Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Runar B. Johnsen

Dissenter/Baptist Josef Johnsen, født 6. mars, 1905 (06-03-1905)

Recommended Posts

Runar B. Johnsen

Hei. Jeg prøver å finne en kilde hvor fødselen til Josef Johnsen er registrert. Jeg har lett i både klokker- og ministerialbøker for Rygge, for både fødte barn innenfor - og utenfor - statskirken. Jeg vet at foreldrene til JJ "oppholdt" seg både i Rygge, Moss by og på Jeløy på denne tiden, og derfor har jeg forsøkt å finne noe i bøker fra Moss, desverre uten noe resultat. Jeg har også lett gjennom mange sider av " Statistisk sentralbyrå, Sosiodemografiske emner, Befolkning - Dissentere" https://www.digitalarkivet.no/fb10061804911067

 

- Fødselsdatoen til JJ er satt til 6. mars, 1905, i 1910-tellingen for Moss: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036362000320

- JJ giftet seg borgerlig, og der står det oppført samme fødselsdato for ham

- Faren til JJ meldte seg ut av statskirken før JJ ble født, og står oppført med "intet samfunn" i telling for 1900, Rygge: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037015000166

  Jeg tror likevel han tilhørte et lokalt kirkesamfunn(Se nedenfor).

- Faren til JJ (Ole) dør bare noen måneder etter fødselen. 5 år senere er Oles enke og familie registert i 1910-tellingen for Moss som "baptister". Jeg har ingen spesifikk info om kirketilhørighet, men vet at foreldrene til JJ hadde flere bekjente som var "metodister" og folk som tilhørte Wold-Logen/Evangeliekirken.

- På  DIS-Norge sine gravminne-sider har jeg funnet at flere av JJ sine nærmeste familiemedlemmer (Mor, kone, sønn, barnebarn) er begravet samme plass i Moss, men han selv er ikke oppført der(Familien begynner fra Anna): http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?id=1010&mode=pe&start=30

 

 

Nå står jeg rett og slett fast. Takk for alle mulige tips:)

 

 

Edited by Runar B. Johnsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Runar B. Johnsen

Ann-Mary: Jeg må bare si tusen takk for hjelp og tips! Det du fant var jeg ikke engang klar over fantes "registert" - Nå har jeg tenkt meg en tur til Nasjonalbiblioteket for å se på flere av disse avisene, og det som står der. Angående registering av gravplass: Jeg vil ikke tilføye JJ, siden jeg ikke har bevis på at han faktisk er begravet der. Jeg syntest det bare var rart at han (kanskje) var "glemt" å registrere ved et uhell, når resten av familien var listet opp, og visste ikke om det hadde å gjøre med kirketilhørighet.

 

Angående fødsel/dåp: Jeg ser at Rygge kun har ministerialbok (Og dermed oversikt over dissenter-fødsler) frem til ca. 1904, og jeg vet ikke hvorfor. Har du erfaring med at personer "falt gjennom" systemet, og ikke ble registert av en grunn? Eller er det i praksis umulig?

 

Takk!

Edited by Runar B. Johnsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Et eller annnet sted må han jo være registrert.

Han har neppe falt ut av systemet alle steder.

 

 

 

Edited by Ann-Mary Engum

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sven Hjortland

Østfold fylke, Moss, Moss, Vigselsbok (borgerlig) nr. 1 (1921-1937), Protokollside, Side 43
Permanent bilde-ID: kb10040911041046
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040911041046
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040911041046.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Runar B. Johnsen

Tusen takk! Jeg ser at en av forloverne heter Bjerke, og det bekrefter noen andre søk som jeg har vært usikker på. Fødselen er 6/3-1905 også her, så da må det jo stemme. Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er plent umulig for meg å finne en fødsel/dåp i den regionen han tross alt skal være født i. Det er derfor jeg tenker om fødselen kanskje er "plassert feil" i ministerial/klokkerbøkene(Med tanke på årstall), eller er oppført i et obskurt dissenter-register som jeg ikke kjenner til.

Edited by Runar B. Johnsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sven Hjortland
14 timer siden, Runar B. Johnsen skrev:

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er plent umulig for meg å finne en fødsel/dåp i den regionen han tross alt skal være født i.

 

Hvis han ikke tilhørte noe kirkesamfunn er det ikke sikkert han ble døpt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Nei,ikke sikkert at han ble døpt.

Men han bør vel være registrert i et fødselsregister?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Runar B. Johnsen
2 timer siden, Sven Hjortland skrev:

 

Hvis han ikke tilhørte noe kirkesamfunn er det ikke sikkert han ble døpt?

Faren til JJ gikk ut av statskirken med sin kone og 2 barn i 1900(Helt på bunnen av siden). https://www.digitalarkivet.no/kb20060718050531

JJs yngre søster Mina i 1899 skal visstnok være født i Rygg, men hun står oppført som døpt i Moss(Helt på bunnen av siden, i begge kildene).

