Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1891 avskrevet versjon


Kolbjorn Sveen
 Del

Recommended Posts

14 minutter siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Er det noen som kan hjelpe meg å finne den avskrevede versjonen av folketellingen for 1891 for Ringsaker?

 

Fritekstsøk i Finn kildehttps://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Ringsaker+1891&from=&to=&archive_key=

 

Det ser ut til at folketellinga 1891 for Ringsaker (foreløpig) kun er tilgjengelig i skanna versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig dette! Før jul fant jeg en avskrevet versjon, uten søkefunksjon. Men kunne bla meg gjennom gardene i tellingskretsene. Den lenken jeg da brukte, fungerer ikke lenger! Paoirversjonen er ikke for hissige amatører. Hjerteinfarkt etter første garden! 😂

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Pussig dette! Før jul fant jeg en avskrevet versjon, uten søkefunksjon. Men kunne bla meg gjennom gardene i tellingskretsene. Den lenken jeg da brukte, fungerer ikke lenger! Paoirversjonen er ikke for hissige amatører. Hjerteinfarkt etter første garden! 😂

 

Da er det mulig den var blitt lagt ut ved en feiltakelse, og at den er midlertidig trukket tilbake.

 

For å finne fram i skanningene, må du først finne eiendommen i kretslistene. Der finner du henvisning til huslistenummeret, som også er nøkkelen til å finne personsedlene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det er beklagelig at den er trukket tilbake. Rett nok var det mye feilskrift på gardsnavn, men for oss som er lokalkjente og trenger den til diverse prosjekter, var den et funn. og rask å navigere i. Den kunne ha ligget der og blitt rettet opp senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Takker for svar. Det er beklagelig at den er trukket tilbake. Rett nok var det mye feilskrift på gardsnavn, men for oss som er lokalkjente og trenger den til diverse prosjekter, var den et funn. og rask å navigere i. Den kunne ha ligget der og blitt rettet opp senere.

 

Den kommer nok snart tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forum.arkivverket.no/topic/228696-lenke-fungerer-ikke/

https://forum.arkivverket.no/topic/228766-1891-censuses-now-available-on-da2017/

 

 

Saka er at Digitalarkivet har publisert 1891-folketeljingar transkriberte av Ancestry, Familysearch og MyHeritage for dei områda der det ikkje finst "norske" transkripsjonar. Desse transkripsjonane vil ha ein del feilskrivingar fordi folk ikkje er lokalkjende (eller eingong norske), men er samstundes eit mykje betre alternativ enn "ingenting". Ved ein feil har desse folketeljingane også blitt publiserte for enkelte område der det går føre seg registrering eller der folketeljingane er reserverte av Digitalpensjonatbrukarar. Det er desse folketeljingane som no er trekte tilbake.

 

Eg skulle ynskje at denne måten å tenkje på også kunne gjelde for dei databasane som Digitalarkivet av kvalitetsomsyn eller strukturelle omsyn ikkje ynskjer å overføre frå "Gamle" Digitalarkivet. Dette gjeld m.a. kyrkjebokdatabasane for (deler av) Sogn og Fjordane. Før eller sidan vil det vere slutt for "Gamle" Digitalarkivet. Ser ein vekk frå perioden 1800-1815 finst det ikkje skikkelege alternativ til desse databasane, som dermed er av stor verdi når ein skal finne fram i dei skanna kyrkjebøkene. Den dagen alle data er transkribert på nytt kan ein fjerne desse kyrkjebokdatabasane, men ikkje før

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan godt forstå Digitalarkivet, men noen av oss trenger en lettvindt adgang til dette nå for våre prosjekter. det kunne være kjekt å få  adgang. I hvertfall mitt prosjekt kjenner bygda og brukene så godt at vi kan leve med den feilskrivingen vi så. 

Vi har jo klart oss godt uten 1891 tellinga også, men for mitt prosjekt er det nødvendig å vite hvem som bor på plassene i 1891. Husmenn flyttet ofte. Vi vet at informasjonen er tilgjengelig i skannet versjon, men det er til å bli svett av å sitte og bla i den når informasjonen er tilgjengelig i søkbart format. Jeg skal innom en 4-500 plasser nå på kort tid.

Kunne man gi eksklusivt tilgang da? Etter søknad? Please! 🙂

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes avskrifter av disse fra Ancestry, Familysearch og MyHeritage, men disse publiserer vi ikke fordi vi vet det kommer bedre avskriften innen kort tid. Det er ikke aktuelt for oss å legge disse ut mens vi vente på de bedre avskriftene. Med kort tid håper vi at det meste er på plass i løpet av en måned eller to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir spørsmålet: Er det noen som vet om det går an å få tilgang til de avskrifter som Ancestry, Familysearch og MyHeritage, har foretatt? Jeg forstår at det ikke er digitalarkivets oppgave å publisere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet vert m.a.o. kor tid Ancestry, Familysearch eller MyHeritage har tenkt å publisere desse folketeljingane i eigen regi. Eg finn dei ikkje her:

https://www.familysearch.org/search/collection/list?fcs=placeId%3A1927171&ec=region%3AEUROPE%2CplaceId%3A1927171

Heller ikkje her:

https://search.ancestry.com/search/cardcatalog.aspx#ccat=hc=25&dbSort=1&sbo=1&filter=1*1652381|1*5173&

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, så er det vel slik at når Digitalarkivet publiserer kjelder har ein eit ynskje om permanente lenker, og ein vil jo komme i konflikt med dette ynsket dersom ein byrjar å publisere midlertidige databasar, enten det gjeld FT1891 eller gamle kyrkjebokdatabasar frå Sogn og Fjordane. Dette er vel også bakgrunnen for at dei aktuelle teljingane vart trekt så raskt tilbake.

 

Men sett frå mi side hadde det likevel vore sterkt ynskjeleg at slike midlertidige databasar (og då særleg der det ikkje finst alternativ) kunne vere tilgjengelege, enten i eit eige "pensjonatrom" hos Digitalarkivet sjølv eller i private sin regi. Eit godt eksempel er Slekt og Data sin midlertidige database med FT1923 for Oslo og Aker, som allereie vore tilgjengeleg for søk i fleire år medan ein framleis ventar på at folketeljinga skal ut hos Digitalarkivet. (Stor takk til dei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må prioritere hva vi skal bruke tiden på. Det er mange ulike avskrifter vi har fått inn som skal publiseres, vi bruker heller tiden på disse, enn avskrifter vi vet blir erstattet av andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den prioriteringa er eg einig i, så lenge desse avskriftene kjem innan rimeleg tid. Ynsket mitt gjaldt fyrst og fremst midlertidige databasar der det ikkje finst planar om nye avskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.