Gå til innhold
Arkivverket

Kilder til norske krigsfanger under andre verdenskrig


Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Sigurd Eugen Løkeberg, født 6. september 1906 i Sem (Tønsberg), ble arrestert av tyskerne under krigen. I anledning av hans 70-års dag, ble det skrevet noen linjer om ham i Tønsbergs blad. Her forteller han om arrestasjonen, men jeg skulle så gjerne ha fått bekreftet de ulike opplysningene og sikret meg noen datoer for når dette skjedde. Er det noen som vet hvilke kilder jeg bør se i for å finne ut av dette? Finnes det arrestasjonsprotokoller eller lignende som vitner om hvilke fanger som befant seg hvor og når de ble flyttet? Stedene han skal ha vært på er Logens store sal i Oslo, deretter Calmeyergatens Misjonshus og Gardermoen.

Jeg gjengir det som er aktuelt fra avisartikkelen i Tønsbergs Blad 4. september 1976:

"Den 9. april dro jeg til Kongsberg – der hvor mitt regiment skulle ligge. Men vi fikk ikke gjort noen nytte – vårt forsvar var ikke innstilt på krig! Vi ble tatt til fange av tyskerne, satt i fangeleir, først i Logens store sal i Oslo, hvor vi lå flere hundre mann på halmleie på gulvet, og så trangt at vi ikke kunne strekke ut bena. Vi hadde ikke spist på flere dager, men omsider kom det noen spann med lapskaus fra Dampkjøkkenet. Da lokkene ble tatt av, sto «fråden» høyt til værs – lapskausen var sur! Jeg spiste bare et par skjeer – heldigvis – men de fleste kjørte i seg en god del, og resultatet uteble ikke. Det er det verste jeg har vært med på! Det var to toaletter til vår disposisjon, og enhver kan tenke seg situasjonen da de hundrer av fanger, alle med maven i uorden, kjempet om plassen. Den natten glemmer jeg aldri! Man kan lett forestille seg, hvordan det så ut i lokalene! Vi fikk besøk av biskop Berggrav en dag – han var en god mann for oss, vi fikk lov til å sende et kort hjem til våre pårørende. Senere ble vi overført til Calmeyergatens Misjonshus – og der var det ikke stort bedre. Ikke hadde vi tøy til skift heller. Senere ble vi sendt til Gardermoen og noen til Trandum, men så kom juni måned. Nordmennene oppga all motstand og tyskerne viste det «storsinn» å frigi de norske krigsfanger. Så bar det hjem til Tønsberg. De siste milene måtte vi gå, og klokken fire om morgenen sto jeg utenfor hjemmet mitt i Slagenveien, ringte på og dundret på døren. Kona ville ikke lukke opp, så det tok en tid før jeg fikk gjort henne begripelig at det var hennes ektefelle som sto utenfor!"

Jeg tar godt i mot tips for å finne ham i de aktuelle kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Prøver å finne han i alfabetisk register for "Nordmenn i fangenskap 1940-1945", men uten hell. Nå kan det vel tenkes at han brukte SIMENSEN som etternavn (slik han er oppført i FT1910), men heller ikke der fant jeg noe, Antakelig faller april-fangene utenfor nevnte oversikt.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Iver Mosvold skrev:

-Prøver å finne han i alfabetisk register for "Nordmenn i fangenskap 1940-1945", men uten hell. Nå kan det vel tenkes at han brukte SIMENSEN som etternavn (slik han er oppført i FT1910), men heller ikke der fant jeg noe, Antakelig faller april-fangene utenfor nevnte oversikt.


Jeg har også lett i dette registeret, men ikke funnet ham. Jeg har også prøvd å se på eventuelle feilstavelser av navnet (Løgeberg/Løkkeberg). Han brukte nok ikke "Simensen". Eventuelt skulle det vært "Simonsen", men han skrev seg alltid "Løkeberg". Jeg ser at det riktignok står "Simensen" i folketellingen 1910, men dette er en feilskrift. Farens navn var Simon Simonsen Løkeberg. Det er jo merkelig at han ikke står oppført i registeret, men som du sier kan april-fangene ha blitt utelatt. Men det må da være andre muligheter for å finne ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tenkes at Hjemmefront-museet i Oslo kan formidle en kildeoversikt. Likeså de alltid positive medarbeiderne på Regionalt Krigshistorisk Formidlingssenter på Moelv, - selv om problematikken her det ligger utenfor  deres geografiske område.

 

IM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart okkupasjonsmakten som har sittet med registreringene over fengslede norske soldater etter kamphandlingene i april/mai 1940. Om disse registreringene ble tatt vare og/eller viderebehandlet av krigshistorikere etterpå, er jo et annet spørsmål.

 

IM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.