    (For Moss): https://www.digitalarkivet.no/kb20060907010382

    (For Rygge): https://www.digitalarkivet.no/kb20060718050287

 

Hvorfor de gjorde det, vet jeg ikke, men tenker at de kanskje var "involvert" med et lokalt religiøst samfunn allerede før 1900. Selv om JJ står oppført i vielsen/lysningen med "intet samfunn", har jeg god grunn til å tro at foreldrene gikk ut av statskirken for å bli med i et kirkesamfunn. Men ja, hvis foreldrene var praktiserende baptister på den tiden, er det godt mulig han ikke ble døpt. Jeg trodde bare at de registerte alle fødselene, men i ulike "registre" avhengig av religiøs tilhørighet, osv.


 

2 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Nei,ikke sikkert at han ble døpt.

Men han bør vel være registrert i et fødselsregister?

 

Ja, men klokker/ministerialbøker over dissenterfødsler i Rygge slutter ca. 1904/1905. Noen ganger har jeg funnet en person på et senere årstall enn fødselen hans, men det går altså ikke her:)

Edited by Runar B. Johnsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Jeg tenker ikke på dissentere i kirkeboken,men at det må være registrert et sted at barnet er født.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ketil Johansen

Hallo!

Jeg har notert følgende om familien. De bodde på Berg i Vålerveien (den gang Rygge, nå Moss).

 

Berg Nedre (Tomt 40)

 

Beliggenhet

Vålerveien 17.

 

Eierhistorikk

*1900 nevnes Ole Johnsen (f. 21.1.1870 på Hasle). Gift (1) 20.2.1897 i Rygge med Mina Helene Amundsen (f. 1874 i Spydeberg, død 1900). Han var sønn av John Olsen (f. 1845 på Tasken i Råde) og Eleonora Sofie Nilsdatter (f. 1843 i Moss). John Olsen var gårdmannsønn på Hasle Vestre (83/2). Ole ble konfirmert i Rygge i 1884 og hun i Spydeberg i 1888. I 1900 meldte de seg ut av statskirken og gikk ikke inn i en annen menighet, i hvert fall ikke samtidig. Utmeldelsen gjald han, kone og to barn. Samme år ble han nevnt bosatt her på Berg og var «slakterborger». Gift (2) 23.3.1904 i Moss med Anna Mathilde Johansen Graff (f. 10.12.1877 i Skiptvet). Hun var datter av Johan Peter Olsen (f. 28. mar 1843 i Skiptvet) og Augusta Andersdatter (f. 15.10.1852 i Svinndal i Våler).  I 1910 bodde hun med et par av barna på Solhøid på Jeløy. Hun var da huseierske.
Barn

  • Josef Arthur Johnsen (f. 30.1.1898 i Moss, død 23.3.1898 i Moss).

  • Signe Margit Johnsen (f. 30.1.1898 i Moss, død 18.7.1903 i Rygge). Bodde hos sin far i 1900.

  • Mina (f. 11.4.1899 i Vålerveien). Hun ble døpt i Moss kirke. Bodde hos sin far i 1900 og sin stemor i 1910.

Barn (hans andre ekteskap)

  • Josef Johnsen (f. 6.3.1905 i Rygge). Gift 6.1.1933 borgerlig i Moss med Hildur Kristine Lauritzen (f. 15.5.1909 i Tomter i Hobøl, død 5.10.1974 i Moss). HAn bodde hos sin mor i 1910.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Runar B. Johnsen
15 timer siden, Ketil Johansen skrev:

Hallo!

Jeg har notert følgende om familien. De bodde på Berg i Vålerveien (den gang Rygge, nå Moss).

 

Hei! Jeg må si dette var imponerende. Jeg har familie som har nevnt vålerveien 17 i Moss, men har vært forvirret, da adressen vålerveien 40 i Rygge også har kommet opp i samme "sammeheng". Men nå gir det mer mening. Jeg leste meg gjennom deler av Rygge: Tiden fra 1800 til 1980, og det hjalp meg også noe i å forstå endringene i grensene mellom Moss-Rygge. Jeg vet at Josef senere kjøpte Vålerveien 17, i 1933: https://www.digitalarkivet.no/tl20080729140103

Jeg har sett navnet "Hasle" i et dokument angående Ole Johnsen, men aldri klart å tyde/forstå det, så nå har jeg mer å gå på;) Tror du navnet "Graff" kan være gårdsnavn fra Våler? https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=graff+grav&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&m[]=0136&m[]=0127&m[]=0137

 

Du har hjulpet meg kjempemye, og det setter jeg veldig pris på. Nå har jeg mange flere spor å lete i/basere meg på, så tusen takk!:)

 

Edited by Runar B. Johnsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ketil Johansen

Min epostadresse er ketiljohansen@live.no, send meg en post så kan jeg sende deg mer info om familien på Hasle hvis du er interessert..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Runar B. Johnsen
51 minutter siden, Ketil Johansen skrev:

Min epostadresse er ketiljohansen@live.no, send meg en post så kan jeg sende deg mer info om familien på Hasle hvis du er interessert..

 

Ok, jeg skal kontakte deg via e-post.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.