveregdal og Tveregtrøen er samme sted.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.