Gå til innhold
Arkivverket

Thelma Larsen, f. 1926 i New York. Kan vi finne henne?


Gunnar Homme
 Del

Recommended Posts

Thelma ble født i 1926.  Foreldre var Knut Larsen f. 26.8.1892 i Øyestad, Aust Agder, og Sarah Therese Andersen, f. 1895 i New Jersey.  Knut døde i 1961 og Sarah døde 2.nov 1936.

Vi vet ikke mer om Thelma.  

Ble hun gift, og fikk de evnt barn?

Når døde hun?

Hvor bodde hun?

 

Hvordan finner vi mer info om amerikanske statsborgere som er født etter 1919?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig at Knut (Knud) Larsen i WW2-registreringskortet ikke oppfører datteren Thelma i rubrikken "7. Name and address of person who will always know your address" ...

 

Jf. #4. Jeg har ikke funnet noen dødsnotis i basene newspapers.com og genealogybank.com. Det betyr jo selvsagt ikke at det ikke har vært noen notis, men at de nevnte basene ikke har skannet den aktuelle avisen.

 

Thelma Larsen i Findagrave.com (død 1996) er fortsatt aktuell, og jeg har lagt inn en photo request slik at vi forhåpentligvis kan finne ut av fødselsåret. Men slikt kan ta tid, det er jo vinter i NY og ikke den beste tiden til å fly rundt på Green-Wood for å fotografere graver ... Vi må dog ikke stirre oss blindt på denne Thelma Larsen, det kan være snakk om en annen Thelma. Vi bør kanskje lete mer etter hvor det ble av Knut, og kanskje gjennom ham finne spor etter Thelma?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje "vår" Knut?

 

Name:Knid Larsen
[Knud Larsen] 

Birth Date:26 Aug 1892

Claim Date:1 May 1959

SSN:110050010

Notes:01 May 1959: Name listed as KNID LARSEN

 

Ancestry.com. U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007 [database on-line]. Provo, UT, USA: Ancestry.com Operations, Inc., 2015.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Litt pussig at Knut (Knud) Larsen i WW2-registreringskortet ikke oppfører datteren Thelma i rubrikken "7. Name and address of person who will always know your address" ...

 

 

Her er Thelma Larsen nevnt...

knut larsen 1942.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9. Nja, "din" Knut Larsen er født i Bergen. Var ikke den Gunnar Homme spør etter født i Øyestad ved Arendal 26. august 1892?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dag T. Hoelseth skrev:

#9. Nja, "din" Knut Larsen er født i Bergen. Var ikke den Gunnar Homme spør etter født i Øyestad ved Arendal 26. august 1892?

 

DTH

Fort gjort å se seg blind på navn :-)....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Angående Thelma Larsen;

 

I Census 1930 står hun som født 1926 i Norge.

Men det står New York i originalen.

Synes det står at Thelma var 4  4/12 år gammel.

 

Da kan man regne ut sånn circa når hun var født.

 

Tellingsdatoen i Census 1930  var 1 april.

 

I Census 1940 står hun som født 1926 i New York.

 

(Lenkene er også lagt inn i tidligere tema)

 

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3Athelma~ %2Bsurname%3Alarsen~ %2Bbirth_year%3A1926-1927~ %2Bany_place%3A"new york united states"~

 

 

received_463905644145380.jpeg

 

 

 

received_548198245698598.jpeg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden - https://forum.arkivverket.no/topic/228366-gjerulf-gjeruld-larsen-rise-f-25121895-til-new-york/  - står det at Knud Larsen døde i 1961. Så det gjelder å fiinne en dødsnotis eller nekrolog som kan akste lys over datteren Thelmas skjebne.

 

Alternativt bør trådstarter kontakte Cemetery of the Evergreens, som godt mulig er gravstedet til Knut (ikke registrert i Green-Wood) og høre hva som står om graveier i arkivet. Det kan jo også gi en ledetråd.

 

DTH

 

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldig mye å gå gjennom.  Jeg må si tusen takk til dere så langt.  Skal begynne å se på dette så snart jeg får noe ledig tid 🙂

 

Dag: Jeg tror ganske sikkert dette er vår Knut.  Fødselsdato stemmer.  At fornavnet er feil skyldes vel at vi vanligvis skriver strek over "U", og at denne kan leses som "i"

Han er vel kanskje "pensjonert" da.

 

Når det gjelder WW2 kortet med feil f.dato, ser jeg av signaturen at det ikke er samme mann som har skrevet info på kortet som har signert det.  Det er helt forskjellige skriving av forbokstavene i navnet.  Så DER kan det ligge en feilkilde....at han som har skrevet kortet ikke har fått med seg riktig info.  Og det er vel underlig at 2 norske med samme navn og f.år, og som bor i Brooklyn og har en datter Thelma ikke skulle være samme person.

Men på kortet står det en arbeidsgiver.  "Min" Knut var skipsbygger av yrke, og jobbet på Jacobs shipsyard, City Island, N.Y.  

DET kan jo indikere at det KAN har vært 2 stk av dem.

 

Ser nå at signaturen på de to forskjellige reg.kortene er ganske forskjellige, og jeg regner med at når han først skriver Knud (med d) på det ene kortet ville dette vært benyttet også senere?

Og kortet under er helt sikkert "min" Knut(d)

Bekreftelse på arbeidssted.jpg

Endret av Gunnar Homme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det faktisk være slik at det er Knut (med T) Larsen f. i Bergen som var gift og hadde en datter...… mens "min" Knud var singel.

Jeg har ingen annen indikasjoner på giftemål enn folketellingen, og der står det vel ikke fødselsdato eller fødestad i Norge?

Det står også i folketellingen at Knut er Carpenter/building, mens "min" Knud er skipsbygger.....(enda en indikasjon på at det kanskje er feil mann jeg jobber med)

Endret av Gunnar Homme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fortsatt mange spørsmål. Det kan være lurt å sjekke ut Evergreens for å avklare om det er rett Knud Larsen eller ikke. Er det snakk om feil Knud, så er det bra å få sjekket ham ut.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 8.1.2019 den 19.00, Dag T. Hoelseth skrev:

Litt pussig at Knut (Knud) Larsen i WW2-registreringskortet ikke oppfører datteren Thelma i rubrikken "7. Name and address of person who will always know your address" ...

 

Jf. #4. Jeg har ikke funnet noen dødsnotis i basene newspapers.com og genealogybank.com. Det betyr jo selvsagt ikke at det ikke har vært noen notis, men at de nevnte basene ikke har skannet den aktuelle avisen.

 

Thelma Larsen i Findagrave.com (død 1996) er fortsatt aktuell, og jeg har lagt inn en photo request slik at vi forhåpentligvis kan finne ut av fødselsåret. Men slikt kan ta tid, det er jo vinter i NY og ikke den beste tiden til å fly rundt på Green-Wood for å fotografere graver ... Vi må dog ikke stirre oss blindt på denne Thelma Larsen, det kan være snakk om en annen Thelma. Vi bør kanskje lete mer etter hvor det ble av Knut, og kanskje gjennom ham finne spor etter Thelma?

DTH

 

Her er gravminnet til Thelma Larsen, avbildet av Bib Collins etter mitt "photo request": https://www.findagrave.com/memorial/154387608/thelma-larsen

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.