Gå til innhold
Arkivverket

Gammelt emne: Hitra: Sophia, født 1751, far: Povel Kleiven.


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

 Viser til dette emnet som Astrid Ryen startet i 2007: 

 

 

  Slektsforskning er noe jeg bare pusler med for meg selv nå i ledige stunder. Men jeg kan jo dele noen få tanker ennå. Jeg har strevd med å plassere ei Sophia Jensdatter f. ca. 1690-92 fra Hals på Tustna, og datter til Anne Henriksdatter fra Hitra og hennes andre mann Jens Larsen (han har fått etternavnet Krabbe, men det er jeg sikker på er feil). Ved et skifte i Kristiansund i 1764 etter Anna Catharina Isaksdatter Hals, kona til væreier Rasmus Danielsen på Brattværet (de døde barnløse) står det blant hennes arvinger halvsøsteren Sophie Jensdatter, død, etterlatt seg en datter som også er død, men som har etterlatt seg tre barn, en datter og to sønner. For lettvinthets skyld legger jeg inn en lenke til dette temaet på disnorge: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=431658&sid=53b27bbcaec18a077baf08166593a72e

 

  Jeg har undersøkt en rekke kilder for om mulig å finne ut hvem Sophia Jensdatter Hals var gift med på Hitra, men uten å finne noe. Jeg søkte da på FS etter barn med navn Sophia på Hitra i tidsrommet 1740-1760 og fant da to. Ved nærmere søk fant jeg at ei Anne Pedersdatter ble gift med Povel Pedersen Kleiven i 1750 (se Astrid Ryens tema) og at disse hadde tre barn, Sophia f. 1751, Isak f. 1753 og Peder f. 1758, altså en datter og to sønner. Her tenker jeg oppkalling. Jeg tror at Sophia Jensdatter, etter foreldrenes død kom til sin mors slekt på Hitra (Heggåsen) og at hun ble gift med Peder Taraldsen Wigen. De får datteren Anne, før Sophia dør. Faren Peder Taraldsen gifter seg igjen med Guri Mogensdatter Heggåsen, som er tremenning med Peders første kone, Sophia. Her måtte det nok kongebrev til. 

 

Legger også inn en lenke her til et skifte i 1697 der Sophie Jensdatters mor, Anne Henriksdatter er blant arvingene: https://media.digitalarkivet.no/view/24679/52?indexing=

 

  Her kan føyes til: Henrik Aksetvik og Karen Mogensdatter hadde også bl.a datteren Bergitte, som ble gift med lensmann Niels Olsen Veien på Veiholmen (Smøla). Hun døde uten barn og det ble hennes søsken som arvet henne. Skiftet var holdt i Trondheim (overformynderiprotokollen) og er datert 6. okt. 1687. Der står det i alle fall bl.a. slik: "Erik Mortensen, boende paa Sulen gaard paa veigne af sin Hustru Kiersten Henrichsd: og hendis søsken Peder og Anne, Sl. Isak Korsnesset (Hals) slutter overenskomst med svoger Niels Olsen, borger av Trundhiem, bosatt Veyens Fiskevehr, om at deris arf efter hans Sl. hustru Bergitte Henrichsd: skal være 60 Rd. og hendis part i Sulen en sjettepart til 8 Rd-1-8." 

Her går det altså fram at Sula på Frøya har hørt familien til, siden Bergitte hadde rett på arv. Er det noen som vet på hvilken side av Bergittes slekt dette kom inn? Fra Karen Mogensdatter eller Henrik?

 

Henrich Pedersen i Sullen nevnes i ledingsmanntallet 1660-62.

 

  Vel - kabalen går opp siden Sophia er død, hennes datter likeså (hun dør i 1760) og at hun etterlater seg en datter og to sønner som arver sin mormors halvsøster i 1764.

 

  Men her er det i alle fall litt å gripe fatt i for den som er interessert. 

 

Mvh.

Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg på usikker grunn. Jeg vet at bygsel kan gå i arv, men her er jeg usikker. Ser at ei Anne Henriksdatter betaler bygsel for strandsetet Wichen på Hitra her i 1660/61. Men dersom dette er den Anne Henriksdatter som ble gift på Hals, så var hun født ca. 1645-47, og da er hun jo temmelig ung dersom dette er henne: https://media.digitalarkivet.no/view/77097/106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.