Gå til innhold
Arkivverket

Min oldemor Stefhine Caroline Andersdatter (Andersen)


turidlovise
 Del

Recommended Posts

Min oldemor Stephine Caroline Andersdatter (Andersen) født 1/1-1857 Bergen døpt 1/2-1857 Domkirken Bergen. Hun fikk et (uekte) barn født 16/10-1876 Alfred Sigvald Juul. Han voks opp hos fosterforeldre i Trondheim. Faren var kjøpmann Niels Juul fra Bergen. 

Ble i oppveksten fortalt at hun emigrerte til Amerika(angivelig sammen en sjøkaptein, styrmann eller lignende)

Vi vet at hun kom til Trondheim når han var rundt (8-12) for å hente sønnen med seg. Men sønnen hadde knyttet seg til fosterforeldrene og ville ikke forlate dem.

Har ikke hørt om at noen i familien har noen brev mellom mor og sønn. Derfor vet vi ingenting om hvor det ble av henne.

Fant henne i FT 1865 da hun var sammen med moren Severine Birthine Steffensdatter på gården hos Henrik Myrmoe 415,122.

Ved FT 1875 var hun tjenestepike hos skipsreder Smith i Bergen. Bergen Kjøpstad 18-12a. Her bruker hun navnet Caroline Andersen.

Det siste jeg har funnet om henne er en anmodning om attest den 30/10-1877 der hun oppgir at faren til barnet er kjøbmand i Bergen. Ser henne ikke på FT senere heller.

Har prøvd å lete i emigrasjonslister men finner ingen ting. Og så lurer jeg på om alle emigrisjonslistene etter 1878 er å finne. Og hvordan jeg skal lete. 

Nå er det første gangen jeg bruker dette forumet. Og håper jeg gjør dette riktig.

Men jeg håper noen kan hjelpe med å finne ut av dette.

Mvh

Turid Lovise Juul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.