Gå til innhold
Arkivverket

Detalj i (E)Rasmus Kierskows skifte Nordland 1806 (Erich Lund)


Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over dette skiftet https://media.digitalarkivet.no/view/25143/301?indexing=

som ser ut til å fortelle noe om Erich Lunds forbindelser (i alle fall forretningsforbindelser).
Erasmus eller Rasmus (Sund) Kierskow var sogneprest i Brønnøy i følge https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/download/79028/114152 og en av dem som hadde utestående i boet var "kiøbmand Christopher Harmands i Bergen." 

Fordringen var på 608-3-6 https://media.digitalarkivet.no/view/25143/305?indexing= (venstre side, venstre kolonne)
I forbindelse med utdeling av boets midler står det imidlertid at "Erich Lund gives fuldmagt til at mottage [utydelig] 608 Rd 3 m -6 s". https://media.digitalarkivet.no/view/25143/306?indexing= 

 

Jeg er interessert i alt som står fra og med  (siste lenke, venstre side, venstre kolonne)

N 2

Kiøbmand Christopher Harmands

og ut Pro Memoria til der det står Bergen d. 20. Februar 1807 Christopher Harmand.

Endret av Inger Hohler
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En begynnelse (jeg har ikke lest alt...)

 

Christopher Harmands er nr. 1 på venstre side, venstre kolonne.

 

Kiøbmand Christopher Harmands i Bergen havde at fordre, som blev tilstaaet at medføre Rigtighed 608-3-6
Nr. 2
Lorentz Sverdrup Sund loed ved Hr. Walseth fordre, som Enken ligeleedes tilstoed at være rigtig 300-0-0
Hvorefter Enken Madm. Kierskov, andgav at her hvilede meere Gield paa Boet, den hun ej med Vished kunde opgive, hun formente derfor, at skaffe den fornødne Oplysning derom inden dette Skiftes Slutning; Ligesom hun og begierede at dette Boes tilhørende Eyendele, maatte blive ved Auction bortsolgte: Tiden dertil formeente hun, at være den beqvemmeste, næste Foraar effterat Landets Folk ere hiemkomne fra Lofodens Vinter Fiskerie; hun bad derfor at Skifte Forvalteren ville Rqvirere denne Auction at holdes af Stædets Auctions Directeur og om det var muelig at den kunde blive berammet den af hende opgivne Tiid. -
Og da ej videre denne gang kunde udrættes, blev dette Skiftes Foretægt udsadt til den Tiid, som nærmere skal blive bekiendtgiort. -
Saaleedes at være passeret, Registeret og vurderet, tilstaaer paa Hr. Provst Legangers Veigne. J. B. Jæger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt begynnende svar, Else, men det jeg lurer på står i den siste lenken jeg la ved. Jeg tok bare med de første lenkene for å gi kontekst - beklager at det ikke var klarere. Men det kan godt være at det jeg leste som et 2 tall i siste lenke skal være ett-tall, for Hartmans står helt klart som nr. 1 i lenke nr. 3

Endret av Inger Hohler
rettet lenke nr, 2 til nr. 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg misforstått deg.

 

Pro Memoria
Ved at henholde mig til min Skrivelse af 27 Sept. f. A. med Hr. E. Lund nødes ieg atter at erindre om mit Kravs Udbetaling af 608 rd. 34 Mk. 6 s. i afgangne Rasmus Kierskovs Sterfboe, som før meldt, validerer Hr. Erich Lunds Qvittering for Modtagelsen af Pengene paa mine Veigne. Da bemelte Boe er i den bæste Stand og Tingen i n.yagtig Orden, saa kand ieg ikke tænke mig nogen billig Grund, hvorfor mand længere skulle vilde udholde Udtællingen af det mand med rætte har at fordre, etc.
Bergen d. 20 Febr. 1807. Chr. Harmans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.