Gå til innhold
Arkivverket

To Solheim - søstre til Amerika 1889 og 1893


Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått god hjelp til å oppspore min bestefar Kristian Solheims familie i USA (selv om ingen ennå har svart på mine e-poster).  Det er kanskje Facebook som er den moderne metoden for å ta kontakt, men der er ikke jeg.

Men nå til slutt kommer den vanskeligste oppgaven.  Bestefar hadde to eldre søstre:

 

a. Lovise Pedersdtr Solheim, født i Hornindal 1859.  Hun emigrerte sammen med broren Peder over Bergen den 16.5.1889 (Hamburgerlinjen).  I bestefars album finnes et foto som skal være av henne, tatt i Minneapolis.  Men dette er siste  spor....

 

b. Ingeborg Anna Pedersdtr Solheim, født i Hornindal 1867.  Emigrerte over Bergen 6.5.1893  (Thingvallalinjen).  Av henne finnes et brudebilde, også det tatt i Minneapolis. Men dereetter ingen spor.

 

Beste hilsen Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Jeg har fått god hjelp til å oppspore min bestefar Kristian Solheims familie i USA (selv om ingen ennå har svart på mine e-poster).  Det er kanskje Facebook som er den moderne metoden for å ta kontakt, men der er ikke jeg.

Men nå til slutt kommer den vanskeligste oppgaven.  Bestefar hadde to eldre søstre:

 

a. Lovise Pedersdtr Solheim, født i Hornindal 1859.  Hun emigrerte sammen med broren Peder over Bergen den 16.5.1889 (Hamburgerlinjen).  I bestefars album finnes et foto som skal være av henne, tatt i Minneapolis.  Men dette er siste  spor....

 

b. Ingeborg Anna Pedersdtr Solheim, født i Hornindal 1867.  Emigrerte over Bergen 6.5.1893  (Thingvallalinjen).  Av henne finnes et brudebilde, også det tatt i Minneapolis. Men dereetter ingen spor.

 

Beste hilsen Per Tore Solheim

 

 

Legg inn fødselsdato på de du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoene er:

Lovise Marie: 13.1.1859  og Ingeborg 15.5.1867.  Broren Peder er i en tidligere tråd fulgt detaljert.

 

Men fins det spor i USA etter søstrene bortsett fra de to fotoene jeg har, og som begge er tatt i Minneapolis (uten årstall)?

 

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var jo mye rundt Louise (Lovise) Solheim oppklart.  Takk for hjelpen!

Dessverre for ekteparet Frag ser det ut til at deres to (tre?) sønner døde som små.  En Osker Frag er nevnt som født  den 27.4.1900, i tillegg nevnes Lewis og Palmer født 1901 og 1903 under lenken findagrave.

 

Frag er jo et uvant slektsnavn for en nordmann - trolig "amerikanisert"  Hva kan det opprinnelig ha vært, og hvorfra i landet?

 

Er  det mulig å finne ut noe også om søsteren Ingeborg, f. 15.5.1867, emigrert 6.5.1893?  Det ville vel ikke være urimelig om hun reiste til sin eldre søster, i hvert fall i første omgang.

 

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har det vært mulig å følge Lovise og hennes mann Christ(ian) nordover i Minnesota, til deres antatt siste bosted i Blackduck Village - trolig etter at farmen er solgt.  Og uten etterkommere stoppet historien deres der.

Men Ingeborg Anna har vi foreløpig bare fulgt fram til Ellis Island - med reisemål Minnesota, trolig enten broren Peder eller søstera Lovise.  Jeg har lett på kryss og tvers i  Familysearch og andre kilder, uten å finne noe spor etter henne.  Hun må være godt gjemt i arkivene....

 

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trolig er dette henne.  Hun rekker fint å reise fra New York til Minnesota og gifte seg der 14 dager senere, dersom dette var planlagt før hun reiste.  "Vielsesattesten" forteller imidlertid intet som med sikkerhet kan identifisere personene.  Det blir spennende å se om det er mulig å nøste opp videre, bl.a. gjennom folketellingene.  Jeg finner en Lars Bergseth på Family Search, men det kan ikke være samme mann som ovenfor.....

 

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.